Posted in MyDiary

Catatan: Travelog Penang

Assalamu’alaykum warahmatullah,

Saudaraku dalam Islam khususnya mereka yang meninggalkan komen dan soalan sejak 3 hari yang lalu seperti Ummuafiq, Shafa, Azie, Joko dan pembaca secara amnya,

Saya baru ‘approve’ semua komen memandangkan baru pulang dari musafir ke Penang. Saya menemani suami yang ada urusan di Georgetown. Kami bertolak pada 12 Jun dan baru pulang tadi yakni pada 14 Jun.

Alhamdulillah, beberapa perkara sempat saya lakukan sepanjang musafir. Antaranya menghubungkan silaturrahim dengan 2 orang sahabat, singgah di Kg. Semanggol juga kerana silaturrahim dengan seorang sahabat, melihat serta merenung kebesaran Allah, memerhati gaya hidup masyarakat Penang dan lain-lain.

Melihat iklan arak yang begitu gah mengambil ruang di ‘signboard’ terutama di Batu Feringgi, saya terfikir,”Setahu saya ia bukan budaya bangsa Cina. Lagi pula arak boleh menghilangkan akal manusia. Bila akal manusia tidak berfungsi, maka jadilah ia waktu itu seperti haiwan. Manusia berbeza dari haiwan kerana akal. Akal merupakan anugerah agung dari Allah. Justeru itu, Islam sangat menitik beratkan penjagaan akal manusia. Walau sesaat, ‘Tiada maaf bagimu’ untuk mengambil sesuatu yang boleh meluputkan fungsi akal.”

Ok. Setakat itu sahaja dahulu.

Ilalliqa’.

Ummu Abbas
20 Jamadil Akhir 1430H
11.20

Advertisements

Pengarang:

Seorang isteri, ibu, permaisuri rumah, anak kepada Ma dan Abah yang masih hidup, penulis dan da'ie, insya Allah. Menyintai ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s