Hukum Jahit Baju Berfesyen Mendedahkan Aurat

Soalan:

Saya seorang tukang jahit dan mempunyai kedai sendiri.  Baru-baru ini saya terbaca di blog lain .. tentang hukum menjadi tukang jahit yang menjahit baju fesyen.   Dikatakan termasuk dalam kategori bersubahat!  Untuk puaskan hati saya.. saya bertanya dengan 2, 3 orang ustaz dimana jawapannya adalah sama  iaitu “Islam tidak pernah reda benda yang di larang.. seolahnya kita sudah bagi satu jalan kepada orang itu untuk memakai pakaian tersebut.. dan seolahnya jahitan kita itu , orang itu buat dosa, sebab buka aurat.. jadi dari sebab kita dia buat dosa dan kita juga dapat saham pakaian yang di pakainya.  Kebanyakkan regular customer saya semua suka baju mengikut bentuk badan dan kain terbelah.. seperti saya beritahu akak.  Semenjak saya tergerak mahu pakai tudung labuh dan niqab,  saya tertanya sendiri sesuaikah saya jahit baju berfesyen.. sebab itu saya tanya ustaz… saya dah putuskn smpi mnggu ni je saya amek tmphn bju fesyen.. awl thun ni saya tak nak wat… problemnya kak.. bagaimana harus saya beritahu kt custmr saya yg mlnggn ngan saya slma 6 thun ni..? kalau custmr baru sya ckp tak ambil bj fesyen,,, dorang kata ok… cuma ni la kak reglr custmr… saya tak reti nak bg jwpn.. saya bkn org yg pndi hjah tntg ilmu agama.. tkut trslh ckp da mngcilkn hati org.. hrp akk dpt mmbri pndangn tntng ini.. tq bnyk2!

An

******************************

Nota:  Tulisan yang dipotong adalah kerana menggunakan terlalu banyak ejaan ringkas.  Saya kesuntukan masa untuk edit ke semuanya.  Insya Allah, selepas ini saya hanya akan layan soalan-soalan yang dieja secara penuh bagi memudahkan saya menyiarkan jawapan di muka hadapan blog.    Untuk komen, pandangan dan lain-lain selain soalan, saya serahkan kepada pembaca memilih kaedah menulis yang bersesuaian.

**********

Jawapan:

Secara ringkasnya, hukum asal menjahit pakaian ialah harus.  Orang yang buat tempahan itu menanggung sendiri dosanya memakai pakaian tidak menutup aurat di luar rumah.

An boleh nasihatkan pelanggan jika sudah mengenalinya suka mendedahkan aurat agar memakai pakaian yang tidak cukup syarat hijab itu di dalam rumah sahaja atau jika mahu pakai di luar rumah, maka wajiblah dia menyarung jubah labuh dan luas atau abaya di luar pakaian tersebut.

Jika selepas itu, dia masih mengulangi lagi perbuatannya mendedahkan aurat,  boleh beritahu dia bahawa An hanya akan ambil upah jahit pakaian menutup aurat sahaja untuknya.

Hukum bersubahat jatuh apabila tukang jahit tetap mengambil tempahan menjahit pakaian mendedahkan aurat dari pelanggannya yang memang dikenali tidak menutup aurat.

Jika pelanggan membuat tempahan baju yang seksi-seksi untuk dipakai di hadapan suami sahaja,  An pun boleh menumpang pahala.

Akak cadangkan An buat kategori tempahan yang diterima dan tampal di kedai.  Ia lebih memudahkan pelanggan memahami pendirian An dalam hal ini.

Boleh lihat contoh yang Akak buat di bawah.

Harapnya jawapan di atas membantu.

Ummu Abbas

7.50pm

13 Rabie 2 1433H

Melbourne.

Menjadi Tetamu VIP di Pesona Gala CSWK

22cikwan7 Mengimbau kenangan lama

Semasa dijemput oleh seorang sahabat ke pertunjukan fesyen ini, teringat zaman kampus.  Pelajar perempuan yang belajar di University of Jordan dulu pernah buat pertunjukan fesyen di dewan universiti khusus untuk wanita sahaja.   

Pelajar-pelajar yang pakai jubah dan bertudung labuh di luar bergaya sakan dengan kebaya, kurung dan pakaian tradisional yang lain. Wajah di make-up dan siap belajar catwalk lagi.  Cuma mereka masih mengekalkan tudung kecil kerana terdapat di kalangan Arab yang non-muslim.

Tiket Gala
Tidak terbeli tiket se'anggun' ini. Terima kasih daun keladi, Na (penaja)

Pesona Gala Cik Siti Wan Kembang

Kembali ke Pesona Gala Cik Siti Wan Kembang (CSWK).  Kenapa Cik Siti Wan Kembang?  Cik Siti Wan Kembang merupakan tokoh pemerintah (raja) di Kelantan.  Kelantan amat sinonim dengan nama-nama wanita sebagai tokoh selain nama-nama tokoh ulama nusantara seperti Tok Kenali. 

