Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.   

Saya menerima email mengenai sungai di bawah laut.  Mengkagumkan!  Subhanallah.  Demikian hebat ciptaan Allah, apakah belum tergerak di hati kita untuk mentaatiNya sepenuh hati? 

Penglihatan kurniaan Allah adalah untuk melihat bukti kebesaran dan kehebatan Ilahi.  Nikmat penglihatan sungguh besar buat kita semua.  Tujuan ia dicipta guna membawa hati kepada Allah.  Jika penglihatan diguna melihat perkara yang diharamkan Allah, maka pudarlah cahaya iman yang menjadi matlamat manusia diwujudkan.  Betapa banyak perkara halal yang boleh dilihat, namun nafsu manusia yang cenderung kepada kejahatan lebih suka memilih perkara yang diharamkan.  Perkara haram adalah racun kepada jiwa manusia seperti foto-foto  dan perbuatan lucah yang banyak dicari manusia hari ini.    

Artikel di bawah sudah diedit ke Bahasa Melayu.  Artikel asal dalam Bahasa Indonesia.   

Berhati-hatilah dengan fatamorgana dunia!   

Ummu Abbas   

  15 Safar 1431H   

12.12pm   

 update:  25 Rabiul Awwal 1431H/ 11 Mac 2010.

*********************************************************************

KISAH AIR MASIN AIR TAWAR

&

SUNGAI DALAM LAUT

 

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا

 

 Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”

(Al Furqan 25:53) 

 

Jika saudara termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau.  Dia  seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis.  Orang tua berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia. 

 

Pada suatu hari, ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba dia menemui beberapa kumpulan mata air tawar yang segar dan sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya. 

 

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan.  Dia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinasi atau khalayan sewaktu menyelam.  Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun dia masih belum menemui jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut. 

 

Sehingga suatu hari dia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian dia menceritakan fenomena ganjil itu.  Profesor itu teringat pada ayat Al-Quran tentang bertemunya dua lautan (Surah Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering dikaitkan dengan Terusan Suez .   Ayat itu berbunyi,   

 

مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ 

Maksudnya: Dia biarkan dua lautan bertemu.

(Al-Rahman 55:19)   

     

بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ

Maksudnya:  Di antara keduanya ada sempadan yang tidak boleh ditembus.

(Al-Rahman 55:20)   

 

 

Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas. 

 

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tidak bercampur airnya ditafsirkan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut.  Namun tafsiran itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Al-Rahman ayat 22 yang berbunyi,   

 

يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ

Maksudnya:  Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.

(Al-Rahman 55: 22)    

 

Padahal tiada mutiara yang dihasilkan di muara sungai. 

 

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al-Quran itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam.  Al Quran ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman yang mana belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam benar-benar suatu mukjizat.  Akhirnya terbukti pada abad 20, Mr. Costeau berkata bahawa Al Quran memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya adalah benar belaka.  Justeru itu, dia lalu memeluk Islam. 

 

Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan.  Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim. 

 

Rasulullah s.a.w. berkata, “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air”.  Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah s.a.w. berkata, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran.” 

 

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico .  Disana ada sebuah gua.  Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.   

 

 

 

Setengah pengkaji mengatakan, ia bukanlah sungai biasa, ia adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT. 
    

 

    

   فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kamu dustakan?

 (Al-Rahman 55: 13) 

 

 أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat menetap dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya serta telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui.

(Al-Naml 27:61)

 

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ

Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu).

(Al-Naml 27:62)

 

Nota: Terdapat perselisihan pendapat mengenai keislaman Jaques Costeau. Hal itu sama ada benar atau tidak, saya sudah mengulasnya dalam ruangan komen. Terdapat perkongsian idea daripada para pembaca yang saya luluskan penerbitannya. Harap dapat baca semua komen terutama yang memberi fakta berbeza untuk mendapat gambaran lebih jelas tentang artikel ini.

Apa yang penting yang mahu ditonjolkan di sini ialah kebesaran Allah dalam penciptaanNya dan bahawa al-Quran itu mukjizat yang agung. Dan yang lebih penting lagi ialah jiwa kita sendiri bersedia untuk memperakui kebesaran Ilahi seterusnya menggerakkan saraf dan seluruh anggota badan untuk sujud dan patuh kepadaNya. Sama ada Jaques benar-benar Islam atau tidak sebelum kematiannya, urusannya telah selesai di sisi Allah. Kita hanya perlu fikirkan bagaimana nasib kita sendiri di akhirat kelak serta bagaimanakah penutup episod hidup kita di dunia fana ini.

Harap maklum.

Ummu Abbas

updates: 17 Mac 2010/ 1 Rabiul Thani 1431H.

212 respons kepada “Sungai Dalam Laut… Subhanallah!”

  1. Humairah Avatar

    Salam Kak Nur, kebetulan pula, baru petang td sy membaca risalah ini di FB.

    Dari sumber ini:

    http://www.wikiislam.com/wiki/Cousteau

    Kat web ni ada letak kenyataan dr pejabat Cousteau sendiri, menyatakan beliau tidak memeluk Islam.

    Saya pernah melihat gambar ini di sini:

    http://izismile.com/2009/11/17/unbelievable_the_iunderwater_river_4_pics_1_video.html

    Menurut web ini:
    “These amazing pictures were taken by the professional diver Anatoly Beloshchin in the cave Cenote Angelita, Mexico. Here’s his description: “We are 30 meters deep, fresh water, then 60 meters deep – salty water and under me I see a river, island and fallen leaves… Actually, the river, which you can see, is a layer of hydrogen sulphide.”

    Wa’alaikum salam Humaira. Terima kasih atas makluman. Kes Neil Amstrong peluk Islam juga pelbagai pendapat. Ada yang kata dia masuk Islam dan juga tidak. Apa pun, kita doakan mereka agar memeluk Islam. Hanya dengan Islam mereka akan selamat di akhirat kelak.


  2. blackrose Avatar
    blackrose

    my tears rolled when i read al quran[english version] clearly stated that muslims must honour and respect[part of iman]holy books of bible ,thaurat and zabur.notwitstanding anything i am a muslim.

