Sungai Dalam Laut… Subhanallah!

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.   

Saya menerima email mengenai sungai di bawah laut.  Mengkagumkan!  Subhanallah.  Demikian hebat ciptaan Allah, apakah belum tergerak di hati kita untuk mentaatiNya sepenuh hati? 

Penglihatan kurniaan Allah adalah untuk melihat bukti kebesaran dan kehebatan Ilahi.  Nikmat penglihatan sungguh besar buat kita semua.  Tujuan ia dicipta guna membawa hati kepada Allah.  Jika penglihatan diguna melihat perkara yang diharamkan Allah, maka pudarlah cahaya iman yang menjadi matlamat manusia diwujudkan.  Betapa banyak perkara halal yang boleh dilihat, namun nafsu manusia yang cenderung kepada kejahatan lebih suka memilih perkara yang diharamkan.  Perkara haram adalah racun kepada jiwa manusia seperti foto-foto  dan perbuatan lucah yang banyak dicari manusia hari ini.    

Artikel di bawah sudah diedit ke Bahasa Melayu.  Artikel asal dalam Bahasa Indonesia.   

Berhati-hatilah dengan fatamorgana dunia!   

Ummu Abbas   

  15 Safar 1431H   

12.12pm   

 update:  25 Rabiul Awwal 1431H/ 11 Mac 2010.

*********************************************************************

KISAH AIR MASIN AIR TAWAR

&

SUNGAI DALAM LAUT

 

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا

 

 Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”

(Al Furqan 25:53) 

 

Jika saudara termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau.  Dia  seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis.  Orang tua berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia. 

 

Pada suatu hari, ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba dia menemui beberapa kumpulan mata air tawar yang segar dan sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya. 

 

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan.  Dia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinasi atau khalayan sewaktu menyelam.  Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun dia masih belum menemui jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut. 

 

Sehingga suatu hari dia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian dia menceritakan fenomena ganjil itu.  Profesor itu teringat pada ayat Al-Quran tentang bertemunya dua lautan (Surah Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering dikaitkan dengan Terusan Suez .   Ayat itu berbunyi,   

 

مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ 

Maksudnya: Dia biarkan dua lautan bertemu.

(Al-Rahman 55:19)   

     

بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ

Maksudnya:  Di antara keduanya ada sempadan yang tidak boleh ditembus.

(Al-Rahman 55:20)   

 

 

Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas. 

 

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tidak bercampur airnya ditafsirkan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut.  Namun tafsiran itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Al-Rahman ayat 22 yang berbunyi,   

 

يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ

Maksudnya:  Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.

(Al-Rahman 55: 22)    

 

Padahal tiada mutiara yang dihasilkan di muara sungai. 

 

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al-Quran itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam.  Al Quran ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman yang mana belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam benar-benar suatu mukjizat.  Akhirnya terbukti pada abad 20, Mr. Costeau berkata bahawa Al Quran memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya adalah benar belaka.  Justeru itu, dia lalu memeluk Islam. 

 

Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan.  Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim. 

 

Rasulullah s.a.w. berkata, “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air”.  Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah s.a.w. berkata, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran.” 

 

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico .  Disana ada sebuah gua.  Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.   

 

 

 

Setengah pengkaji mengatakan, ia bukanlah sungai biasa, ia adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT. 
    

 

    

   فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kamu dustakan?

 (Al-Rahman 55: 13) 

 

 أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat menetap dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya serta telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui.

(Al-Naml 27:61)

 

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ

Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu).

(Al-Naml 27:62)

 

Nota: Terdapat perselisihan pendapat mengenai keislaman Jaques Costeau. Hal itu sama ada benar atau tidak, saya sudah mengulasnya dalam ruangan komen. Terdapat perkongsian idea daripada para pembaca yang saya luluskan penerbitannya. Harap dapat baca semua komen terutama yang memberi fakta berbeza untuk mendapat gambaran lebih jelas tentang artikel ini.