Sejak zaman berzaman, Kelantan dikenali dengan Serambi Mekah.  Serambi Mekah yang berkait rapat dengan medan ilmu Islam dan pengamalan Islam di kalangan rakyatnya.  Islam sering dituduh mendiskriminasi kaum wanita.  Realitinya, Kelantan dengan imej Islam sejak dulu begitu mesra dengan nama-nama kaum wanita.  Terbaru adalah Pasar Buluh Kubu yang ditukar kepada Pasar Besar Siti Khadijah (PBSK).  PBSK dinamakan sedemikian demi menghargai jasa kaum wanita Kelantan yang mendominasi sebahagian besar perniagaan di pasar tersebut.  Siti Khadijah sendiri merupakan isteri pertama Rasulullah s.a.w yang terkenal sebagai tokoh korporat di zamannya.

Saya bertanya kepada diri, apakah saya akan hadir Pesona Gala CSWK?  Kalau saya mahu hadir, untuk apa?  Apa faedah yang saya bakal perolehi?  Akhirnya saya memutuskan untuk hadir bagi memantau keadaan dan mengimbau kenangan lalu.  Juga mahu sedikit hiburan yang dibenarkan.  Saya bukanlah peminat fesyen walaupun mengikuti perkembangan fesyen.  Saya suka berpakaian ringkas dan selesa.  Setiap kali saya cuba memakai fesyen yang di luar kebiasaan, akhirnya baju itu hanya sekali dua sahaja saya mampu pakai.  Kemudian akan disedekahkan pada orang lain.  Tidak selesa.  Itulah rasionalnya. 

Gala yang meriah

Suasana gala bertemakan warna pink.  Mungkin sebagai tanda sokongan kepada kempen kesedaran kanser.  Bermula dari pintu masuk, pentas sehinggalah kepada ahli Cempaka yang bertugas, semua serba pink.  Warna ini dikatakan sinonim dengan wanita.  Benarkah?  Gala itu sendiri bermaksud pesta.  Sesuai dengan pesta, hiasan pentas dan suasana keseluruhan menepati istilah yang digunakan. 

Menjadi Tetamu VIP

 Masuk ke dewan, saya dan 2 lagi sahabat baik, Chik dan Ni’mah dipersilakan duduk di meja VIP sebelah kanan meja VVIP (Meja Datin isteri Menteri Besar Kelantan).  Rupa-rupanya tiket kami yang ditaja oleh isteri Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (CEO PMBK) itu tiket VIP, alhamdulillah.  Kalau di akhirat esok, macam ini kan best… dipelawa malaikat duduk di samping para nabi dan rasul.  Terutama kalau dapat syurga di sebelah syurga Rasulullah s.a.w … hmmm jauh dari layak rasanya.  Diuji dengan kerenah anak-anak pun, jarang-jarang lulus.

 Tentatif Gala

Atas kerusi, sekuntum ros berwarna pink diletakkan untuk tetamu.  Wah… saya suka ros (alhamdulillah).  Ros itu sekarang saya letak dalam gelas menghiasi sudut ruang makan.  Dapat paperbag pun khusus untuk VIP.  Apa perbezaannya dengan paperbag untuk orang awam saya tidak tahu.  Apa yang penting, VIP di sisi manusia belum tentu VIP juga di sisi Allah.  Allah lihat hati… Allah lihat amalan dan taqwa kita.  VIP hari ini, belum tentu VIP di hari esok.  Dunia ibarat roda, ada masa kita di atas, ada masa kita di bawah.   Beringat-ingatlah.

Selepas ketibaan Penaung Cempaka, YABhg Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak dan beberapa tetamu VVIP, acara bermula.

Ucapan Maya dari Dua Lelaki

SANY0582
Ucapan maya Tok Guru Nik Aziz

Syarifah Nor dari TV9 menyerikan majlis sebagai pengacara tetap.  Selesai ucapan Presiden Cempaka, Puan Nik Aida, ucapan dari CEO PMBK, YABrs Ir Abdul Ariffahmi Abdul Rahman dibuat secara maya.  Begitu juga ucapan perasmian dari Pengerusi PMBK, YAB Tuan Guru Dato’ Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat turut dibuat secara maya.

Ucapan dua lelaki ini dibuat secara maya memandangkan majlis ini adalah majlis tertutup untuk kaum wanita sahaja.  Inilah salah satu bentuk teknologi moden yang diislamkan.  Bukannya memodenkan Islam sebagaimana yang diusahakan oleh ramai pihak hari ini seperti Islam Liberal dan Islam Hadhari.  Islam itu sendiri sudah sempurna namanya kerana diberi oleh Allah, pencipta alam ini.

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ

Sesungguhnya ugama (cara hidup yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam.

Ali Imran 3:19

Dalam program pelajar di Jordan dulu, Presiden Persatuan Pelajar Malaysia Jordan berucap dalam dewan diiringi beberapa pengiring lelaki.  Seusai berucap, mereka keluar dari dewan dan acara bermula untuk wanita sahaja.  

Majlis pelancaran disempurnakan oleh Penaung Cempaka dengan gimik yang menarik.  Bunga api yang terpancar di tepi pentas menarik perhatian Aesya.  Saya tidak dapat mengambil foto kerana meriba Aqil yang tidur.  Kemudian bermulalah acara yang ditunggu-tunggu yakni pertunjukan Pesona Gala Cik Siti Wan Kembang.

Penaja utama ialah Al-Habshee. 

Ummu Abbas

5.53pm

14 Zul Qi’dah 1430H