Aurat Muslimah di Hadapan Wanita Bukan Islam

Salam alaik ya ukhti dan salam ukhuwwah fillah..
 

 

 

Semoga k.nur dan keluarga sihat sejahtera dalam rahmat Allah SWT.
 

 

 

K.nur ana ade satu persoalan yang agak menimbulkan sedikit confuse dan ana nak mintak pendapat dari k.nur.

Soklan yg pertama yg berkaitan dengan aurat antara muslimah dengan perempuan non muslim, seperti mana yg kita maklum aurat muslimah dengan perempuan non malay sama dengan aurat antara muslimah dengan lelaki ajnabi/ bukan mahram. Tapi ana nak mintak penjelasan dan pendapat dari k.nur dalam konteks situasi semasa di asrama di tempat ana menuntut sekarang ini yg mane bil student non malay sama byk dengan malay sekarang ini. Di asrama ana tinggal satu aras dengan non malay dan Alhamdulillah tidak sebilik dengan mereka. Dan ana mmg la selalu terserempak dengan mereka apabila keluar bilik dan especially time ke toilet dan kat bilik mandi.

 

Persoalan ana ialah perlukan ana menutup aurat dengan sempurna apabila keluar bilik (untuk ke toilet atau ke bilik mandi) kerana mmg akan terserempak dengan mereka.
 

 

 

Ana ade juga berbincang dan tanye pendapat sahabat ana tentang persoalan ini, tapi sahabat ana mengatakan (dari ustazahnye semasa di sekolah dahulu) ade rukhsah dlm hal tersebut kerana kite mmg xboleh nak elak dari terserempak dengan mereka ( dalam asrama) dan agak susah sedikit jika nak tutup aurat dengan sempurna semasa nak ke toilet/bilik mandi.
 

 

 

Ana mohon penjelasan dari k.nur.syukran

Mawar Larangan Continue reading “Aurat Muslimah di Hadapan Wanita Bukan Islam”

Advertisements

Siapa Gadis Intelek?

Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang Lagi Amat Mengasihani

Risalah Ringkas Hijab Wanita

 رسالة رغكس حجاب وانيتا

 

 

DEDIKASI

 

Duhai Puteriku,
 Ku titipkan bingkisan ini buatmu…
Yang bernama gadis, perempuan dan wanita,
Atas nama Allah SWT…
Yang Menyintai dan Amat Mengasihaniku serta
Menyintai dan Amat Mengasihanimu
sepanjang hayat…
 
Jika … wahai puteriku,
 
Engkau dambakan sebuah cinta  ;
 yang mampu memenuhi kekosongan jiwamu,
yang mampu mengubati rasa rindumu,
yang mampu meresapkan ketenangan ke segenap aliran darah dan urat sarafmu,
yang mampu mengawal kewarasan akalmu,
yang mampu memadam semarak azab neraka,
Maka…
Engkau HANYA akan menemuinya pada
CINTA ALLAH SWT

 

Dariku; Nur al-’Ayn

10.04 am, 22rejab1425H/ 7sept04

 

*****************

Pengenalan

 

Hijab adalah salah satu tanda kemuliaan wanita.  Ia diiktiraf tamadun sebelum kedatangan Muhammad SAW dan selari dengan fitrah suci manusia.  Hanya nafsu yang jahat dan akal yang dangkal mengatakan Hijab membelenggu kaum wanita dan tidak sesuai dengan dunia moden.

 

 Kenapa Wanita Perlu Berhijab?

(iaitu perempuan yang telah mukallaf)

 

♦ Kerana percaya pada Allah serta menurut perintah -Nya (al-Ahzab 33: 36).

♦   Wanita dianugerahkan Allah SWT kecantikan jasmani semulajadi yang menjadi daya tarikan seks kepada kaum lelaki.  Daya tarikan tersebut hanya halal didedahkan kepada golongan lelaki tertentu menurut kadar tertentu (al-Nur 24:31).  Justeru ia haram dipertontonkan kepada lelaki ajnabi demi menjaga keselamatan wanita dari pandangan buas nafsu lelaki asing seterusnya menjadi mangsa seks. Inilah janji Allah SWT kepada wanita di penghujung ayat perintah supaya berhijab  (al-Ahzab 33: 59).

 

 Gadis Intelek Menyahut Seruan Berhijab? 

Iya!!!