  3. thanaif Avatar
    thanaif

    Dari sisi minda saya, alam menawarkan sebahagian besar miliknya secara percuma sehinggalah proses yang menjadikan ia bertanda harga dan menjadikan perlu diamati atas alasan apa dari punca yang mana ia didominasi sehingga kita hanya bergirang hati kerana menjadi pembeli.

    Kaedah yang lebih murah kini dicari sebagai penggantian kepada minyak yang terlalu dimanipulasi harganya.

  4. el Avatar
    el

    kak… orang tak letak gambar yang asal dari email… tuan email je leh tengok…. orang lain tak leh… kecuali nak kongsi password email buleh la.. 😛

    El, akak kurang faham apa maksud El. Kisah ini sudah banyak di siar dalam blog-blog. Cuma ia di copy paste dan dikongsi melalui email melalui individu yang menghantar.

  5. el Avatar
    el

    kalau kita lalukan cursor dekat nama fail gambar tu… dia ada link kat situ… link tu… linking ke gambar dalam email…
    bila gambar dalam email…. mana buleh orang lain tengok… kecuali tuan punya email je lah…
    kat forum selalu orang buat kesalahan macam ni… kalau nak letak gambar… kena la retrieve dulu dari email… pastu upload la ke mana-mana host… blogspot sendiri ke…

    Oh… begitu maksud el. Terima kasih atas infonya. Akak ni masih amatur lagi bab-bab ni. Terima kasih.


  6. […] keranacinta […]

  7. Junior Avatar
    Junior

    Jangan di percaya link ini

    http://www.wikiislam.com/wiki/Cousteau

    Link ini dari orang2 murtad.

  8. santi wijayanti Avatar
    santi wijayanti

    subhanallaaaaaaaah…..merinding gw liatnya………

  9. kaklong Avatar
    kaklong

    assalamualaikm ustazah…sungguh tertarik membaca blog ustazah..bnyak pengisian ilmu yang diperolehi..semoga ustazah meneruskn perkongsian ilmu ini……syukran jazilan ya ustazah…
    artikel tentang sungai dalam laut sungguh menginsafkan ana..bolehkan ya ustazah ana minta izin utk copy utk dimuatkan kedalam blog arwah adik ana..utk ana sama kongsikan sahabat sahabiah arwah..jemput ustazah ke blog yg dibuat utk arwah adik ana

    http://alfatihah-mohdfadhiri.blogspot.com/

    ana tungu sehingga ustazah izinkan 😉

    Wa’alaikum salam Kak Long, Keizinan secara umum telah diberikan. Lihat pada wijet. Terima kasih.


  10. kaklong Avatar
    kaklong

    ouh ye..asif jiddan..hehe xperasan ustazah..sebenarnya ana baru sahaja mengunjugi blog ustazah..baru baca beberapa artikel..syukran ya ustazah…jazakallah khairan khatira

  11. Shyfa Avatar
    Shyfa

    Subhanallah…Maha Besar Allah…

  12. Norhidayah Avatar
    Norhidayah

    ALLAHUAKBAR..
    sesungguhnya kebesaran ALLAH tiada bandingannya…

  13. ari handoko Avatar

    subahannallahh…………………
    allah huakbar allah maha besarrrrrrrrrrrrrr

  14. Hadi Sumantri Avatar
    Hadi Sumantri

    Subhanallah…Maha Suci Allah…, tidak ada keraguan sedikitpun dengan Islam. Fenomena ciptaan ini menunjukkan ke Maha Sempurnaan Allah Sang Pencipta…Semoga ayat kauniyyah ini menyadarkanku dan semua kaum muslimin dan mukminin untuk selalu bertaubat dari setiap kekhilafan karena waktu ini akan berakhir dan kita semua akan kembali kepada Allah…Wallahua’lam.

  15. ahmad agus faizin Avatar

    KEEBENARAN TLAH DITUNJUK KAN.SEGERALAH BERBENAH….!

  16. Mamah Hana Balqis Faiha Avatar
    Mamah Hana Balqis Faiha

    Subhanallah ……………..Allahu Akbar..!!! tiada keraguan dalam kandungan Alquran

  17. heri kiswanto Avatar
    heri kiswanto

    wah…fenomena yg menakjubkan…….

  18. evarina Avatar
    evarina

    subhanaloh maha suci ALLAH dengan segala ciptaannya
    ALLAHHUAKBAR ALLAH MAHA BESAR

  19. ian hizbullah Avatar
    ian hizbullah

    ” sesungguhnya dalam pencptaan langit dan bumi, dan prgantian mlm dan siang trdapat tnda2 ( kbesaran ALLAH ) bagi orang2 yg brakal, yaitu orang2 yg mngingat ALLAH smbil brdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring dan mereka mmikirkan tntang pnciptaan langit dan bumi ( seraya brkata Ya Robb kami, tidakkah Engaku menciptakan semua ini sia – sia, Maha suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka’. Ali Imron 190 – 191. Subhanallah….alhamdulillah…..ALLAHU AKBAR….

  20. ami Avatar
    ami

    Subhanallah, trimakasih telah membangkitkan kembali keimanan kami yang membaca

  21. sayyid Avatar
    sayyid

    subahannalah sungai di dalam laut

  22. waliyudin Avatar
    waliyudin

    subhanallah maha suci ALLAH yg bisa menciptakan papun
    tpi bnarkh kalau itu sungguhan
    atau hnya fatamorgana
    itu sungguh tanda tanya besar????????????????????????????

  23. Suci Setiyani Panjaitan Avatar
    Suci Setiyani Panjaitan

    Subhanallah…
    Allahuakbar…
    masih adakah yang meragukan kebesaran dan keagunganMU ya Allah…???

  24. bayu purnama Avatar

    subhanallah………………tuhan urang mah maha besar..
    kanjeng gusti allah geus mere sagala bukti….kana urang….
    subhanallah……………

  25. ones rock Avatar
    ones rock

    trnyata bumi ini semakin tua….
    manusia baru mengetahui’y….
    sungguh ALLAH S.W.T maha agung dalam mencipkan bumi ini…

  26. yani Avatar
    yani

    untuk renungan kita. moga dengan adanya hal ini dapat meningkatkan iman dan taqwa kita.

  27. Avri astiti Avatar
    Avri astiti

    Subahanalah Maha besar Allah
    memang tiada 2 nya ..