Apa yang penting yang mahu ditonjolkan di sini ialah kebesaran Allah dalam penciptaanNya dan bahawa al-Quran itu mukjizat yang agung. Dan yang lebih penting lagi ialah jiwa kita sendiri bersedia untuk memperakui kebesaran Ilahi seterusnya menggerakkan saraf dan seluruh anggota badan untuk sujud dan patuh kepadaNya. Sama ada Jaques benar-benar Islam atau tidak sebelum kematiannya, urusannya telah selesai di sisi Allah. Kita hanya perlu fikirkan bagaimana nasib kita sendiri di akhirat kelak serta bagaimanakah penutup episod hidup kita di dunia fana ini.

Harap maklum.

Ummu Abbas

updates: 17 Mac 2010/ 1 Rabiul Thani 1431H.

About these ads

212 thoughts on “Sungai Dalam Laut… Subhanallah!

  1. Salam Kak Nur, kebetulan pula, baru petang td sy membaca risalah ini di FB.

    Dari sumber ini:

    http://www.wikiislam.com/wiki/Cousteau

    Kat web ni ada letak kenyataan dr pejabat Cousteau sendiri, menyatakan beliau tidak memeluk Islam.

    Saya pernah melihat gambar ini di sini:

    http://izismile.com/2009/11/17/unbelievable_the_iunderwater_river_4_pics_1_video.html

    Menurut web ini:
    “These amazing pictures were taken by the professional diver Anatoly Beloshchin in the cave Cenote Angelita, Mexico. Here’s his description: “We are 30 meters deep, fresh water, then 60 meters deep – salty water and under me I see a river, island and fallen leaves… Actually, the river, which you can see, is a layer of hydrogen sulphide.”

    Wa’alaikum salam Humaira. Terima kasih atas makluman. Kes Neil Amstrong peluk Islam juga pelbagai pendapat. Ada yang kata dia masuk Islam dan juga tidak. Apa pun, kita doakan mereka agar memeluk Islam. Hanya dengan Islam mereka akan selamat di akhirat kelak.


  2. my tears rolled when i read al quran[english version] clearly stated that muslims must honour and respect[part of iman]holy books of bible ,thaurat and zabur.notwitstanding anything i am a muslim.

  3. Dari sisi minda saya, alam menawarkan sebahagian besar miliknya secara percuma sehinggalah proses yang menjadikan ia bertanda harga dan menjadikan perlu diamati atas alasan apa dari punca yang mana ia didominasi sehingga kita hanya bergirang hati kerana menjadi pembeli.

    Kaedah yang lebih murah kini dicari sebagai penggantian kepada minyak yang terlalu dimanipulasi harganya.

  4. kak… orang tak letak gambar yang asal dari email… tuan email je leh tengok…. orang lain tak leh… kecuali nak kongsi password email buleh la.. :P

    El, akak kurang faham apa maksud El. Kisah ini sudah banyak di siar dalam blog-blog. Cuma ia di copy paste dan dikongsi melalui email melalui individu yang menghantar.

  5. kalau kita lalukan cursor dekat nama fail gambar tu… dia ada link kat situ… link tu… linking ke gambar dalam email…
    bila gambar dalam email…. mana buleh orang lain tengok… kecuali tuan punya email je lah…
    kat forum selalu orang buat kesalahan macam ni… kalau nak letak gambar… kena la retrieve dulu dari email… pastu upload la ke mana-mana host… blogspot sendiri ke…

    Oh… begitu maksud el. Terima kasih atas infonya. Akak ni masih amatur lagi bab-bab ni. Terima kasih.


  6. Pingback: Underwater river |

  7. assalamualaikm ustazah…sungguh tertarik membaca blog ustazah..bnyak pengisian ilmu yang diperolehi..semoga ustazah meneruskn perkongsian ilmu ini……syukran jazilan ya ustazah…
    artikel tentang sungai dalam laut sungguh menginsafkan ana..bolehkan ya ustazah ana minta izin utk copy utk dimuatkan kedalam blog arwah adik ana..utk ana sama kongsikan sahabat sahabiah arwah..jemput ustazah ke blog yg dibuat utk arwah adik ana

    http://alfatihah-mohdfadhiri.blogspot.com/

    ana tungu sehingga ustazah izinkan ;)

    Wa’alaikum salam Kak Long, Keizinan secara umum telah diberikan. Lihat pada wijet. Terima kasih.