 

🙂 Gadis Intelek tidak akan menilai kecantikannya hanya melalui keindahan jasmani semata seterusnya membiarkan orang menilai dirinya menurut kacamata nafsu.  Kecantikan lahir akan pudar bersama pudarnya usia.  Gadis Intelek akan mengutamakan usaha mencantikkan aqidah, menyolek akhlak dan budi serta memakai pakaian ilmu yang bermanfaat bagi mencapai kemuliaan dan ketinggian hidup.  Seterusnya menunaikan tuntutan syariat agar senantiasa diredai dan dicintai Allah SWT.  Kesannya di kalangan manusia, muslimah solehah dihormati kaum lelaki.  Lelaki tidak mudah memperdayakannya, apatah lagi mencabul maruahnya. 

 

🙂  Gadis Intelek memburu CINTA HAKIKI, yang tidak ada kepentingan diri serta tidak disulami belaian nafsu jahat:  Itulah CINTA ALLAH Yang Maha Sempurna dan Maha Mencukupi – Justeru Gadis Intelek akan berusaha memakai hijab / menutup aurat dengan sempurna demi mencapai cinta tersebut.  Bukankah setiap kekasih sanggup berkorban apa sahaja bagi memenuhi hajat kekasihnya?  Berkorbanlah pada yang HAQ; kelak pengorbanan tidak sia-sia.

 

🙂  Gadis Intelek sekali-kali tidak akan menggunakan kecantikan lahiriah untuk menggoda lelaki; kelak yang tergoda hanya NAFSU berahi lelaki tersebut- bukan hati dan kemanusiaan yang ada dalam dirinya :- sedangkan yang didambakan oleh setiap wanita adalah kasih sayang serta penghormatan dari lelaki terutama yang bakal menjadi pasangan hidupnya.  Justeru bermula usia baligh: Gadis Intelek memakai Hijab serta istiqamah dengannya: Demi memuliakan dirinya sendiri:- kelak dia akan dimuliakan lelaki serta dicintai dari hati dan fikiran yang suci.

 

🙂  Wawasan Gadis Intelek jauh ke akhirat.  Justeru Gadis Intelek mengutamakan tindakan yang menguntungkannya dunia dan akhirat.

 

 Apakah Hijab Sekadar Menutup Aurat?

 

Hijab bukan sekadar menutup aurat, bahkan menjaga batas pergaulan antara lelaki dan wanita menurut kehendak syarak. 

Juga menjaga kesopanan apabila mempunyai keperluan keluar dari rumah.  Justeru Gadis Intelek akan:

 

 ♥  Tidak berhubungan dengan lelaki ajnabi kecuali ada keperluan yang diharuskan syarak.

♥  Tidak memanjangkan percakapan pada perkara yang tidak penting apabila ada keperluan.

♥  Tidak memanjakan suara bila bercakap dengan lelaki ajnabi (al-Ahzab 33: 32).

♥ Menundukkan pandangan semasa bermuamalah (al-Nur 24:31). 

♥ Sekiranya persekitaran kediaman atau perjalanan tidak selamat:  wanita keluar ditemani mahram yang amanah.

♥  Menjauhi tabarruj walaupun pakaian pada lahirnya kelihatan menutup aurat.  Ia termasuk memakai barang kemas yang berbunyi (seperti gelang kaki yang mempunyai loceng) (al-Ahzab 33: 33).                                                                      

 

Motivasi Pelaksanaan Hijab Gadis Intelek

 

☺   AKU  PERCAYA    bahawa Allah SWT menyuruh atau melarang hambaNya melakukan sesuatu kerana KASIH SAYANGnya pada hambaNya.

 

Kasih ALLAH pada hambaNya lebih agung dari

Kasih ibu kepada anaknya

 

SayangNya pada hambaNya mengatasi

Sayang suami pada isterinya.

 

CintaNya pada hambaNya lebih mendalam dari

 Cinta Nabi SAW pada ummatnya

  

☺   AKU  PERCAYA   bahawa ALLAH SWT tidak mempunyai kepentingan diri walau sebesar zarah dalam mengaturkan sesuatu peraturan terhadap hambaNya kerana Dia Maha Sempurna dan Maha Pemberi Rezeki.       (al-Zaariyaat 51:57,58)

       

☺   AKU  PERCAYA   bahawa nasihat-nasihat Allah SWT boleh dipercayai 100% untuk diikuti demi kebaikan diriku dunia dan akhirat.

 

☺   AKU  PERCAYA   bahawa hanya Cinta dan Reda ALLAH SWT yang layak diburu, direbut dan disemaikan ke dalam jiwaku kerana apa yang aku hajatkan dari manusia khususnya dari seorang kekasih bernama lelaki hakikatnya semua ada pada ALLAH.  Dia Maha Cantik, Maha Kaya, Maha Perkasa, Maha Melindungi, Maha Mendengar,  Maha Memahami dan segala kesempurnaan HANYA milikNya.  Justeru aku hanya berkasih-sayang sesama manusia menurut kadar dan tatacara yang diredaiNya.  Natijahnya aku tidak pernah merasa kecewa dan dipermainkan dalam hidupku kerana telah meletakkan cintaku pada YANG BERHAK.