  28. dika Avatar
    dika

    subhanallah smpe seneng w ngeliatnya……
    wkwkwkwkwk,,,,,,,,……………………………………………………………??????

  29. iqbal citra laksmana Avatar
    iqbal citra laksmana

    kejadian yang luar biasa…..???????

  30. inthan Avatar
    inthan

    ya allah…..

    allah maha besar…….

  31. cinamoyoy Avatar
    cinamoyoy

    subhanallah……..duch percaya ga percaya!!!!!!

  32. Nadya Avatar

    Subhanallah,sy bener” takjub dgn kuasa ALLAH mlhat gambar ini..mari qt mxdari smw sblm telat dgn kata T0BAT

  33. Gigih Avatar
    Gigih

    Allahu Akbar.!!!!!!!
    Allah Maha besar……

  34. nurwan kelana Avatar
    nurwan kelana

    allah maha besar……ngak ad yg nagak mngkin d dunia ini

  35. Dhea Avatar
    Dhea

    subahanallah,,,,,,,,,,,,!!!!!!!!!!!

  36. nin Avatar

    Allah maha besar.sungguh mengagumkan.msh ragukah kt ats kebesarNya?

  37. alex Avatar

    subhanallah…allahu AKBAR..ALLAHUAKBAR…
    THE GREAT OF ALLAH……..

  38. luciana Avatar
    luciana

    wow…… keren

  39. neetha Avatar
    neetha

    Subhanallah…..
    Allah maha besar….
    Tiada Tuhan slain Allah sang pencipta maha Kuasa….

  40. lemank Avatar
    lemank

    allahu akbar…. allahu akbar… allahu akbar….

  41. Budi Avatar
    Budi

    Amat besarnya kekuasaan Allah,…

    lebih berkeean apabila ada Video-nya
    saya tgg

    Thank’s…

  42. Edy' Avatar

    Allah maha Besar

  43. fanny Avatar
    fanny

    subhanallah…..sungguh besar kekuasaannya……..

  44. gilang Avatar
    gilang

    SUBHANALLOHH ..MERINDING LIATNYAA ..

  45. budie man Avatar
    budie man

    tiada kekuasaan manusia yg bs membandingan dgn kekuasaan allah SWT allah ito bijaksana n maha mengetahui segala sesuatu yg ad di langit dan di bumi

  46. aden Avatar
    aden

    sungguh d luar daya imajinasi manusia…..!!!!
    saya bangga ber agama islam karena mempunyai ALLAH SWT…..

    Aden… Saya juga bangga menjadi ummat Islam. Semoga semua penganut Islam berbangga dengan agama mereka dan berusaha menghidupkan Islam dalam amalan harian mereka.


  47. Nita Kania Avatar
    Nita Kania

    Subhanallah… luar biasa.. Allahu akbar

  48. dessy Avatar
    dessy

    SUBHANALLAH . ga bakal ada alasan untuk ga nyadarin ADAnya ALLAH . semoga mereka – mereka yg belom dijalan ALLAH, bisa terketuk hatinya, mengikuti agama ALLAH.

  49. ANISA AMELIA AGUSTINA Avatar
    ANISA AMELIA AGUSTINA

    wah sungguh luarbia…sa

  50. tomi Avatar
    tomi

    subhanallah sungguh menakjubkan ,,,,,,? sesungguhnya segala sesuatu yang diciptakan oleh allah didunia ini tidak hanya sia-sia melainkan ada makna yang terkandung didalamnya …..? tiada kekuasaan manusia yang bisa menandingi kekuasaan allah ……jika allah berkehendak apapun yang ga’ mungkin didunia ini ? allah huakbar,,,,,,allah huakbar

  51. della Avatar
    della

    Subhanalllah,,,maha besarmu,,uku memikirkan dengan logika saja tidak bisa.tapi,,ini benar2 nyata,,ITS AMAZING……………………………………………..

  52. […] KISAH SUNGAI DI DASAR LAUT Categories: Umum, muhasabah Comments (0) Trackbacks (0) Leave a comment Trackback […]

  53. yenni yasmin Avatar

    Keajaiban Tuhan (Allah) memang mengagumkan….. Selalu membuat merinding & takjub melihat nya.

  54. trisna Avatar
    trisna

    subhanallah……
    betapa indahnya ciptan tuhann….
    saya gak nyaknya ternyata semua itu nyata…

    tiada yang bisa seperti itu selain ALLAH SWT..
    “tuhan betapa indahnya ciptaan mu itu..
    dan tak ada yang bisa menandinginya…”

  55. Ferry Avatar

    Subhanallah…..

  56. Lya Avatar
    Lya

    subhanallah …

    ngeliatnya ajjahh udah gga bsa ber kata2 …
    ampe merinding …

  57. abu jauzaa Avatar
    abu jauzaa

    Allah maha besar..

  58. bayu catur p Avatar
    bayu catur p

    sungguh menapjupkan kekuasaan allah

  59. bayu catur p Avatar
    bayu catur p

    tae

  60. bayu catur p Avatar
    bayu catur p

    keren

  61. Rasfianus Avatar
    Rasfianus

    Allah itu tempat segala-segalanya ,tiada yang kuasa hanya Allah patut kita sembah,apabila Allah berkehendak maka jadi Lah Maha besar Allah dengan segala Firman Nya,

  62. Riska@raihan Avatar
    Riska@raihan

    Subhanallh. .allahuakbar. .allahuakbar. . . .tiada tUhan slain Allah. . . .

  63. mcvjkudo Avatar
    mcvjkudo

    tidak ada kata yang dapat terucap selain SUBAHANALLAH…….MAHA BESAR ALLAH DENGAN SEGALA KEKUASAANNYA.

  64. bejo Avatar
    bejo

    subhanallh begitu besar_nya Allah vdengan memberkan monumen yang tak pernah di lihat oleh manusia?

  65. olvi intje Avatar
    olvi intje

    itulah kbsaran Allah

  66. erika agusta Avatar
    erika agusta

    jadi merinding tauuu… hehehe
    subahanallah kebesaran-Mu Ya Allah

  67. Jimmy Avatar
    Jimmy

    Memang Indah

  68. muntaha Avatar
    muntaha

    mrinding banget q liatnya,karena q kepengen masuk kesitu,,,,,,,

    tapi atut,wakakakakakakakkkakak
    tp klw masuk lebih dalem lagi bisa nga ea????????????????????????????????????????