  8. ouh ye..asif jiddan..hehe xperasan ustazah..sebenarnya ana baru sahaja mengunjugi blog ustazah..baru baca beberapa artikel..syukran ya ustazah…jazakallah khairan khatira

  9. Subhanallah…Maha Suci Allah…, tidak ada keraguan sedikitpun dengan Islam. Fenomena ciptaan ini menunjukkan ke Maha Sempurnaan Allah Sang Pencipta…Semoga ayat kauniyyah ini menyadarkanku dan semua kaum muslimin dan mukminin untuk selalu bertaubat dari setiap kekhilafan karena waktu ini akan berakhir dan kita semua akan kembali kepada Allah…Wallahua’lam.

  10. Subhanallah ……………..Allahu Akbar..!!! tiada keraguan dalam kandungan Alquran

  11. ” sesungguhnya dalam pencptaan langit dan bumi, dan prgantian mlm dan siang trdapat tnda2 ( kbesaran ALLAH ) bagi orang2 yg brakal, yaitu orang2 yg mngingat ALLAH smbil brdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring dan mereka mmikirkan tntang pnciptaan langit dan bumi ( seraya brkata Ya Robb kami, tidakkah Engaku menciptakan semua ini sia – sia, Maha suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka’. Ali Imron 190 – 191. Subhanallah….alhamdulillah…..ALLAHU AKBAR….

  12. subhanallah maha suci ALLAH yg bisa menciptakan papun
    tpi bnarkh kalau itu sungguhan
    atau hnya fatamorgana
    itu sungguh tanda tanya besar????????????????????????????

  13. Subhanallah…
    Allahuakbar…
    masih adakah yang meragukan kebesaran dan keagunganMU ya Allah…???

  14. subhanallah………………tuhan urang mah maha besar..
    kanjeng gusti allah geus mere sagala bukti….kana urang….
    subhanallah……………

  15. trnyata bumi ini semakin tua….
    manusia baru mengetahui’y….
    sungguh ALLAH S.W.T maha agung dalam mencipkan bumi ini…

  16. subhanallah smpe seneng w ngeliatnya……
    wkwkwkwkwk,,,,,,,,……………………………………………………………??????

  17. Subhanallah…..
    Allah maha besar….
    Tiada Tuhan slain Allah sang pencipta maha Kuasa….

  18. Amat besarnya kekuasaan Allah,…

    lebih berkeean apabila ada Video-nya
    saya tgg

    Thank’s…

  19. tiada kekuasaan manusia yg bs membandingan dgn kekuasaan allah SWT allah ito bijaksana n maha mengetahui segala sesuatu yg ad di langit dan di bumi

  20. sungguh d luar daya imajinasi manusia…..!!!!
    saya bangga ber agama islam karena mempunyai ALLAH SWT…..

    Aden… Saya juga bangga menjadi ummat Islam. Semoga semua penganut Islam berbangga dengan agama mereka dan berusaha menghidupkan Islam dalam amalan harian mereka.


  21. SUBHANALLAH . ga bakal ada alasan untuk ga nyadarin ADAnya ALLAH . semoga mereka – mereka yg belom dijalan ALLAH, bisa terketuk hatinya, mengikuti agama ALLAH.

  22. subhanallah sungguh menakjubkan ,,,,,,? sesungguhnya segala sesuatu yang diciptakan oleh allah didunia ini tidak hanya sia-sia melainkan ada makna yang terkandung didalamnya …..? tiada kekuasaan manusia yang bisa menandingi kekuasaan allah ……jika allah berkehendak apapun yang ga’ mungkin didunia ini ? allah huakbar,,,,,,allah huakbar

  23. Subhanalllah,,,maha besarmu,,uku memikirkan dengan logika saja tidak bisa.tapi,,ini benar2 nyata,,ITS AMAZING……………………………………………..

