Jangan Buka Tudung Semasa X-Ray

Pagi Isnin 18 Mei 2009, kira-kira 3 hari lepas saya ke klinik gigi HUSM. Gigi geraham bongsu yang tumbuh menyerong harus dibuang kerana telah merosakkan gigi di sebelahnya. Untuk tujuan itu, struktur gigi perlu di x-ray.

Sebenarnya pada pertengahan tahun lepas, saya sudah melakukan pemeriksaan. Saya dimaklumkan oleh perawat saya waktu itu kena buka tudung semasa x-ray. Saya bertanya kalau-kalau ada juru x-ray perempuan. Perawat itu (pelajar perempuan tahun-tahun akhir) memberitahu ada.

Pada hari itu, juru x-ray perempuan tidak bertugas. Jadi saya minta untuk datang x-ray waktu juru x-ray perempuan itu ada.

Tunggu punya tunggu, saya tidak dipanggil untuk x-ray. Pelajar itu pun sudah habis belajar (agaknya sebab saya lupa dia tahun 4 atau tahun 5).
Oleh kerana pada waktu itu, saya hanya sakit sikit, saya tidak terburu-buru untuk membuat rawatan.

Ia belum memenuhi kaedah fiqh yang mengatakan,

Darurat mengharuskan perkara yang dilarang.”

Keadaan yang saya alami belum masuk ke tahap darurat yang mengharuskan saya membuka tudung untuk x-ray.

Lagi pun saya masih punya pilihan untuk ke klinik swasta yang dikendalikan oleh perawat wanita jika saya mampu.

Mesin Panoramic Dental X-Ray seperti inilah yang digunakan kepada saya.
Mesin Panoramic Dental X-Ray seperti inilah yang digunakan kepada saya.

Selidik sebelum buat keputusan

Sambil itu, saya selidik maklumat mengenai prosedur x-ray daripada suami yang juga doktor. Juga melalui rakan-rakan doktor yang lain. Ada juga doktor gigi. Namun saya tidak mendapat jawapan memuaskan daripada mereka.

Saya tanya apakah kain tudung akan memberi kesan pada hasil x-ray. Saya perlu mengkaji semua itu sebelum memutuskan bahawa ianya keadaan darurat yang membolehkan para muslimah membuka tudung di hadapan juru x-ray lelaki, sekiranya tiada juru x-ray wanita.

Semua persoalan tiada jawapan konkrit, sehinggalah gigi saya semakin sakit kebelakangan ini. Saya minta izin suami untuk ke klinik swasta. Lagi pun kos rawatan dia yang akan tanggung.

Doktor swasta beritahu kos MOS (minor oral surgery) yang saya akan jalani ialah RM200. Mak oi… untuk golongan macam saya ia satu harga yang agak mahal. Bila saya beritahu suami, dia pun kurang setuju. Namun untuk rawatan status swasta, agaknya ia berpatutan.

Saya diberi tarikh temujanji sama ada 18 Mei atau 24 Mei. Malam 18 Mei, saya mula rasa takut untuk dibedah. Alhamdulillah, seumur hidup, saya tidak pernah alami pembedahan. 5 orang anak saya bersalin secara normal.

Pagi 18 Mei itu saya kembali ke klinik HUSM dan tidak ke klinik swasta.

Sebelum ke bilik x-ray, saya bertanya,

“Ada juru x-ray perempuan?”

“Hari ini, juru x-ray perempuan bertugas,” pembantu lelaki memberitahu.

Alhamdulillah, saya menarik nafas lega. Allah telah memudahkan.

Di pintu bilik x-ray tertulis nama perempuan. Saya bertambah yakin. Bila saya masuk ke bilik x-ray, hanya seorang lelaki yang ada. Dia memasukkan maklumat ke dalam komputer. Saya sangka dia pembantu kepada juru x-ray yang bertugas hari itu.

Seorang kawan menelefon. Jadi saya berbual sebentar.

Kemudian, pemuda itu mengendalikan pula mesin x-ray. Saya masih menunggu akan ada perempuan yang masuk ke bilik itu. Tiba-tiba pemuda itu berkata,

“Kak, kena buka tudung”.

Saya terperanjat.

“Hmmm…ada tak perempuan yang boleh x-ray?”. Wajah saya sudah ‘moyok’ waktu itu.

“Hari ini saya seorang sahaja yang ada. Pembantu perempuan tu adalah tapi dia tidak pandai kendalikan mesin ini. Saya kena ada sekali juga.”

“Saya tengok nama perempuan yang bertugas di pintu itu.”

“Oh…yang itu bertugas kelmarin.”

Serba salah saya dibuatnya sama ada mahu keluar dari bilik itu atau terus menjalani x-ray serta membuka tudung.

Alhamdulillah, Allah beri idea. Setahu saya benda-benda berlogam sahaja yang tidak boleh di bawa masuk x-ray.

“Boleh tak saya pakai tudung? Lagi pun saya tidak pakai pin (jarum peniti).”

Pemuda itu kelihatan ‘boring’ melayani kerenah saya. Saya tidak kira, yang penting saya mahu reda Allah dan saya tidak nampak adanya situasi darurat untuk saya membuka tudung.

“Baiklah kak. Akak ada pakai rantai tak?”

“Ada. Nanti akak buka.”

Saya membuka rantai dari bawah tudung. Kemudian melangkah ke mesin x-ray. Alhamdulillah. Boleh pun…

Di Bilik Doktor

Di ruang menunggu saya dipanggil untuk mengambil filem x-ray. Saya bimbang juga mereka akan komen filem x-ray jadi tidak jelas dan sebagainya.

Alhamdulillah, no komen.

Saya bawa filem x-ray ke bilik doktor. Doktor memasang filem itu untuk dilihat bersama. Saya masih bimbang.

Alhamdulillah, ok sahaja imej x-ray itu. Jelas dan terang. Mana ada imej tudung kat situ.

Geram betul saya.

Luah perasaan pada suami

Malam itu, saya luahkan pada suami.

“Apa lah dia orang ni. Benda mudah macam tu pun nak suruh orang buka tudung. Ini melibatkan halal haram. Kalau melibatkan perkara harus tidak mengapalah. Ok je filem x-ray itu. Tiada kesan tudung dalam tu.

Nur nak tulis dalam blog supaya muslimah yang lain pun boleh pertahankan hijab mereka,” saya mengomel. Geram memang geram. Hampir setahun saya tunggu untuk melalui perkara semudah ini.

Saya tidak dapat jawapan konkrit sebelum ini walaupun mereka doktor kerana mereka bukan pakar di bidang radiology. Bila mahu filem x-ray, orang yang tolong buatkan.

Suami saya tersenyum-senyum sahaja. Saya dapat rasakan dia pun berpuas hati dengan tindakan saya.

Semua itu adalah pengalaman yang Allah telah takdirkan saya melaluinya untuk memberi sedikit ilmu kepada saya.
Juga untuk saya kongsikan dengan para muslimah yang cintakan HIJAB!

Allahuakbar!

hijab

Ummu Abbas
26 Jamadil Awwal 1430H
10.50am

Advertisements