Posted in MyDiary

Coretan: Tak Sempat Menulis

Sejak Khamis  (31 Januari 2008) lalu saya tidak dapat buka internet melalui laptop.  Hanya boleh layari melalui handphone N70 (hadiah suami Ramadan 1428H lepas.  Suami melanggan Celcom 3G WAP untuk kegunaan kami sekeluarga.  Jazakumullah).  Terkedu juga saya dibuatnya.  Saya berusaha menulis setiap hari  untuk blog saya yang masih bayi ni.  Namun apakan daya…  Kita berusaha, Allah jua yang menentukan.  Pasrah. 

Paginya Jumaat 1 Februari 08, saya punya sedikit urusan di luar.  So saya dah standby untuk tinggalkan laptop (pun hadiah suami pada tahun 2007.  Jazakumullah) dan hp pada Abbas dan 3 lagi adiknya buat mengisi masa sepeninggalan saya nanti.  Saya tumpangkan di nursery seorang sahabat. Ini kali pertama saya tinggalkan anak-anak di situ.  Jadi saya merancang apa yang patut supaya mereka boleh bertahan.  Selain laptop, saya minta Afif (sekelas dengan Abbas) turut bermain di situ.  Kebetulan mamanya punya hala yang sama dengan saya pagi tersebut.  Aqil si  kecil berusia 5 bulan, saya bawa bersama.  Sebelum meninggalkan mereka, saya berusaha sambung internet tapi masih cam tu juga.  Kesuntukan masa, saya tinggalkan mereka usahakan sendiri .  Entah dapat…entah tidak…

Selepas 2 jam setengah, saya kembali untuk mengambil mereka.  Laptop sudah ditutup.  Hairan juga.  Biasanya kalau main ‘game’ sampai berjam-jam.  Rupa-rupanya masih tak dapat sambung.  Abbas dan Azzam agak hampa.  Nasib baik Kak Ima pandai melayan.  Afif dan 2 orang adiknya juga membantu menjadi rakan bermain.  Alhamdulillah.  Anak-anak tidak merungut.

Semalam 3 Feb, baru saya dapat melayari semula internet di laptop.  Rupa-rupanya saya terlupa mengguna kaedah tutup hp dulu.  Buka balik kemudian try sambung semula.  Itu pun, hp tertutup kerana habis bateri.  Aduhai..

Walaupun begitu, saya tidak dapat masuk ke blog ini semalam.  Jem lagi.   Hanya sekejap dapat buka email, kemudian dia asyik keluar, ‘Internet Explorer Cannot Display The Webpage’.  Saya buka tab baru pun sama aje hasilnya.  Sekali lagi.  Pasrah.  Inilah kelemahan saya dalam bab internet ni.  Bila jem, tak tahu nak buat apa.  Last sekali tutup dulu. 

Masa sangat cemburu.  Anak-anak kecil perlu dipenuhi hak-hak mereka.  Urusan rumah menunggu untuk dilangsaikan.  Hmm… tahap kesihatan juga tidak menentu.  Minat menggebu untuk menulis dan mencatat.  Saya sentiasa mengintai masa terluang untuk mengadap laptop.  Akhirnya, saya terpaksa akur pada realiti rutin harian. 

Setiap hari, tidak sama buat saya.  Ada masa anak tidak sihat.  Banyak masa juga, saya sendiri kurang sihat.  Namun alhamdulillah, kurangnya kesihatan di paras masih boleh menguruskan anak-anak sendiri. 

Hari ini 4 Feb, tanpa disedari saya agak tertekan.  Saya asyik memikirkan masa yang amat terhad untuk saya menulis sedangkan minat saya begitu tinggi dalam bidang ini.   Alhamdulillah, saya teringat apa yang saya tulis sebelum ini.  Iya, kembali kepada Allah.  Sememangnya, apabila ilmu dikongsi, kita lebih mengingatinya tatkala terleka.  Paling penting, kita niatkan untuk kita sendiri dahulu kemudian barulah kepada orang lain.

Pesanan Dia dalam surah al-Baqarah, ayat 286 terngiang di hati, ‘ Allah tidak membebankan seseorang kecuali menurut kemampuannya’.  Emosi saya kembali tenang mengenangkan ayat tersebut.  Setelah keluar dari tekanan, baru saya fikirkan semula apa jalan terbaik agar saya punya masa yang lebih banyak untuk menulis.  Setakat ini, saya perlu berusaha meningkatkan tahap kesihatan dan istiqamah menulis walau sedikit.  Moga dipermudahkan Allah.

Alhamdulillah, hari ini 5 Feb jam 12 malam baru saya dapat menjenguk blog saya semula.    Di keheningan pagi ini, saya masih perlu melayan anak kecil yang mahu menyusu dan juga Aziz berusia 4 tahun setengah yang sering bangun malam untuk ke bilik air.   Begitulah rutin hidupku. 

Ummu Abbas ©Kerana Cinta’s Weblog

2.59am

27 Muharram 1429H/ 5 Februari 2008

Advertisements

Pengarang:

Seorang isteri, ibu, permaisuri rumah, anak kepada Ma dan Abah yang masih hidup, penulis dan da'ie, insya Allah. Menyintai ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s