  24. Pingback: Edisi Mesti Baca (3) « cikgu ERT

  25. subhanallah……
    betapa indahnya ciptan tuhann….
    saya gak nyaknya ternyata semua itu nyata…

    tiada yang bisa seperti itu selain ALLAH SWT..
    “tuhan betapa indahnya ciptaan mu itu..
    dan tak ada yang bisa menandinginya…”

  26. Allah itu tempat segala-segalanya ,tiada yang kuasa hanya Allah patut kita sembah,apabila Allah berkehendak maka jadi Lah Maha besar Allah dengan segala Firman Nya,

  27. tidak ada kata yang dapat terucap selain SUBAHANALLAH…….MAHA BESAR ALLAH DENGAN SEGALA KEKUASAANNYA.

  28. subhanallh begitu besar_nya Allah vdengan memberkan monumen yang tak pernah di lihat oleh manusia?

  29. mrinding banget q liatnya,karena q kepengen masuk kesitu,,,,,,,

    tapi atut,wakakakakakakakkkakak
    tp klw masuk lebih dalem lagi bisa nga ea????????????????????????????????????????

  30. subhanalah………………………………………………………………………………….

  31. sungguh luar biasa kebesaran YANG MAHA KUASA SUBBANANALLOH.. maka bagi kita yang masih ada waktu berbuatlah baik takwa penuh dengan ke imanan mudah mudahan bagi yang meeeembaca dapat mengerti memahami arti semua ini wasalam semuanya kawan ku wahai sodawaku

  32. ketika aku diberitahu oleh tetanggaku yg kebetulan orang tionghoa ttg sungai dibawah air seketika itu juga aku lngsug liat diinternet, subhanallah aku ta’jub Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Indah, Ya Rabb bukankan pintu hidayah_Mu agar aku semakin dekat dengan_Mu

  33. Subhanallah…sungguh besar ciptaan-Mu…sampai2 aku takjub melihatx..dengan adax Fenomena seperti i2 maka marilah kita memperbaiki diri dgn cara lbh mendekatkan diri kt kepada-Nya…!!

  34. Subahannallah, ……Maha Besar Allah dari segala sesuatunya….Merinding bulu kuduk sy kang liat kebesaran Allah,…trms infonya kang….heheheheeee

  35. mengetahui hal-hal yg gaib betapa yakin nya kepada siapa kami akan kembali, azab kubur,pintu ampunan yg terbuka di saat bulan ramadhan,cahaya(nur) keimanan yg ada didalam wajah dan hati ssorang yg khusuk dlm sholatnya….ternyata ada org2 tertentu yg daat melihatnya..di tambah lg dg ditemukanya sungai dalam laut ini..subhanallah

  36. keajaiban ini harus kalian percaya dan kalian harus masuk islam okokokok astagfirullah subahanallah allah hu akbar

  37. ALLAH MEMANG BENAR2 MAHA AGUNG, MAHA TINGGI N MAHA PENCIPTA………,YAKINLAH SEGALA SESUATU YG ADA DIDUNIA MAUPUN DIAKHIRAT ALLAH LAH YG MENGATUR…………….,

  38. SUBHANALLAH…..berbahagialah orang yang emnjadikan AL-QUR’AN dan HADIST sebagai pedoman hidup. sesungguhnya ALLAH slalu menunjukkan kebesarannnya bagi orang2 yang mau berfikir…
    ALLAHU AKBAR…ALLAHU AKBAR…ALLAHU AKBAR.

  39. dengan segala kerendahan hati…..
    q ingin selalu bersujud kepada Mu…
    ALLAHU AKBAR,,,

  40. Subhnllh…
    Allh huakbar…
    Sungguh hebt tiada tnding.
    MembUat qt meRIndiNg,
    dgn sitUz ini ayU JD iNgn mNdktkAN diri pd aLLah.