  

Tiada Tuhan Melainkan ALLAH

MUHAMMAD SAW Pesuruh ALLAH

 

Disediakan oleh;

Ummu Abbas

 

 **********************

 BATASAN AURAT WANITA SECARA UMUM

* Seluruh tubuh KECUALI muka & tapak tangan

 

Gambar contoh menutup aurat yang sempurna

 

 » Tudung sepatutnya menutupi bahagian/bentuk dada sama ada dari bahagian hadapan atau tepi.  Juga tebal agar bentuk leher /rambut tidak kelihatan.

»  Bahagian leher tudung MESTI bertutup rapat & kemas supaya tidak mudah terbuka hingga menampakkan leher & dada

ilustrator:  ummuabbas

» Pakaian tidak nipis & ketat sehingga menampakkan bentuk badan; pinggang, punggung, peha, betis dll

 » Pergelangan tangan baju seharusnya kemas agar aurat tidak mudah terdedah

 

Secara keseluruhan, setelah syarat-syarat am di atas dipenuhi; pakaian MESTIlah tidak berfesyen / berwarna /berhias bertujuan menarik perhatian lelaki ajnabi.  Juga bukan untuk bermegah-megah.

Di Bilik Pembedahan: Baju Lengan Pendek Pula!

Nota: Entry ini merupakan lanjutan entry bertajuk,”Jangan Buka Tudung Semasa X-Ray”

Di Bilik Pembedahan: Baju Lengan Pendek Pula!

Saya dibawa oleh seorang staf wanita masuk ke kawasan bilik pembedahan untuk rawatan gigi. Saya diminta menukar pakaian terlebih dahulu. Saya tidak keberatan menurutinya.

Di bilik persalinan, staf itu memberikan pakaian yang disediakan. Pakaian itu ialah kain sarung, baju berlengan tiga suku, skaf yang sangat jarang dan tudung yang sangat jarang.

“Ada baju lengan panjang?” saya bertanya.

“Tiada. Ini sahaja baju yang ada,” beritahu staf tersebut.

Melihat saya berjubah, bertudung labuh dan berpurdah, staf itu kelihatan serba salah juga kerana tidak dapat memberikan pakaian sesuai penampilan saya.

Saya tidaklah mahu menyusahkan dia. Apatah lagi untuk meminta yang bukan-bukan. Namun hukum tetap hukum. Ia berkait dengan hak-hak Allah ke atas para hambaNya.

“Kalau semua yang bertugas perempuan, tidak mengapalah,” saya menjelaskan.

“Tidak mengapa, staf perempuan yang ramai bertugas,” beritahu staf itu pula.

“Tiada seorang pun lelaki?”. Saya inginkan kepastian. Sebenarnya saya disambut oleh seorang staf lelaki di muka pintu kawasan bilik pembedahan itu. Jadi saya mengagak dia salah seorang pembantu di bilik pembedahan nanti.

“Ya…ramai staf perempuan. Err…ada seorang sahaja lelaki iaitu attendant,” teragak-agak dia menjawabnya.

“Hmm… ada jugalah lelaki,” gumam saya.

“Tudung ini jarang sangatlah. Ada tudung yang macam ini? Saya boleh jadikan alas (dalam tudung yang disediakan),” sambil tangan saya memegang sehelai tudung bawal berwarna putih yang ada di situ.

“Itu tudung staf di sini. Mereka pun kena tukar pakaian bila mahu ke bilik pembedahan. Tudung macam tu tiada. Macam nilah, saya beri sehelai lagi tudung.” Staf itu segera mengambil sehelai lagi tudung.

Tudung yang mereka sediakan ialah jenis pakai buang. Material yang digunakan ialah non-woven polypropylene. Material itu sama seperti material mask yang digunakan untuk menutup mulut para perawat. Skaf juga dibuat dari material yang sama. Material jenis ini banyak digunakan untuk membuat beg sekarang.

Jenis beg  Non Woven Polypropylene yang banyak digunakan sekarang.
Jenis beg Non Woven Polypropylene yang banyak digunakan sekarang.

Baguslah mereka boleh sediakan tudung untuk mereka yang berhijab namun apa gunanya jika ia bagai melepas batuk ditangga. Ia tidak dapat dijadikan alternatif untuk menutup aurat sebagaimana dituntut Islam. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang boleh sediakan tudung, biar tudung itu melengkapi syarat hijab.