  69. shahib ksev Avatar
    shahib ksev

    subhanalah………………………………………………………………………………….

  70. khanzza Avatar
    khanzza

    hm… bgtu besaaar ke ajaiban muu ya allah…..

  71. ummuabbas Avatar

    Link yang memperakui keislaman Jaques Cousteau; http://www.answering-islam.org/Hoaxes/cousteau.html.

    Ahlan wasahlan kepada semua teman-teman seakidah dari Indonesia. 🙂

  72. Adit Avatar
    Adit

    ALLAHU AKBAR { 4JJ I } ALLAH MAHA BESAR

  73. LovELy 165 Avatar
    LovELy 165

    SubhanAllah…………………
    Allah la yang Maha segalanya

  74. sairin bukri Avatar

    sungguh luar biasa kebesaran YANG MAHA KUASA SUBBANANALLOH.. maka bagi kita yang masih ada waktu berbuatlah baik takwa penuh dengan ke imanan mudah mudahan bagi yang meeeembaca dapat mengerti memahami arti semua ini wasalam semuanya kawan ku wahai sodawaku

  75. cik nai Avatar

    ketika aku diberitahu oleh tetanggaku yg kebetulan orang tionghoa ttg sungai dibawah air seketika itu juga aku lngsug liat diinternet, subhanallah aku ta’jub Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Indah, Ya Rabb bukankan pintu hidayah_Mu agar aku semakin dekat dengan_Mu

  76. iska Avatar
    iska

    ahlan wasah lan bge tmn2 se agama,,,,,,,,,,,
    memang allah maha besar,,,,,,,,,,

  77. Dhay Zremveq Avatar
    Dhay Zremveq

    Subhanallah…sungguh besar ciptaan-Mu…sampai2 aku takjub melihatx..dengan adax Fenomena seperti i2 maka marilah kita memperbaiki diri dgn cara lbh mendekatkan diri kt kepada-Nya…!!

  78. YUDHI ARYANATHA Avatar
    YUDHI ARYANATHA

    Subahannallah, ……Maha Besar Allah dari segala sesuatunya….Merinding bulu kuduk sy kang liat kebesaran Allah,…trms infonya kang….heheheheeee

  79. dicky fauzan Avatar
    dicky fauzan

    mengetahui hal-hal yg gaib betapa yakin nya kepada siapa kami akan kembali, azab kubur,pintu ampunan yg terbuka di saat bulan ramadhan,cahaya(nur) keimanan yg ada didalam wajah dan hati ssorang yg khusuk dlm sholatnya….ternyata ada org2 tertentu yg daat melihatnya..di tambah lg dg ditemukanya sungai dalam laut ini..subhanallah

  80. Raynanda Avatar
    Raynanda

    subhanallah……. sungguh mengagumkan ciptaan Allah swt.

  81. kevin Avatar

    astagfirullah allazim…..
    g da yg g mungkin bg hambanya?????
    subhanallah….

    by:nanda.spd,sh,sE,msc

  82. EVI.R Avatar

    SubahanalLah,,,ALLAH huakbar,..Luar BIASA…Maha suci ALLAH…

  83. achil Avatar

    keajaiban ini harus kalian percaya dan kalian harus masuk islam okokokok astagfirullah subahanallah allah hu akbar

  84. ayoe Avatar

    kita harus selalu mematuhi perintah2 Allah SWT dan orng tua karena surga di telapak kaki ibu…!!!

  85. alcky gila Avatar

    ya allah sapa yg temukan ini sungai di dlm laut

  86. hilmy Avatar

    Sbhanallah iitu hal yg bru q tmukan d dnia nee

  87. mejie Avatar
    mejie

    ALLAH MEMANG BENAR2 MAHA AGUNG, MAHA TINGGI N MAHA PENCIPTA………,YAKINLAH SEGALA SESUATU YG ADA DIDUNIA MAUPUN DIAKHIRAT ALLAH LAH YG MENGATUR…………….,

  88. kazoku_mujahid muda Avatar
    kazoku_mujahid muda

    sbhannallah,,,Allahhuakbar,,,,tiada suatu k bhongan al-quran itu

  89. Rini Avatar

    subhanallah ………….

  90. ANDY SETIAWAN Avatar
    ANDY SETIAWAN

    SUBHANALLAH…..berbahagialah orang yang emnjadikan AL-QUR’AN dan HADIST sebagai pedoman hidup. sesungguhnya ALLAH slalu menunjukkan kebesarannnya bagi orang2 yang mau berfikir…
    ALLAHU AKBAR…ALLAHU AKBAR…ALLAHU AKBAR.

  91. selfi Avatar
    selfi

    dengan segala kerendahan hati…..
    q ingin selalu bersujud kepada Mu…
    ALLAHU AKBAR,,,

  92. aji Avatar
    aji

    Bagi yang mengatakan fenomena ini salah, itu adalah orang sinting yang tak punya agama

  93. Ayue Avatar

    Subhnllh…
    Allh huakbar…
    Sungguh hebt tiada tnding.
    MembUat qt meRIndiNg,
    dgn sitUz ini ayU JD iNgn mNdktkAN diri pd aLLah.

  94. fajar Avatar
    fajar

    subhanawllah,,,,,,,,,,,allahuakbar,,,,,,,,,,,,,,laillahaillallah,,,,,,,,,,,,,,,gw g nyangka kekuasaan allah bgtu bsar,,,,,,,,,,

  95. Hendra Avatar
    Hendra

    Subhanallah!!!

    Allahu akbar!!!
    Ampe merinding n g bsa ngomong apa2

  96. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by tigaciduk: Currently Browsing: http://is.gd/9W9N2

  97. opick Avatar
    opick

    SUBHANALLAH, keren banget, kok ada ya, yang seperti itu

  98. alvie Avatar
    alvie

    Bener-bener keren ………………….!!!!!!
    jdi pengen liat ,,,,,,,,,,,,

  99. realita prawira Avatar
    realita prawira

    subhanallah maha besar allah , gw bru pertama x liat yang kaya beginian
    indah bener ya boleh di bilang percaya gak percaya……………………………
    yapi gw yakin ne smua ciptaan ALLAH SWT
    gak ada yang gak mungkin di dunia ne
    KUNFAYAKUN………………..
    jadi gw semakin bangga dgn agama gw ISLAM
    ALLAHUAKBAR……………

  100. neva Avatar
    neva

    indah sekali uraian di atas kata-katanya…sungguh besar karunia Allah…masih banyak keindahan-keindahan yang Allah ciptakan tetapi manusi belum mengetahuinya…

  101. neneng&erick Avatar
    neneng&erick

    subhanallah…..Allah ciptakan sesuatu yang luar biasa indah…..semoga kita bisa mengambil makna yang ada di dalam kenikmatan&keindahan di dunia ini….