  41. subhanawllah,,,,,,,,,,,allahuakbar,,,,,,,,,,,,,,laillahaillallah,,,,,,,,,,,,,,,gw g nyangka kekuasaan allah bgtu bsar,,,,,,,,,,

  42. Pingback: uberVU - social comments

  43. subhanallah maha besar allah , gw bru pertama x liat yang kaya beginian
    indah bener ya boleh di bilang percaya gak percaya……………………………
    yapi gw yakin ne smua ciptaan ALLAH SWT
    gak ada yang gak mungkin di dunia ne
    KUNFAYAKUN………………..
    jadi gw semakin bangga dgn agama gw ISLAM
    ALLAHUAKBAR……………

  44. indah sekali uraian di atas kata-katanya…sungguh besar karunia Allah…masih banyak keindahan-keindahan yang Allah ciptakan tetapi manusi belum mengetahuinya…

  45. subhanallah…..Allah ciptakan sesuatu yang luar biasa indah…..semoga kita bisa mengambil makna yang ada di dalam kenikmatan&keindahan di dunia ini….

  46. subhanallah..
    indah sekalii dan sangat menabjubkan..

    memang apa yg d beriikan oleh Allah memang indah semua..

  47. berpikirlah logis jangan sedikit2 pakai agama … sedikit sedikit sudah menyangkut islam… ilmiahlah……

    Jika faktanya benar-benar berkait dengan agama…maka itulah yang perlu disebut. Al-Quran itu sendiri sumber ilmu yang utama di muka bumi. Ia adalah burhan, hujjah dan pelbagai lagi manfaat yang terkandung di dalamnya untuk kebaikan manusia.

  48. Subhanallah,,,,
    ALLAH hU akbar…
    maha besar ALLAH yg telah menciptakan langit dan bumi beserta isinya…
    maha suci ALLAH…
    Tuhan semesta alam…

  49. Saya hanya ingin mengklarifikasi kisah sungai dalam laut dengan kisah yang dimaksud oleh Mr. Jacques Yves Costeau.

    Dalam kisah Mr. Jacques Yves Costeau disebutkan bahwa,

    Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

    “Apa memang betul yang dimaksud Mr. Jacques Yves Costeau adalah sungai tersebut?”

    Dari sumber pertama artikel tersebut http://ivandrio.wordpress.com/2010/03/07/subhanallah-ada-sungai-dalam-laut/, menyebutkan bahwa

    Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah subhanahu wa ta’ala.

    Secara ilmiah kita mengetahui bahwa lapisan hidrogen sulfida tidak mungkin bisa menyatu dengan air. Sedangkan yang dimaksud dalm kisah Mr.Jacques Yves Costeau adalah kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

    Dan seharusnya khan air tawar ketika menyatu dengan air masin maka ’seharusnya menyatu’, sedangkan apa yang dikisahkan oleh Mr.Jacques Yves Costeau, sama sekali tidak menyatu, subhanallah.

    Dan disebutkan pula, “di tengah-tengah lautan“, sedangkan foto sungai tersebut ada di dasar lautan.

    Dari sumber pertama artikel tersebut http://ivandrio.wordpress.com/2010/03/07/subhanallah-ada-sungai-dalam-laut/, mengatakan bahwa

    Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Di sana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin.

    Nah, sepertinya ini yang dimaksud oleh Mr.Jacques Yves Costeau, bukan sungai tersebut. Tapi apa yang di kisahkan oleh Mr.Jacques Yves Costeau berada di atas fenomena sungai hidrogen sulfida tersebut.

    “Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

    .
    Adapun rumor tentang masuk Islamnya Mr. Jacques Yves Costeau, kontroversi, Allahu’alam.

    Tambahan:

    1. Fenomena ini pertama kali ditemukan oleh Mr.Costeau

    2. Foto-foto tersebut diambil oleh seorang penyelam bernama Anatoly Beloshchin

    Semoga bermanfaat.

