Ratu Cantik Islamik

Saya pernah paparkan berita mengenai pertandingan Ratu Cantik Akhlak di Saudi sebelum ini. Saya baru terbaca berita keputusan pertandingan itu di Harian Metro. Teringat pula pada satu program yang diadakan semasa saya di Tahun Pertama di Jordan yakni bagi Sesi 1992/93. Program itu dianjurkan oleh kakak-kakak senior. Kalau tidak silap, programnya selama tiga hari yang mana rehlah ke Aqabah adalah sebahagian daripada program tersebut.

Saya hanya menurut bersama rakan-rakan yang lain dan memberi sepenuh komitmen kepada program yang diadakan. Jika pertandingan Ratu Akhlak memberi penekanan pada aspek komunikasi dengan ibu, program yang saya ikuti di Tahun 1 itu pula memberi penekanan pada aspek komunikasi dan interaksi sesama rakan sebaya. Aspek lain yang diperhatikan antaranya ialah daya fokus pada program, kerjasama dan menepati masa. Antara pengisiannya ialah diskusi kepada kertas kerja yang dibentangkan, memasak beramai-ramai, membentangkan resolusi, kuiz minda, berlakon pantomim, persembahan nasyid dan lain-lain. Kreatif juga kakak-kakak ini dalam merangka modul pengisian.

Kami tidak diberitahu akan ada satu anugerah keseluruhan bagi program tersebut yakni anugerah Tokoh Muslimah. Pemenang Tokoh Muslimah itu diumumkan di bawah rendangan pepohon pain di pinggir hutan di Jordan. Pada masa itu, kami dalam perjalanan pulang dari Pantai Aqabah menuju Amman. Kami singgah di situ bagi menjalani pengisian terakhir program.

Para ‘syabab’ (pemuda) ada programnya sendiri. Jadi suasana kami ‘akhawat’ tidak bercampur dengan ‘syabab’. Kami para peserta agak terperanjat dengan adanya anugerah tersebut. Paling mengujakan ialah apabila nama saya diumumkan sebagai penerima anugerah. Alhamdulillah.

Apa perasaan saya setelah nama saya diumumkan? Terperanjatlah juga namun saya bangun dengan tenang untuk mengambil hadiah yang disediakan. Foto saya menerima hadiah tersebut masih saya simpan.

Anugerah-anugerah ini hal duniawi sahaja. Tiada apa yang mahu dibanggakan. Apa yang penting amalan kita diterima Allah.

Kita juga belum tahu bagaimana akhirnya penamat hidup kita. Dalam imankah atau sebaliknya? Na’uzubillah.

Di akhir zaman seperti sekarang, bukan mudah mempertahankan iman dan taqwa. Ada masa naik dan turun.

Sudah ramai manusia yang permulaan hidupnya baik namun buruk kesudahannya. Begitu jua sebaliknya. Ia menunjukkan Allah mahu kita sentiasa merendah diri memohon keampunan dan pertolonganNya.

Baik kita kerana Allah izinkan kita berbuat demikian. Bukannya atas usaha kita sendiri secara mutlak.

Semoga kita semua dilindungi Allah dan dibimbingNya hingga ke saat nafas terakhir. Amin.

Selamat membaca khabar penyejuk hati di bawah ini.

Rujukan: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Ekstra/20090511083728/Article/index_html

Ratu cantik Islamik

SUkaina

SUKAINA al-Zayer tidak mungkin berpeluang menang sebarang pertandingan ratu cantik kerana dia memakai purdah dan abaya yang tidak membolehkan orang menilai kecantikan wajahnya.

Dia juga mengaku bertubuh gempal.

Tetapi dalam satu-satunya pertandingan ratu cantik di Arab Saudi, hakim tidak mempedulikan bentuk tubuh atau kecantikan wajah. Apa yang mereka cari dalam pertandingan itu ialah ‘Ratu Cantik Akhlak’ di kalangan peserta yang berjaya menunjukkan kasih sayang dan rasa hormat terhadap ibu bapa masing-masing.