  102. neneng&erick Avatar
    neneng&erick

    subhanallah………..

  103. neneng&erick Avatar
    neneng&erick

    kj

  104. aang Avatar
    aang

    kun fayakun………………
    fa alu lima yurid…………..!!!!!!!!!!!!!!!!!

  105. noni Avatar
    noni

    subhanallah..
    indah sekalii dan sangat menabjubkan..

    memang apa yg d beriikan oleh Allah memang indah semua..

  106. abdullah Avatar
    abdullah

    berpikirlah logis jangan sedikit2 pakai agama … sedikit sedikit sudah menyangkut islam… ilmiahlah……

    Jika faktanya benar-benar berkait dengan agama…maka itulah yang perlu disebut. Al-Quran itu sendiri sumber ilmu yang utama di muka bumi. Ia adalah burhan, hujjah dan pelbagai lagi manfaat yang terkandung di dalamnya untuk kebaikan manusia.

  107. fidha & ewi Avatar
    fidha & ewi

    Subhanallah,,,,
    ALLAH hU akbar…
    maha besar ALLAH yg telah menciptakan langit dan bumi beserta isinya…
    maha suci ALLAH…
    Tuhan semesta alam…

  108. intan khairunnisa Avatar
    intan khairunnisa

    subhanallah!!!
    indah nya ciptaan allah…

  109. Nur Suryani Avatar

    Saya hanya ingin mengklarifikasi kisah sungai dalam laut dengan kisah yang dimaksud oleh Mr. Jacques Yves Costeau.

    Dalam kisah Mr. Jacques Yves Costeau disebutkan bahwa,

    Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

    “Apa memang betul yang dimaksud Mr. Jacques Yves Costeau adalah sungai tersebut?”

    Dari sumber pertama artikel tersebut http://ivandrio.wordpress.com/2010/03/07/subhanallah-ada-sungai-dalam-laut/, menyebutkan bahwa

    Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah subhanahu wa ta’ala.

    Secara ilmiah kita mengetahui bahwa lapisan hidrogen sulfida tidak mungkin bisa menyatu dengan air. Sedangkan yang dimaksud dalm kisah Mr.Jacques Yves Costeau adalah kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

    Dan seharusnya khan air tawar ketika menyatu dengan air masin maka ’seharusnya menyatu’, sedangkan apa yang dikisahkan oleh Mr.Jacques Yves Costeau, sama sekali tidak menyatu, subhanallah.

    Dan disebutkan pula, “di tengah-tengah lautan“, sedangkan foto sungai tersebut ada di dasar lautan.

    Dari sumber pertama artikel tersebut http://ivandrio.wordpress.com/2010/03/07/subhanallah-ada-sungai-dalam-laut/, mengatakan bahwa

    Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Di sana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin.

    Nah, sepertinya ini yang dimaksud oleh Mr.Jacques Yves Costeau, bukan sungai tersebut. Tapi apa yang di kisahkan oleh Mr.Jacques Yves Costeau berada di atas fenomena sungai hidrogen sulfida tersebut.

    “Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

    .
    Adapun rumor tentang masuk Islamnya Mr. Jacques Yves Costeau, kontroversi, Allahu’alam.

    Tambahan:

    1. Fenomena ini pertama kali ditemukan oleh Mr.Costeau

    2. Foto-foto tersebut diambil oleh seorang penyelam bernama Anatoly Beloshchin

    Semoga bermanfaat.

  110. an9el Avatar

    luar biasa ciptaan Allah 🙂

  111. Annisa handayani Avatar
    Annisa handayani

    Subhanallah…
    Ya Allah aku takjub sekali melihat nya..
    Semua fenomena ini membuat ku semakin yakin akan kebesaran-Mu..dan keberadaan-Mu ya Allah..
    Allahu akbar..lailahailallah muhammadarasullulah..
    Aku memang makhluk yg tdk begitu taat kepada-Mu..tapi aku yakin Engkau adalh Tuhan ku yang Maha Esa..

  112. Try mulya Avatar
    Try mulya

    maha besar na alaah itu

  113. gunawan lapendos Avatar
    gunawan lapendos

    subhanawlah maha ajaib ciptaan ALALAH ini

  114. romy zayank nunu zangad Avatar
    romy zayank nunu zangad

    wahhhhhhhhhhhhhhhh…………… hebat yah

  115. is susanti Avatar
    is susanti

    aLLahu aKbar

  116. Resyaf Avatar
    Resyaf

    Subhana 4JJI maha suci 4JJI yg tlh menciptakan dunia ini dengan begitu sempurna
    AJAIB sekali ciptaan mu Ya 4JJI…………………………………………………………………..

  117. Rizka Avatar
    Rizka

    subhanallah…………………………….

  118. wahyu Avatar
    wahyu

    subhanawlloh.,.,.,.,.

  119. mesya Avatar
    mesya

    subhanaaalh sungguh allah maha kuasa. . .. 🙂

  120. vivi Avatar
    vivi

    subhannallah….
    mmg tidak da yang bisa menandingi segala kekuasaan dan kehendak ALLAH…..

    ALLAH MAHA BESAR….

  121. nashir abdat Avatar

    Subhanallah….
    kekuasaan Allah tidak akan da yg mengalahkannya………
    Subhanallah Maha Suci Alllah…

  122. muhammad rijali Avatar
    muhammad rijali

    subhannallah allah itu maha sempurna

  123. putri.melliza.ayoe Avatar

    ..Allah hu akbar ..
    .maha besar Allah menciptakan.Nya ..

  124. Princess Mungil Avatar
    Princess Mungil

    Subhanallah…tuk ksekian kalinya Allah memperlihatkan kebesarannya,,,betapa bodoh orang yang tidak bisa tersentuh akan keagungan-Nya….Aku bangga jadi orang Islam.