  50. Subhanallah…
    Ya Allah aku takjub sekali melihat nya..
    Semua fenomena ini membuat ku semakin yakin akan kebesaran-Mu..dan keberadaan-Mu ya Allah..
    Allahu akbar..lailahailallah muhammadarasullulah..
    Aku memang makhluk yg tdk begitu taat kepada-Mu..tapi aku yakin Engkau adalh Tuhan ku yang Maha Esa..

  51. Subhana 4JJI maha suci 4JJI yg tlh menciptakan dunia ini dengan begitu sempurna
    AJAIB sekali ciptaan mu Ya 4JJI…………………………………………………………………..

  52. subhannallah….
    mmg tidak da yang bisa menandingi segala kekuasaan dan kehendak ALLAH…..

    ALLAH MAHA BESAR….

  53. Subhanallah…tuk ksekian kalinya Allah memperlihatkan kebesarannya,,,betapa bodoh orang yang tidak bisa tersentuh akan keagungan-Nya….Aku bangga jadi orang Islam.

  54. subhanallah….
    sungguh agung kuasa yang di miliki sang maha pencipta…..
    tapi yakin bener kan?
    takutnya saya salah memuji tuhan…..

    tolong penjelasannya donk secara alamiah…

  55. Indah itu harus di nikmati dan di syukuri ! hanya kepada 4JJ I sajalah kita bersujud.

  56. sangat bagus .. moga dibantu dan diberkati allah s.w.t dalam kegiatan saudari .. barakallahu fikki

  57. Menepis hati dengan iman di hati kita, betapa besar sesungguhnya kebesaran yang dimiliki Alloh aza wajala. . . .subhanalloh. ..

  58. subhanallah…..
    sungguh besar karunia yg ALLAH ciptakan kpda umatnya…..
    sesungguhnya jgn lah enkau melupakannya……
    by
    aep paser bekasi patriot

  59. allohuakbar……………………!
    alloh maha besar…………………………………!

  60. salam,sy mhn izin d copy maklumat ini,syukran

    Keizinan sudah ada di bahagian wijet.


  61. maha suci Allah,Maha besar Allah……. bimbing lah hamba k jln mu slalu!!!!! mata ini sering mnipu ya Allah!!!! bimbing lah kami!!!!

  62. salam alaiykh…

    subhanallah…ana mohon untuk copy artikel nie ukhti

    Dipersilakan. Keizinan sudah ada di wijet.


  63. Subbhanallah….Betapa Besarnya KeAgungan Allah S.W.T……Seorang Yang Bukan Beragama Muslim Memasuki Islam Hanya Dengan Laut….Allahuakbar…….aku Bangga Menjadi Seorang Muslim

  64. lama btul sungai nir wujud………
    14 abad yg lepas…
    cam x cayer jer…..

    Mungkin wujudnya sama dengan kewujudan alam ini namun ia baru ditemui. Wallahua’alam.

  65. subhanallah… allahuakbar… allah sgt maha besaaaaaaaaaaaaaaaaarrrr n berkuasaaaaaaaaaaaa.

  66. subhanaallah semoga dengan penemuan sungai di dlm laut ini akan lebih menginsafkan manusia yg sering lalai dgn keseronokan duniawi……..semoga manusia di bumi Allah ini sentiasa mengingati-Nya kerana Dia adalah pencipta yang maha agung…..dunia ini hanyalah pinjaman semata-mata…….

  67. Woow…. Menabjukkan. AllahU akbar…. Pa ni pertanda Hari akhir tlah dekat…. Hanya Allah yg tau. Islam N Moslem the best is the best for Me.

  68. SUBHANALLOH
    Saya merasa takjub dg kebesaran ALLOH
    Semuanya sangat mustahil bg akal manusia tp bg ALLOH semua hanya hal kecil dan sangat mudah
    semoga semua kaum muslimin dan muslimat kembali kepada tauhid yg haq dan lurus
    dan kembali kepada islam secara kafah

  69. SUBHANALLAH…
    begitu besar kekuasaan allah SWT,…..
    jika allah mengizinkan baik didunia maupun di akhirat,smuanya pasti terjadi!!!!
    Oleh karena itu,,ingatlah siapa yang menciptakan kita…

    Wassalam

  70. allohuakbar-allohuakbar,, sungguh Engkau penguasa seluruh alam.
    tdk ada yang g mungkin ciptaanMu.
    umatmu hnya bisa menikmati ciptaanMu.
    dan mensyukurinya.