Kalau sekadar mahu ia dipanggil tudung, memang sahlah ia dinamakan tudung. Dalam konsep hijab, bukan sekadar nama yang dinilai. Bahkan tudung itu harus (wajib) memenuhi konsep hijab yakni menutup rambut, leher dan pangkal leher. Lebih baik (lebih cun) lagi bila tudung dapat menutupi bentuk dada wanita.

“Hmm…kat bahagian ini, ada tudung disediakan. Kat bilik X-Ray tidak boleh pula sediakan tudung,” getus saya dalam hati.

Skaf ini saya pakai bawah tudung.  Doktor pakai atas tudung.  Lebih kemas lagi.
Skaf ini saya pakai bawah tudung. Doktor pakai atas tudung. Lebih kemas lagi.

Oleh kerana saya belum berpuas hati dengan tudung yang sudah 2 helai diberikan termasuk 1 skaf, saya merayu lagi,

“Macam nilah, biar saya pakai tudung saya ini. Saya sanggup ia kotor (kerana proses pembedahan). Balik nanti saya boleh basuh.”

“Tidak boleh. Ini prosedur yang ada di sini,” staf itu bertegas dengan saya dan terus keluar. Nampaknya dia tidak sanggup lagi melayani kehendak saya.

Di Bilik Persalinan

Seusai dia keluar, saya menyalin juga pakaian saya. Nasib baik saya sering memakai sepasang pakaian biasa di dalam jubah. Jadi saya sarungkan sahaja kain sarung yang diberikan dan baju lengan pendek itu di atas pakaian yang sedia ada. Blause lengan pendek dan skirt labuh yang saya pakai tidak kelihatan. Sekurang-kurangnya mereka tidak tahu saya tidak bersalin semua pakaian asal saya. Pakaian itu bersih dan saya bertawakkal kepada Allah. Saya tahu tujuan diminta menukar pakaian. Ia untuk menjaga kebersihan dan memastikan tiada kuman dibawa masuk. Almaklumlah, kuman-kuman suka sangat tinggal dalam darah manusia.

Saya tidak selesa dengan baju lengan pendek yang sudah dikenakan. Saya cuba menarik-narik hujung lengan baju. Hmm…mana boleh.

Saya cuba pula memakai skaf dan sehelai tudung di hadapan cermin. Hmm…memang jarang. Kelihatan rambut dan warna rambut. Saya cuba sehelai lagi. Ok lah. Boleh tahan.

Tudung itu hampir sama seperti dalam foto ini tapi ia lebih besar hingga ke paras bahu.  Dari segi jarangnya sama seperti dalam foto ini.
Tudung itu hampir sama seperti dalam foto ini tapi ia lebih besar hingga ke paras bahu. Dari segi jarangnya sama seperti dalam foto ini.

Hal tudung sudah selesai. Saya membelek baju berlengan pendek itu. Tidak tergamak saya untuk keluar begitu. Saya rasa sungguh berat hati. Saya menutup aurat sejak berusia 12 tahun. Hampir suku abad saya mengabdikan diri sebagai muslimah yang konsisten dengan hijab. Pakaian itu tiada kena mengena dengan rawatan yang saya akan jalani. Tiada darurah langsung untuk saya membuka bahagian lengan saya.

Saya berfikir-fikir sementara staf di luar sedang menunggu.

Saya perasan seorang staf yang sudah memakai pakaian khas untuk masuk ke bilik pembedahan memakai sarung lengan untuk menutup lengannya. Kalau saya bawa sarung lengan itu pun, ia belum memenuhi syarat kerana sarung lengan itu ketat serta membentuk lengan. Hanya warna kulit sahaja yang dilindungi.

Dari mula masuk ke bilik persalinan itu, saya terlihat sehelai non-woven surgical gown tersangkut di belakang pintu. Baju itu berlengan panjang lengkap bercekak di pergelangan tangan. Tapi baju itu khusus untuk staf.

Saya akan berusaha lagi. Saya tidak mahu mengambil mudah dalam mentaati perintahNya. Itu ikrar saya setiap kali dalam solat, “Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah, pendidik sekelian alam”.

Saya membuka pintu dan menghulur kepala keluar. Ada 3 orang staf perempuan di kaunter. Salah seorang dari mereka tidak memakai seragam. Hanya berbaju kurung sepasang dan bertudung. Dia baru tiba barangkali.

“Ada baju lengan panjang tak?” saya bertanya dari balik pintu.