  125. hadi wira Avatar
    hadi wira

    subahanallah
    keajaiban ALLAH yg maha kuasa
    sungguh menakjubkan

  126. Richard Avatar
    Richard

    subhanallah….
    sungguh agung kuasa yang di miliki sang maha pencipta…..
    tapi yakin bener kan?
    takutnya saya salah memuji tuhan…..

    tolong penjelasannya donk secara alamiah…

  127. alfian Avatar
    alfian

    subhanallah

  128. ridwan Avatar
    ridwan

    w pNgen tObatTtTtttttttt
    n9eri w n9liat’y…….

  129. hymawry Avatar
    hymawry

    subhanallah……
    mhs sci allah d9n s6ala keajaibannya

  130. Lusi Avatar

    subhanalloh….
    sunguh besar kuasaMu…

  131. Agus susilo(Phitunk) Avatar
    Agus susilo(Phitunk)

    Indah itu harus di nikmati dan di syukuri ! hanya kepada 4JJ I sajalah kita bersujud.

  132. dzul Avatar
    dzul

    sangat bagus .. moga dibantu dan diberkati allah s.w.t dalam kegiatan saudari .. barakallahu fikki

  133. gigih Avatar
    gigih

    Menepis hati dengan iman di hati kita, betapa besar sesungguhnya kebesaran yang dimiliki Alloh aza wajala. . . .subhanalloh. ..

  134. kak maimun Avatar

    subhanallah… maha agungnya Allah.. maha benarlah Allah…

  135. Teguh Iman Prasetya Avatar

    trims datanya bagus sekali

  136. ery Avatar
    ery

    ALLAHHU AKBAR..

  137. faridrashidi Avatar

    subhanallah..hebatnya kejadiaan Allah…
    salam ziarah dari bumi badawi, marilah sama-sama membaca dan menyampaikan ilmu, semoga bermanfaat. Nak link pun boleh. http://www.faridrashidi.com

  138. aep Avatar
    aep

    subhanallah…..
    sungguh besar karunia yg ALLAH ciptakan kpda umatnya…..
    sesungguhnya jgn lah enkau melupakannya……
    by
    aep paser bekasi patriot

  139. agus rosyana Avatar
    agus rosyana

    allohuakbar……………………!
    alloh maha besar…………………………………!

  140. jiel al-quran Avatar
    jiel al-quran

    salam,sy mhn izin d copy maklumat ini,syukran

    Keizinan sudah ada di bahagian wijet.


  141. amin Avatar
    amin

    hanya orang yg beriman semua itu ciptaan Alloh.

  142. indra Avatar
    indra

    maha suci Allah,Maha besar Allah……. bimbing lah hamba k jln mu slalu!!!!! mata ini sering mnipu ya Allah!!!! bimbing lah kami!!!!

  143. iqbal muharom Avatar
    iqbal muharom

    betapa besar kekuasaan ALLAH SWT

  144. iqbal muharom Avatar

    BETAPA BESAER KEKUASAAN ALLAH SWT YG TELAH MECIPTAKAN ALAM BESERTA ISINYA DENGNAN PENUH RAHMAT DAN KEKUASAANNYA

  145. syahirah Avatar
    syahirah

    Subhanallah!!… Tuhan memang nk menunjuk kan hidayah.

  146. syahirah Avatar
    syahirah

    Betapa besar kekuasaanya-Nya..

  147. halifa Avatar
    halifa

    salam alaiykh…

    subhanallah…ana mohon untuk copy artikel nie ukhti

    Dipersilakan. Keizinan sudah ada di wijet.


  148. diar Avatar
    diar

    subhanallah,sungguh kebesaran tuhan allah SWT

  149. diar Avatar
    diar

    saya sungguh kagum melihat fenomena ini
    dan saya bersyukur menjadi muslim

  150. afiq Avatar
    afiq

    Subbhanallah….Betapa Besarnya KeAgungan Allah S.W.T……Seorang Yang Bukan Beragama Muslim Memasuki Islam Hanya Dengan Laut….Allahuakbar…….aku Bangga Menjadi Seorang Muslim

  151. afiq Avatar
    afiq

    :0
    🙂
    😦
    😛

  152. humairak Avatar
    humairak

    huhu…mmg kebetulan..baru ptg td sy membacanya…

  153. putra Avatar
    putra

    subhanallah..
    betul.betul kekuassan ALLAH SWT,,:))

  154. nana gaskins Avatar
    nana gaskins

    w PenGen haRi Ini kiAMAT……………………………….?

  155. Putri Balqis Avatar
    Putri Balqis

    lama btul sungai nir wujud………
    14 abad yg lepas…
    cam x cayer jer…..

    Mungkin wujudnya sama dengan kewujudan alam ini namun ia baru ditemui. Wallahua’alam.

  156. amoi Avatar
    amoi

    subhanallah,sungguh kebesaran tuhan allah SWT

  157. syazwani Avatar
    syazwani

    subhanallah

  158. bella Avatar
    bella

    subhanallah… allahuakbar… allah sgt maha besaaaaaaaaaaaaaaaaarrrr n berkuasaaaaaaaaaaaa.

  159. ina Avatar
    ina

    subhanaallah semoga dengan penemuan sungai di dlm laut ini akan lebih menginsafkan manusia yg sering lalai dgn keseronokan duniawi……..semoga manusia di bumi Allah ini sentiasa mengingati-Nya kerana Dia adalah pencipta yang maha agung…..dunia ini hanyalah pinjaman semata-mata…….

  160. BaYu IsMoYo J Avatar

    Woow…. Menabjukkan. AllahU akbar…. Pa ni pertanda Hari akhir tlah dekat…. Hanya Allah yg tau. Islam N Moslem the best is the best for Me.

  161. kyra suraya Avatar

    indah sungguh ciptaan allah….x dsangka dl dlm lautan bleh bertemu dgn sg…subhanallah….

  162. soliha Avatar
    soliha

    SUBHANALLOH
    Saya merasa takjub dg kebesaran ALLOH
    Semuanya sangat mustahil bg akal manusia tp bg ALLOH semua hanya hal kecil dan sangat mudah
    semoga semua kaum muslimin dan muslimat kembali kepada tauhid yg haq dan lurus
    dan kembali kepada islam secara kafah

  163. andri Avatar

    tiada sesustu yg tdak mungkin terjadi,jika Allah menghendaki……..