  71. bile tengok sungai dalam laut ni rase macam nak pergi sendiri dalam tu.mesti menakjubkan..kalau kat dunia pun dah menakjubkan macam ni,kat syurga lagi la…berganda-ganda…SUBHANALLAH…besnyelah kalau dapat masok syurga kn…..AMIN…

  72. ajaib sungguh kan ciptaan allah..tekejut saya…wow..saya amat teruja dengan ciptaan allah ini iaitu ‘DI DALAM LAUT ADA SUNGAI’…

  73. Assalamualaikum….Terima kasih kerana memberi informasi tentang kejadian ini..

    Subhanallah..betapa besarnya keagungan dan kekuasaan ALLAH SWT..
    Ketika mendengarnya saya amat terkejut bahawa “ADA SUNGAI DALAM LAUT”..
    Macam tak percaya…
    Subhanallah..Inilah tanda-tanda dunia sudah hampir ke penghujungnya…

  74. subhanallah….allah telah menunjukan kebesaranya kpada kt yang belum kt tw…allah menujukan ituh semua kpd kt supaya kt lbh dekat kepada allah…dan jauhkan larangan allah swt..
    wahai manusia cepat2 lah kau bertobat sebalum allah memanggilmu dan ingat lah allah baru saja menunjukan kebesaranny kpd kt ini belum seberapa masih banyak yang allah akan tunjukan kpda kt…?

  75. subhanallah..besarnye kebesaran Allah..sudah allah buktikan bahawa sungai bertemu dalam laut i2 adalah satu2 tnda nk akhir zaman..siapa yg msih x sedar lg,x thula..cepatlah ..wahai umat muhammad,bertaubatlah..

  76. Kalo x nk pecaya pon senyap je lah, jgn nak melebih-lebih ckp itulah inilah mcm korang tu pndai sngt. Kalo dh pdai sngt, cube ckp mcm mane sungai tu terbentuk? mcm mana ia berlaku? nape ade kat tmpat tu? hah x dpt jwbkn? cube la pikir sket, asyik2 nk kutuk Islam je, npe dh rase benci sngt ke? kalo korng tgk orng Islam buat jahat satu Islam ko ckp jahat, habis kalo agama len buat jahat ko x slahkn satu agama tu plak? bkn aku nk kutuk tp dh kebenaran. Islam ni kalo ko amalkn dgn betul2 aman dunia ni, sama gak ngan agama lain yg ajar benda-benda baik. Xkn agama nak ajar bende2 burok lak, tu bkn agama yg tu setan namanye. Kwan aku yg bukn Islam pernah ckp kat aku, “CONTOHLAH kalau Allah/Tuhan (Islam dan agama yang lain) tu xde, tp agama kita ckp ade dan suruh buat bende baik2, rasanya lebih bek ade agama dari xde langsung, Agama ajar kita bende baik2 xkn nak lepaskn pulak.”. Cube korang tgk, orng bukan Islam pon pikir cmtu skali, agama ajar kita bende2 baik tp korang nk jgk buat jht. Aku mengaku aku ade buat jht gak tp aku trasa slepas buat tu. Spe2 yg x trasa lepas buat jht tu mmg thp setan dh tu. Yg merempit pastu mampos tgh jalan, mati dhlah gaya katak, trngkn kat aku ape yg korang dpt dari merempit? hah? cara nk legakn stres dgn mampos cepat? krajaan patut tukar “smseng jalanan” kpd “beruk rempit” mmg sesuai sngtlah, dh prangai cm beruk. Kalo dh rase gian sngt nk belumba tu derma darah dlu kat hospital, xde lah nk sia2kn darah tu kat tgh jalan, at least bebakti jugak, kalo berlumba nak pegi masjid xpela gak, siap mermpit pakai kain plekat lg.
    Sbelum aku pegi, sorilh sbb off-topic sket tp aku xkn tarik balek ape aku ckp. Sekian, assalamualaikum…