“Oh…ya…aa nanti kita reka biar jadi baju lengan panjang,” seorang staf menyahut.

Sambil menjawab, saya lihat dia seperti terfikir-fikir untuk menyediakan alternatif.

“Baju yang seperti di belakang pintu ini pun ok,” saya mencadangkan.

“Ha…pergilah ambil baju yang baru,” arah seorang staf yang lebih senior.

“Baju itu pun boleh pakai. Masih baru dikeluarkan,” staf yang lebih muda itu memberitahu.

Baju beginilah yang saya minta untuk dipakai.  Ia disediakan untuk staf sebenarnya.
Baju beginilah yang saya minta untuk dipakai. Ia disediakan untuk staf sebenarnya.

Baju itu bukan sahaja berlengan panjang, bahkan besar dan labuh sehingga bawah paras lutut.

Saya menyarungnya ke atas baju berlengan pendek dan singkat itu. Alhamdulillah. Ini baru kena dengan tuntutan syariat. Tudung yang agak singkat itu pun terlindung dek baju gaun yang agak besar itu.

Saya melangkah keluar dari bilik persalinan dengan rasa selesa. Tiba di meja kaunter, staf berbaju kurung itu bangun dan menolong mengikat tali di bahagian belakang. Saya tidak pun meminta dia berbuat demikian.

“Mari saya tolong ikatkan, ” begitulah katanya.

Daripada panggilan staf lain, baru saya tahu dialah doktor yang akan merawat saya. Laa…doktor rupanya.

Saya duduk di kerusi sementara doktor itu pergi menyalin pakaiannya pula. Sebaik dia keluar, saya lihat dia memakai skaf di atas tudung sama seperti yang saya pakai. Semua staf yang akan masuk ke bilik pembedahan memakai seragam yang sama.

Di Bilik Pembedahan

Saya sempat perhatikan dua orang misi yang berada di luar tadi masuk bersama doktor ke bilik pembedahan. Mereka berdua masih kekal dengan tudung yang asal.

“Boleh pula mereka tidak menukar tudung”, fikir saya. Kemudian saya mengagak mungkin kerana mereka tidak akan menyentuh saya secara langsung.

Bilik itu luas dan selesa.

Saya berbaring di atas katil yang disediakan. Saya diselimutkan hingga ke paras leher. Kemudian kepala saya dibungkus pula dengan kain yang agak tebal dan mata saya ditutup. Ia untuk melindungi mata saya dari silau dek lampu yang dihalakan ke wajah saya.

“Kalau macam inilah prosedurnya, boleh juga kita minta masuk dahulu ke dalam bilik pembedahan. Selepas selesai diselimut, bolehlah staf lelaki itu pula yang masuk,” fikir saya lagi. Ia adalah satu lagi alternatif untuk menjaga aurat dalam keadaan pakaian yang disediakan tidak memenuhi syarat.

Malam Selepas Pembedahan

Saya bercerita pada suami apa yang berlaku. Saya memang langsung tidak tahu saya perlu menukar pakaian untuk menjalani MOS. Saya sangka ia seperti rawatan gigi yang biasa sahaja.

Saya mahu mengesyorkan pakaian alternatif untuk pesakit perempuan. Kita sudah dilimpahi nikmat yang banyak oleh Allah swt. Justeru itu, saya tidak nampak kita mempunyai alasan untuk membelakangkan atau memandang kecil tentang hukum Allah dalam soal hijab ini.

Allah berikan nikmat kain dan pakaian. Allah pinjamkan ilmuNya tentang teknologi membuat pakaian sehingga kita bukan lagi seperti Adam dan Hawa yang mencantas dedaun untuk menutup aurat mereka.

Bukankah kita patut menjadi hambaNya yang bersyukur?

Tanda syukur kita bukan sekadar melafazkan alhamdulillah di lidah tidak bertulang, namun perlu disertai dengan anggota badan lain yang tunduk patuh kepadaNya. Bukankah seluruh anggota badan dan sel-sel yang ada pada kita mempunyai hak-hak untuk mengabdikan diri kepada Allah?

Alasan apakah lagi yang mahu kita kemukakan kepada Rabb pencipta kita untuk tidak patuh kepadaNya dalam soal menutup aurat? Tiada kain? Tidak cukup wang? Atau apa?

Mampukah kita mereka-reka alasan tersebut di Padang Masyhar kelak?

فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
“Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhanmu yang hendak kamu dustakan?”