  164. alfajrri Avatar

    SUBHANALLAH…
    begitu besar kekuasaan allah SWT,…..
    jika allah mengizinkan baik didunia maupun di akhirat,smuanya pasti terjadi!!!!
    Oleh karena itu,,ingatlah siapa yang menciptakan kita…

    Wassalam

  165. Radzi Avatar
    Radzi

    SUBHANALLAH…
    begitu besar kekuasaan allah SWT,teringin pula ke sana untuk melihatnya

  166. lightofhappiness Avatar

    salam akak,

    mohon copy ye.. syukran atas info yg menarik 🙂

    Wsalam. Ok. Sudah ada keizinan dalam widjet.

  167. syed .. Avatar

    Keajaibaan Nya tiada tandingan……Allah Maha Mengetahui….

  168. ANIaji Avatar
    ANIaji

    sgguh indah ciptaan tuhan.insaf sye sbgai hambanya.

  169. alisa darwina Avatar

    ya allah mmg mnegagumkan sunggguh
    alllah mmg sja nk nk tunjuk kan kat sana kan

  170. anti ISLAM Avatar
    anti ISLAM

    wahai Islam goblok…
    Ckckckck

    Semoga Allah berikan hidayah kepada anda!


  171. elwardo Avatar
    elwardo

    allohuakbar-allohuakbar,, sungguh Engkau penguasa seluruh alam.
    tdk ada yang g mungkin ciptaanMu.
    umatmu hnya bisa menikmati ciptaanMu.
    dan mensyukurinya.

  172. EGOSS Avatar
    EGOSS

    bile tengok sungai dalam laut ni rase macam nak pergi sendiri dalam tu.mesti menakjubkan..kalau kat dunia pun dah menakjubkan macam ni,kat syurga lagi la…berganda-ganda…SUBHANALLAH…besnyelah kalau dapat masok syurga kn…..AMIN…

  173. farhana Avatar

    ajaib sungguh kan ciptaan allah..tekejut saya…wow..saya amat teruja dengan ciptaan allah ini iaitu ‘DI DALAM LAUT ADA SUNGAI’…

  174. nasrullah Avatar
    nasrullah

    sungguh menajubkanj
    l

  175. Wan Shahir Avatar
    Wan Shahir

    Assalamualaikum….Terima kasih kerana memberi informasi tentang kejadian ini..

    Subhanallah..betapa besarnya keagungan dan kekuasaan ALLAH SWT..
    Ketika mendengarnya saya amat terkejut bahawa “ADA SUNGAI DALAM LAUT”..
    Macam tak percaya…
    Subhanallah..Inilah tanda-tanda dunia sudah hampir ke penghujungnya…

  176. nureen farhana mazlan Avatar

    saya teruja betul betul teruja..ya allah engkaulah yang maha berkuasa..
    🙂
    😦
    😥

  177. amel Avatar

    subhanallah….allah telah menunjukan kebesaranya kpada kt yang belum kt tw…allah menujukan ituh semua kpd kt supaya kt lbh dekat kepada allah…dan jauhkan larangan allah swt..
    wahai manusia cepat2 lah kau bertobat sebalum allah memanggilmu dan ingat lah allah baru saja menunjukan kebesaranny kpd kt ini belum seberapa masih banyak yang allah akan tunjukan kpda kt…?

  178. nurul syuhada shahidan Avatar

    memang besar kekuasaan allahs.w.t…..

  179. she ma Avatar
    she ma

    masya…………alllllllllllllaaaaaaaaah

  180. princess smart Avatar
    princess smart

    subhanallah..besarnye kebesaran Allah..sudah allah buktikan bahawa sungai bertemu dalam laut i2 adalah satu2 tnda nk akhir zaman..siapa yg msih x sedar lg,x thula..cepatlah ..wahai umat muhammad,bertaubatlah..

  181. syafiqah Avatar

    bagus lah allah igin mbr kesedaran kpd kt …..

  182. ameer Avatar
    ameer

    Kalo x nk pecaya pon senyap je lah, jgn nak melebih-lebih ckp itulah inilah mcm korang tu pndai sngt. Kalo dh pdai sngt, cube ckp mcm mane sungai tu terbentuk? mcm mana ia berlaku? nape ade kat tmpat tu? hah x dpt jwbkn? cube la pikir sket, asyik2 nk kutuk Islam je, npe dh rase benci sngt ke? kalo korng tgk orng Islam buat jahat satu Islam ko ckp jahat, habis kalo agama len buat jahat ko x slahkn satu agama tu plak? bkn aku nk kutuk tp dh kebenaran. Islam ni kalo ko amalkn dgn betul2 aman dunia ni, sama gak ngan agama lain yg ajar benda-benda baik. Xkn agama nak ajar bende2 burok lak, tu bkn agama yg tu setan namanye. Kwan aku yg bukn Islam pernah ckp kat aku, “CONTOHLAH kalau Allah/Tuhan (Islam dan agama yang lain) tu xde, tp agama kita ckp ade dan suruh buat bende baik2, rasanya lebih bek ade agama dari xde langsung, Agama ajar kita bende baik2 xkn nak lepaskn pulak.”. Cube korang tgk, orng bukan Islam pon pikir cmtu skali, agama ajar kita bende2 baik tp korang nk jgk buat jht. Aku mengaku aku ade buat jht gak tp aku trasa slepas buat tu. Spe2 yg x trasa lepas buat jht tu mmg thp setan dh tu. Yg merempit pastu mampos tgh jalan, mati dhlah gaya katak, trngkn kat aku ape yg korang dpt dari merempit? hah? cara nk legakn stres dgn mampos cepat? krajaan patut tukar “smseng jalanan” kpd “beruk rempit” mmg sesuai sngtlah, dh prangai cm beruk. Kalo dh rase gian sngt nk belumba tu derma darah dlu kat hospital, xde lah nk sia2kn darah tu kat tgh jalan, at least bebakti jugak, kalo berlumba nak pegi masjid xpela gak, siap mermpit pakai kain plekat lg.
    Sbelum aku pegi, sorilh sbb off-topic sket tp aku xkn tarik balek ape aku ckp. Sekian, assalamualaikum…

  183. zati Avatar
    zati

    salam.
    subhanallah.hebatnye ciptaan Allah.
    *fist tyme bace blog ni.suke sgt.banyak perkara boleh buat pedoman

  184. Disma Avatar

    Subhanallah….