  77. salam.
    subhanallah.hebatnye ciptaan Allah.
    *fist tyme bace blog ni.suke sgt.banyak perkara boleh buat pedoman

  78. Saya tertarik dengan artikel ini..Sangat menarik…mintak share di Facebook saya…terima kasih…

  79. Salam
    Terima kasih atas perkongsian..sebenarnya fenomena ini telah pun dikupas oleh Dr.Zainal Abidin didlm halaqah tv3 pd bulan dis yg lepas kalau tidak silap saya maaf date dia saya tidak ingat. Subhanallah sesuatu fenomena itu adalah utk mereka yg berfikir dan mencari kebenaran yg hakiki.

  80. subhanallah sesungguhnya islam itu sangat indah,allahuakbar maha suci allah.sama2 lah kita menghayati kekuasaan allah s.w.t..

  81. Death

    Jacques-Yves Cousteau died on 25 June 1997 in Paris, aged 87. Despite persistent rumors, encouraged by some Islamic publications and websites, Cousteau did not convert to Islam, and when he died he was buried in a Roman Catholic Christian funeral.[8] He was buried in the family vault at Saint-André-de-Cubzac in France. An homage was paid to him by the city by the inauguration of a “rue du Commandant Cousteau”, a street which runs out to his native house, where a commemorative plaque was affixed.

    == sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Cousteau

  82. TUHAN MAHA PENCIPTA,DIA BOLEH BUAT APA2 SAHAJA KE ATAS NYA,OLEH BERSYUKURLAH DENGAN NIKMAT YANG DI BERIKAN OLEHNYA

  83. ciptaan yg lebh berkuasa……..nak tnyer mungkin ini petanda kiamat kew? sya yg brnama di ats ingin mengetahui kejadian tersebut….sekian

    Ia sebahagian tanda-tanda kebesaran Allah swt. Al-Quran sudah sebut lama namun hanya manusia hari ini yang baru menemuinya dan membuktikannya secara saintifik.

  84. Ya Allah,,, sungguh agung kebesaran mu,,,hamba mu yg tidaksempurna ini terkesima pabila mendengar kebesaran mu,,, thanks,, harap boleh tlg share kan kat fb sy ye,, thank,,, assalamualaikum…..

  85. sesungguhnya tiada yang tidak benr kcuali kita tidak melihatnya sesunguhnya ALLAH MAHA BESAR TIADA BENDA YANG IA TIDAK BOLEH LAKUKAN.KRNA KTA JUA MILIK NYA,suatu hari dan suatu ketika kita jua akan melihatnya kerana ALLAH ITU MAHA ADIL…..PIKIRKAN DAN RENUNG2KAN LAH,SUATU HARI NANTI DI HARI PENADILLAN….WSLM

  86. Allahu Akbar, ………….Allah Akbar……………..Allah Akbar, ampuni aku ya Allah dari dosa yang hamba perbuat baik disengaja maupun tidak, Engkau Yang Maha Kuasa, kuatkan iman kami,tunjukan jalan khusu bagi umat Islam yang diseluruh dunia,
    Dengan adanya tanyangan Sungai dibawah laut ,kita harus sadar, bahwa seluruh Alam jaga raya adalah kepunyaan ALLAH……,kita akan kembali kepada, sudahkah kita siap untuk mengahadapi………mulai sekarang kita kembali keajalan yang benar, ISLAM itu indah , Amin

  87. Allahu akhbar……subhanallah…..Allah Maha Besar……Segala Pugi Bagi Allah… Sungguh2 menakjubkan,benar2 rasa insaf & takut.Ya Allah ampuni la kami Umat2 Nabi Muhammad SAW serta Umat2 yg terdahulu daripada kami..AMIN….

  88. subhanallah….terpegun…terkaku dan terpesona…sungguh menakjubkan….Sgt insaf..betapa kerdilnya kita…

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s