[Ayat 13, 16, 18,21, 23, 25,28, 30, 32, 34, 36, 38, 40,42, 45, 47,49, 51, 53, 55, 57,59,61, 63, 65, 67, 69, 71, 73, 75 dan 77 dari Surah al-Rahman (Yang Maha Penyayang)]


Ummu Abbas
4.00pm
9 Jamadil Akhir 1430H

Catatan: Alhamdulillah, Selamat dibedah tapi…

Kalau minggu lepas saya diuji agar buka tudung untuk x-ray. 2 hari lepas (tanggal 26 Mei 09), saya diuji pula dengan baju lengan pendek dan tudung bagai ‘melepas batuk di tangga’ sebelum melangkah masuk ke bilik pembedahan. Macam teruk sangat bunyinya- bilik pembedahan…walhal saya menjalani minor oral surgery (MOS) sahaja untuk buang geraham yang tumbuh menyerong. MOS, MOS lah… saya yang tidak pernah hadapi apa-apa rawatan yang teruk-teruk, rasa seperti bersemuka dengan malaikat maut.

Kalau ikut ranking sakit paling teruk, sakaratulmaut menduduki tangga pertama. Tangga kedua jatuh kepada sakit bersalin (kata ramai orang). Tangga ketiga ialah sakit gigi. Dengan persediaan mental begitu, tambahan pula saya berpengalaman 5 kali bersalin, saya cuba relaks tapi rasa gemuruh tidak dapat dielakkan. Berkenaan sakit-sakit itu, tidaklah penting sangat. Alhamdulillah, hari ini hari ketiga saya selesai menjalani MOS. Hari ini juga baru boleh makan nasi biasa (makanan pepejal). 2 hari pertama dinasihati doktor agar makan makanan lembut yang tidak perlu dikunyah. Gusi dan pipi masih bengkak. Lepas seminggu, jahitan akan dibuka.

Yang saya belum dapat lupakan ialah saya diminta bersalin pakaian sebelum masuk ke bilik pembedahan. Baju yang disediakan berlengan pendek dan tudung pula sangatlah jarang. Apa pula tindakan saya kali ini? Apakah saya berjaya mempertahankan aurat saya? Kalau semua staf bertugas perempuan tidak mengapalah. Ini ada seorang pembantu lelaki yang masih muda.

Gigi yang mahu dirawat, baju lengan pendek pula yang kena pakai. Apa kena-mengena dengan rawatan tersebut? Insya Allah, saya cerita lain kali ye! Esok saya akan bermusafir sekeluarga ke luar negeri (bukan luar negara) selama tiga hari. Tolong doakan kami.

Wassalam.

Ummu Abbas
3.06am
4 Jamadil Akhir 1430H

Sempena ‘Birthday’mu Ya Rasulullah!

Anak nabi kita
Ada tujuh orang
Tiga laki-laki
Empat perempuan
Kasim Abdullah Ibrahim Fatimah
Zainab Ummi Kalthum
Siti Rokiah

Itulah lirik lagu yang diajar semasa saya kecil-kecil dahulu. Bait-bait yang mengajak saya untuk kenal nabi seterusnya menyintai dan menghormati Baginda s.a.w.

Saya lupa dengan siapa saya belajar lagu itu. Sekolah pertama saya Tabika KEMAS. Tahun 1979, waktu itu belum ada sekolah-sekolah pra yang Islami. Mungkin juga saya dapat lagu itu di sekolah tabika.

Sekarang saya mengajar lagu yang sama kepada anak-anak. Cuma perkataan nama-nama anak Nabi itu saya lafazkan dengan sebutan Arab seperti Kasim kepada Qaasim, Ummi Kalthum kepada Ummu Kalthum dan Siti Rokiah kepada Siti Ruqayyah.

Lagu itu sebagai ‘input’ secara santai buat anak-anak yang masih kecil. Sesuatu yang selalu disebut-sebut akan mudah dan sentiasa diingati. Tahap pertama mengenalkan anak-anak kepada Nabi mereka ialah beritahu nama Nabi dan keluarga Nabi.

Program bagaimana yang sesuai sempena Maulidur Rasul untuk anak-anak? Satu persoalan yang saya fikirkan dan ditanya.

Bagi saya, Nabi perlu di ingat sepanjang masa setiap kali mahu melakukan apa jua. Nabi bukan dilahirkan untuk disambut ‘birthday’nya semata-mata. Bahkan di zaman Rasulullah dan sahabat tidak pernah dilakukan upacara menyambut ‘birthday’ kekasih Allah ini. Hidup mereka penuh pengabdian kepada Allah. Sekali mereka terlupa, yang lain akan mengingatkan.