  185. toyol89 Avatar
    toyol89

    keajaiban dunia

  186. jejupingu Avatar
    jejupingu

    Saya tertarik dengan artikel ini..Sangat menarik…mintak share di Facebook saya…terima kasih…

  187. cikguHani Avatar

    Salam
    Terima kasih atas perkongsian..sebenarnya fenomena ini telah pun dikupas oleh Dr.Zainal Abidin didlm halaqah tv3 pd bulan dis yg lepas kalau tidak silap saya maaf date dia saya tidak ingat. Subhanallah sesuatu fenomena itu adalah utk mereka yg berfikir dan mencari kebenaran yg hakiki.

  188. azuan Avatar
    azuan

    sesungguh nya kuasa allah s.w.t sangat besar kuasanya……….allah uakhbar

  189. aiman Avatar
    aiman

    subhanallah sesungguhnya islam itu sangat indah,allahuakbar maha suci allah.sama2 lah kita menghayati kekuasaan allah s.w.t..

  190. lielystorielovely Avatar

    saye heran dengan sungai tersebut

  191. kruzz Avatar
    kruzz

    Death

    Jacques-Yves Cousteau died on 25 June 1997 in Paris, aged 87. Despite persistent rumors, encouraged by some Islamic publications and websites, Cousteau did not convert to Islam, and when he died he was buried in a Roman Catholic Christian funeral.[8] He was buried in the family vault at Saint-André-de-Cubzac in France. An homage was paid to him by the city by the inauguration of a “rue du Commandant Cousteau”, a street which runs out to his native house, where a commemorative plaque was affixed.

    == sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Cousteau

  192. NAZRI.S Avatar
    NAZRI.S

    TUHAN MAHA PENCIPTA,DIA BOLEH BUAT APA2 SAHAJA KE ATAS NYA,OLEH BERSYUKURLAH DENGAN NIKMAT YANG DI BERIKAN OLEHNYA

  193. khairul joni Avatar
    khairul joni

    ciptaan yg lebh berkuasa……..nak tnyer mungkin ini petanda kiamat kew? sya yg brnama di ats ingin mengetahui kejadian tersebut….sekian

    Ia sebahagian tanda-tanda kebesaran Allah swt. Al-Quran sudah sebut lama namun hanya manusia hari ini yang baru menemuinya dan membuktikannya secara saintifik.

  194. mahirahnazlim Avatar

    subhanallah . izin utk dikongsikan ya 🙂

  195. safa_marwah Avatar
    safa_marwah

    hebat…12lah tnda2 kekuasaan ALLAH…bkti kwjudn dan khbtannya….subhanallah

  196. eira Avatar
    eira

    subhanallah..tkot larh…….sunguh bsar ciptaan allah!!!!

  197. Peace Nash Avatar
    Peace Nash

    Ya Allah,,, sungguh agung kebesaran mu,,,hamba mu yg tidaksempurna ini terkesima pabila mendengar kebesaran mu,,, thanks,, harap boleh tlg share kan kat fb sy ye,, thank,,, assalamualaikum…..

  198. ayie/bakry sp Avatar

    sesungguhnya tiada yang tidak benr kcuali kita tidak melihatnya sesunguhnya ALLAH MAHA BESAR TIADA BENDA YANG IA TIDAK BOLEH LAKUKAN.KRNA KTA JUA MILIK NYA,suatu hari dan suatu ketika kita jua akan melihatnya kerana ALLAH ITU MAHA ADIL…..PIKIRKAN DAN RENUNG2KAN LAH,SUATU HARI NANTI DI HARI PENADILLAN….WSLM

  199. keluargabahagiah Avatar
    keluargabahagiah

    subhanallah the creates of ALLAh ….
    I wanna go to there and see the river..

  200. budiwa1968 Avatar

    Allahu Akbar, ………….Allah Akbar……………..Allah Akbar, ampuni aku ya Allah dari dosa yang hamba perbuat baik disengaja maupun tidak, Engkau Yang Maha Kuasa, kuatkan iman kami,tunjukan jalan khusu bagi umat Islam yang diseluruh dunia,
    Dengan adanya tanyangan Sungai dibawah laut ,kita harus sadar, bahwa seluruh Alam jaga raya adalah kepunyaan ALLAH……,kita akan kembali kepada, sudahkah kita siap untuk mengahadapi………mulai sekarang kita kembali keajalan yang benar, ISLAM itu indah , Amin

  201. Idris El Avatar

    sungguh maha besar Allah yang menciptakan Alam ini dengan Ilmunya, mudah2an kita dapat mengambil hikmah dari semua kekuasaan Allah amin….

  202. Mahzyn Avatar
    Mahzyn

    Allahu akhbar……subhanallah…..Allah Maha Besar……Segala Pugi Bagi Allah… Sungguh2 menakjubkan,benar2 rasa insaf & takut.Ya Allah ampuni la kami Umat2 Nabi Muhammad SAW serta Umat2 yg terdahulu daripada kami..AMIN….

  203. LINDA Avatar
    LINDA

    subhanallah….terpegun…terkaku dan terpesona…sungguh menakjubkan….Sgt insaf..betapa kerdilnya kita…

  204. Alena saya Avatar
    Alena saya

    Alahu akbar’ allah maha besar? 100% agamaku? I love islam.

  205. Pen Digital Avatar

    Allahuakbar…….Kuasa Allah tak dapat disangkal lagi..:D

  206. ratna Avatar
    ratna

    subhanallah….. maha besar Engkau y Allah

  207. kamy Avatar
    kamy

    subuhanallah bru kamy tw ada kisa begini ..

  208. Beni Avatar
    Beni

    aneh dan sangat mengagumkan

  209. aryo Avatar

    subhanallah . .
    maha besar Allah . .
    sungguh menakjubkan . .

  210. zd rider Avatar
    zd rider

    subhanallah

Tinggalkan komen

Saya Ummu Abbas

Selamat datang ke blog saya :) Tempat saya berkongsi secebis ilmu dan pengalaman. Semoga bermanfaat.

Let’s connect