“Matlamat peraduan itu ialah untuk mengukur komitmen peserta terhadap moral seperti yang dikehendaki Islam. Ia alternatif kepada ratu cantik lain yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hanya mengambil kira bentuk tubuh dan wajah wanita,” kata pengasas peraduan itu, Khadra al-Mubarak.

“Yang menang tidak semestinya cantik. Bagi kami, yang penting ialah kemurnian hati dan moral,” katanya.

Selepas pertandingan itu dirasmikan Sabtu lalu, hampir 200 peserta akan menghabiskan masa 10 minggu menghadiri kelas dan diuji dengan tema termasuk ‘Menyedari kekuatan dalaman anda,’ ‘Pembentukan menjadi pemimpin’ dan ‘Ibu, syurga di bawah tapak kakimu.’

Tema terakhir itu berdasarkan hadis Rasulullah SAW bagi menggariskan peri pentingnya rasa hormat kepada ibu bapa, antara tunggak utama dalam ajaran Islam.

Peserta juga akan menghabiskan masa sehari di sebuah rumah di luar bandar bersama ibu masing-masing. Di sana mereka akan diawasi oleh hakim wanita dan diberi markah mengenai cara mereka berinteraksi dengan ibu mereka,” kata Khadra.

Memandangkan pertandingan itu tidak akan disiarkan menerusi televisyen dan tidak membabitkan lelaki, peserta boleh menanggalkan purdah dan abaya mereka.

Ratu Cantik Akhlak itu adalah contoh terbaru yang diubah suai oleh masyarakat Islam daripada format gaya barat yang bertujuan menyebarkan mesej dalam menangani pengaruh budaya kuning yang semakin merebak di rantau itu menerusi Internet dan televisyen satelit.

Satu rangkaian muzik Islam diwujudkan oleh seorang peniaga Mesir baru-baru ini bagi menyiarkan pertandingan ala ‘American Idol’ untuk penyanyi yang menyanyikan lagu berkonsepkan agama. Beberapa pendakwah juga sudah menjadi selebriti rancangan sembang ala rancangan yang dikendalikan Oprah, bertentangan dengan tradisi selama ini.

Kini, pada tahun keduanya, peserta pertandingan Ratu Cantik Akhlak itu meningkat tiga kali ganda daripada 75 wanita yang menyertainya pada 2008.

Pertandingan itu dibuka kepada wanita berusia antara 15 dan 25 tahun dan pemenangnya akan diumumkan Julai depan. Juara akan menerima hadiah RM10,000 sementara tempat kedua dan ketiga RM5,000 setiap seorang.

Pemenang tahun lalu, Zahra al-Shurafa berkata, pertandingan itu mendorong wanita muda dan remaja meningkatkan rasa hormat mereka kepada ibu bapa.

“Saya memberitahu mereka, menang bukan menjadi keutamaan. Apa yang penting ialah menghormati ibu bapa anda,” kata Zahra, pelajar universiti yang mengambil jurusan Bahasa Inggeris.

Pertandingan ratu cantik memang diadakan di beberapa negara Arab dengan yang paling terbuka ialah di Lubnan, negara paling liberal di rantau itu dengan peserta muncul di televisyen berpakaian bikini, gaun malam yang glamor dan menjawab soalan yang menguji keyakinan serta pengetahuan am mereka.

Di Arab Saudi, pertandingan seumpama itu tidak wujud, malah diharamkan. Sebelum dimulakan Ratu Cantik Akhlak tahun lalu, pertandingan ratu cantik yang diadakan di negara itu hanyalah untuk kambing, biri-biri, unta dan haiwan lain, bertujuan menggalakan ternakan binatang di kalangan rakyat negara itu.

Acara tahun ini dimulakan Sabtu lepas di bandar Safwa yang majoriti penduduknya berfahaman Syiah. Sebahagian besar peserta juga berfahaman Syiah.