Sejarah Maulidur Rasul

Setakat yang saya tahu, selepas zaman sahabat, umat Islam semakin lalai dalam mentaati perintah Allah dan RasulNya. Justeru ulama pada waktu itu mengusahakan pelbagai pendekatan agar ummah kembali mengamalkan sunnah. Antara pendekatan yang dibuat ialah membuat majlis memperingati kelahiran Nabi Muhammad. Apabila orang ramai berkumpul menyambut perayaan Maulidur Rasul, ulama mengambil kesempatan ini memberi pengisian dan tazkirah agar mereka kembali menjadikan Nabi sebagai contoh teladan. Orang ramai diseru beramal seperti sunnah yang Nabi tinggalkan dan meninggalkan amalan khurafat serta melalaikan.

Sejak saya kecil, di kampung saya sering diadakan sambutan Maulidur Rasul. Kaum ibu berkumpul sesama mereka membaca qasidah, berzanji dan berselawat. Semasa berselawat, mereka akan berdiri beramai-ramai. Suatu ketika, terdengar suara-suara yang mengatakan sambutan seperti ini merupakan bid’ah. Reformasi yang dibuat di Kelantan dalam amalan ini ialah memberi ceramah atau tazkirah tentang Nabi dan perjuangannya di samping mengekalkan selawat. Ini disebabkan selawat itu memang digalakkan pada umat Islam mengucapkannya.

Semasa di sekolah, seorang kawan mengajak saya dan beberapa orang lagi hadir majlis Maulidur Rasul di rumah kerabat diraja Kelantan. Tokoh yang dijemput sebagai pengemudi majlis ialah Puan Hajjah Faridah, mantan johan Qariah peringkat kebangsaan. Kami pergi selepas waktu sekolah jadi kami hadir dalam pakaian seragam. Waktu itu amalan pemakaian tudung di kalangan kerabat diraja masih agak asing. Kami perhatikan, sepupu sepapan diraja dan lain-lain lagi hadir dengan berselendang nipis di atas kepala. Hanya kami yang bertudung labuh lengkap menutup aurat. Qasidah dibaca tanpa difahami maknanya, berzanji kemudian selawat. Tiada tazkirah dilakukan waktu itu.

Jika Nabi masih ada, saya percaya, Nabi pun tidak akan hadir sambutan ‘birthday’ baginda seperti itu. Bagaimana Nabi Muhammad yang menjaga pandangan matanya akan hadir di majlis yang kaum wanitanya tidak menutup aurat? Tidak kedengaran di dalam sejarah, bahawa muslimah di zaman Nabi dan para sahabat tidak menutup aurat. Bahkan sahabat segera mengangkat pedangnya bila seorang muslimah dikacau oleh Yahudi yang menyelak kainnya. Semangat seperti itu masih ada lagikah pada hari ini?

Nasib baik, majlis Maulidur Rasul yang diadakan secara persendirian di Kelantan pada waktu itu biasanya sesama wanita atau sesama lelaki sahaja.

Apa Yang Nabi Mahukan?

Nabi diturunkan sebagai wakil Tuhan menyampaikan tujuan manusia dan jin dihidupkan. Satu tugas yang maha berat. Nabi dilantik di kalangan manusia supaya Nabi mampu menjadi Uswah Hasanah sebagai ikutan. Nabi bermula dengan peribadinya mendidik diri mencari Tuhan seterusnya mengenal Allah. Itulah tugas utama ibubapa mendidik anak-anak agar mereka mengenal Allah.

Makan minum Nabi, percakapan Nabi, solat Nabi, perkahwinan Nabi, pergaulan dengan anak isteri, mesyuarat Nabi dan serba serbi cara hidupnya adalah sebagai contoh buat kita.

Di celah kedaifan saya, saya tetap berusaha menurut jejak Nabi setakat yang saya mampu. Kemudian baru saya cuba terapkan pada anak-anak. Begitulah cara saya mendekatkan anak-anak kepada Nabi mereka. Program itu berjalan di setiap sudut kehidupan dan sepanjang hayat. Justeru Nabi merupakan akidah kedua kita selepas percaya kepada Allah.

Ia juga bagi membuktikan bahawa kita benar-benar menyintai Allah.

Allah berkata dalam surah Ali Imran, ayat 31 dan 32,

Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir.

Salam dan selawat buat junjungan Nabi Muhammad, ahli bait dan para sahabat seluruhnya.

اللهم صلي على محمد و على أله وصحبه وسلم

Wallahua’lam.

Ummu Abbas
13 Rabiul Awwal 1430H/10 Mac 2009
11.50am.

Seloka AURAT

Rujuk http://ambuyatel-binangkit.blogspot.com/2007/11/sebuah-seloka-kita-dan-aurati.html

07112007017

Sebuah Seloka: Bertajuk : “KITA DAN AURAT(I)”

Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payahpun ‘make up’.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern(?) memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakaipun nampak pusat.

Berseluar ketat bajupun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata terpandang kaki tersandung.

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak “Make Up” biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi cuba elakkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung menggoda hati,
Ustaz melihat pun separuh mati.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
*****a saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Yang baik bolehlah anda ikuti,
Kalau boleh besok mulai.

Sekian Terima(lah) Kasih,

Oleh: Azhari(s)

Dihasilkan pada:
23 Julai 2002
Abu Edda Soyiddeeqa El-Binangkit

hijab

Batas Aurat Dengan Sepupu Lelaki

Salam Kak.

Saya ada sepupu lelaki (sebelah bapa) yang sememangnya rapat dengan saya. Saya ingin bertanya,

– Adakah sepupu lelaki saya itu muhrim saya?

– Apakah batas aurat saya dengan sepupu saya?

– Adakah sepupu saya itu boleh menjadi wali saya?

Harapan saya, Kak Nur boleh membantu.

Salaam.

Calin

   

Assalamu’alaykum,

Adik Calin yang dikasihi Allah, 

Terima kasih kerana sudi berkongsi masalah di sini.  Keinginan mengetahui hukum-hakam di dalam Islam merupakan hidayah Allah.  Moga jawapan yang diberikan di bawah dapat dimanfaatkan bersama.  

1.  Sepupu lelaki tidak termasuk mahram.   

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan  janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.  

Surah al-Nur (24), ayat 31   

 2.  Oleh kerana sepupu tidak termasuk mahram, maka batas aurat adalah semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.  Menurut Ibnu Abbas, pakar tafsir al-Quran, hadis berikut menafsirkan ayat 31 dari Surah al-Nur yang berbunyi ‘kecuali yang zahir daripadanya’  

Aisyah melaporkan bahawa Asma’ binti Abu Bakr  masuk menemui Rasulullah S.A.W sedangkan dia berpakaian nipis.  Lalu Baginda berpaling sambil berkata; “ Wahai Asma’!  Sesungguhnya seseorang perempuan apabila sudah datang haid, tidak boleh lagi dia dilihat kecuali ini dan ini”- sambil Baginda menunjukkan wajahnya dan dua tapak tangannya.” 

Direkodkan oleh Abu Dawud.  

3.  Iya, sepupu lelaki sebelah bapa boleh menjadi wali kepada perempuan setelah wali-wali berikut sudah tiada atau tidak mencukupi syarat asas;

·         Anak lelaki, cucu lelaki dan seterusnya

·         Bapa kandung

·         Datuk lelaki sebelah bapa kandung (sebahagian ulama meletakkan datuk di turutan ke empat iaitu selepas adik beradik lelaki seibu sebapa atau sebapa sahaja)

·         Adik beradik lelaki seibu sebapa kemudian adik beradik lelaki sebelah bapa kandung

·         Anak saudara lelaki sebelah adik beradik lelaki seibu sebapa kemudian anak saudara lelaki sebelah adik beradik lelaki sebapa

·         Bapa saudara sebelah bapa kandung 

Berikut adalah syarat wali yang disepakati pakar fikah (ulama’ atau fuqaha’);

·         Sempurna keahlian;  yakni baligh, berakal dan merdeka.

·         Agama wali sama dengan agama perempuan yang akan diwalikan iaitu Islam.    

Kak Nur cuba menjawab persoalan secara ringkas dan hal yang disepakati ulama sahaja.  Sekiranya masih terdapat kekeliruan, harap dapat dipanjangkan lagi persoalan. 

Di sini, Kak Nur ingin mengambil peluang menyentuh batas pergaulan perempuan dengan sepupu lelaki.  Lumrahnya di kalangan orang Melayu, sepupu dianggap seperti adik-beradik.  Apatah lagi mereka seringkali bersama sejak kecil berikutan ibu atau bapa mereka berhubung rapat sebagai adik-beradik.   Hakikatnya, kita perlu membataskan pergaulan dengan sepupu lelaki sama seperti lelaki ajnabi (bukan mahram) yang lain juga.   Situasi ini bergantung kepada didikan ibubapa masing-masing.   

 Moga kita diberikan kekuatan oleh Allah untuk melaksanakan kebaikan serta menjauhi kemungkaran.  

Kak Nur

8 Muharram 1429H/ Jan 17 

Hakcipta Terpelihara Kerana Cinta’s Weblog 2008