Bagaimanapun, ia terbuka kepada sesiapa dan tahun ini, 15 wanita berfahaman Sunni menyertainya, kata Khadra.

Sukaina, 24, pelajar Pengurusan Antarabangsa, berkata, dia menyertai pertandingan itu kerana kasih sayangnya terhadap ibunya.

“Saya berbangga kerana menghormati ibu bapa saya,” katanya.

Mengenai ratu cantik seperti yang diadakan di Lubnan?

“Ia masalah perbezaan budaya. Pertandingan yang diadakan di Arab Saudi diterima oleh Islam,” katanya.

Seorang lagi peserta, Awsaf al-Mislim,berkata, jika tidak menang pertandingan itu, dia tetap yakin mencapai sesuatu yang lebih penting.

“Saya berbangga untuk menunjukkan kepada umum bahawa saya bersaing dengan peserta lain kerana kasih sayang kepada ibu bapa saya,” kata peserta berusia 24 tahun itu.

***********

Ummu Abbas
14 Jamadil Akhir 1430H
6.47pm

Ratu Akhlak di Saudi (Raja Akhlak?….)

Pencarian Gadis Melayu musim ke 2 akan berlangsung lagi. Bila mendengar perkataan Melayu- ia tidak dapat dipisahkan dengan Islam sebagai agama anutan bangsa Melayu sejak turun-temurun.

Atas dasar itu, saya turut mengikuti perkembangan Gadis Melayu musim pertama dahulu. Kadang-kadang ‘miss’ juga daripada menontonnya.

Neraca pandangan saya sudah semestinya berpandukan al-Quran dan Sunnah. Apabila disebut al-Quran dan Sunnah, ia adalah melibatkan reda Allah sebagai empunya syariat itu sendiri.

Banyak perkara yang diajar kepada peserta dan banyak juga kriteria yang harus dipenuhi bagi melayakkan diri sebagai Gadis Melayu.

Ada perkara yang bertepatan dengan kehendak Allah. Banyak juga yang tidak.

Sebagai contoh; Dalam segmen lamaran TV9 kepada 10 calon Gadis Melayu, ada peserta yang bertudung tanpa segan silu menyalami lelaki dan mencium tangan ajnabi tersebut. Terperanjat saya melihatnya. Apakah ini nilai kesopanan Gadis Melayu beragama Islam dalam menghormati kaum lelaki? Meskipun dia lelaki tua!

Itu baru sahaja segmen dilamar. Belum lagi melangkah masuk ke program realiti TV.

Saya tidak mahu menyinggung banyak perkara berkenaan program berkenaan. Saya hanya mahu menyebut sebagai contoh sahaja.

Terdapat komen pembaca blog semasa pertandingan sedang berlangsung mengatakan bahawa Gadis Melayu adalah gadis pemalu yang tidak akan menonjolkan diri sendiri di khalayak ramai.

Dalam sejarah Islam sendiri, gadis muslimah solehah lebih dikenali kerana akhlaknya dan penampilan yang menepati hukum syarak. Serikandi muslimah juga tidak di’highlight’kan kerana berparas cantik tetapi mereka terkenal kerana daya intelektual, bercakap kerana benar, memperjuangkan nilai-nilai murni dalam masyarakat dan khidmat mereka untuk Islam secara amnya.

gadis muslimahImej dari nurauni.blogspot.com/2008_10_01_archive.html

Saya kira dalam hal ini, tanpa hipokrit dan tanpa perlu diprogram-realitikan, Nik Nur Madihah berjaya menawan ramai hati rakyat Malaysia. Remaja 18 tahun yang mendapat 20A dalam SPM2008.

Sejak hari pertama cerita Madihah disiarkan dalam blog ini, setiap hari nama carian ‘Nik Nur Madihah’ muncul dalam blog saya. Saya sendiri naik hairan. Begitu kuat aura adik Maahad Muhammadi Perempuan yang seorang ini.

Saya kira daya tarikan yang kuat pada adik Nik Nur Madihah ialah sifat taqwa yang ada padanya. Sifat taqwa itu tadi membentuk banyak sikap positif pada dirinya.

Doakanlah buat adik Madihah agar dia istiqamah di atas jalan Allah dan sunnah RasulNya.

Daripada kisah Madihah dan program Gadis Melayu TV9, jelas dapat dilihat kriteria yang mempunyai aura yang kuat dalam masyarakat. Madihah dengan penampilan sederhana, tanpa perlu menari di pentas, apa lagi menggayakan fesyen-fesyen yang mengundang murka Allah- berjaya menawan hati rakyat Malaysia dengan daya intelek dan akhlaknya.

Ya Allah, peliharalah hati Madihah dan ibubapanya untukMu dan untuk menjadi pejuang fisabilillah!

Sekarang Madihah masih lagi di Tanah Haram bersama kedua ibubapanya. Hijjaz Travel telah menepati janji mereka.

Sinonim sekali Madihah yang berada di Tanah Haram dengan berita yang disiarkan akhbar Berita Sinar Harian bertajuk;

200 wanita bertanding Ratu Akhlak di Saudi

Niqabi

RIYADH – Satu acara pemilihan ratu cantik diperkenalkan di Arab Saudi dengan menilai aspek-aspek selain daripada kecantikan dan perkara utama yang diberi keutamaan ialah faktor akhlak dan moral.

Pertandingan yang dikenali sebagai ‘Ratu Akhlak’ ini akan melihatkan semua peserta menunjukkan sikap hormat pada ibu bapa dan tahap keimanan tinggi.

“Idea asas pertandingan ini ialah mahu melihat komitmen sebenar seorang wanita Islam terhadap agamanya,” kata pengasas pertandingan itu, Khadra al-Mubarak.

Beliau juga menegaskan, pemenang untuk pertandingan itu tidak semestinya cantik di segi fizikal.

Khadra berkata apa yang lebih menjadi keutamaan ialah kesucian jiwa dan moral peserta.

Menurut beliau, pertandingan itu menerima 200 penyertaan dan mereka akan meluangkan waktu selama 10 minggu untuk menghadiri kelas berkaitan kesucian jiwa dan membentuk peribadi keibuan yang baik.

Mereka juga akan dinilai tentang cara berhubung dengan ibu masing-masing manakala faktor kelembutan serta kesopanan akan diambil kira.

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story2738846.asp

Saya berharap akhlak Islam semakin mengambil tempat di hati ummah di akhir zaman ini. Gejala materialistik dan memandang rupa semata-mata harus ditolak ke belakang kerana terbukti ia banyak merosakkan manusia dan tamaddun mereka.

PS: Sempena politik tempoyak (meminjam istilah Pak Sayuti) di Perak yang masih kucar-kacir, saya mahu lihat apakah Zambry akan merebut gelaran ‘Raja Akhlak’.

Orang kata, harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan nama.

Apakah Zambry suka mati meninggalkan nama yang dicemuh rakyat sehingga hari kiamat?

Wallahua’alam.

Ummu Abbas
11.05am
20 Jamadil Awwal 1430H

Seloka AURAT

Rujuk http://ambuyatel-binangkit.blogspot.com/2007/11/sebuah-seloka-kita-dan-aurati.html

07112007017

Sebuah Seloka: Bertajuk : “KITA DAN AURAT(I)”

Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payahpun ‘make up’.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern(?) memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakaipun nampak pusat.

Berseluar ketat bajupun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata terpandang kaki tersandung.

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak “Make Up” biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi cuba elakkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung menggoda hati,
Ustaz melihat pun separuh mati.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
*****a saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Yang baik bolehlah anda ikuti,
Kalau boleh besok mulai.

Sekian Terima(lah) Kasih,

Oleh: Azhari(s)

Dihasilkan pada:
23 Julai 2002
Abu Edda Soyiddeeqa El-Binangkit

hijab