Posted in Koleksi Tip

Santai: Ruang Jemur Kain 3 Dalam 1

Mesin basuh di satu sudut.  Lepas basuh, terus dapat jemur di ruangan ini juga.
Mesin basuh di satu sudut. Lepas basuh, terus dapat jemur di ruangan ini juga.

Penat dan letih menjadi Doktor Rohani tidak mengira masa. Saya mahu santaikan diri saya dan blog saya dari isu berat.    Kalau doktor jasmani tidak dapat lari dari masalah kesihatan diri.  Begitu juga saya.  Ada masa saya mahu rehatkan minda dan emosi saya dari memikirkan masalah ummah bila merasakan diri saya lemah.  Allah mahu ingatkan saya bahawa kekuatan saya semata-mata kerana rahmat dariNya.  Bukan kerana sijil, ilmu dan rakan-rakan.  Lantas saya bangkit semula.  Soal dosa pahala dalam masyarakat bukan perkara ringan.  Ia satu tanggungjawab yang amat berat.   Tanggungjawab yang diwarisi dari kerjaya wajib bagi para nabi dan rasul.

Jom kita  lihat satu ruang di rumah saya iaitu ruang berjemur kain. Mungkin sesiapa mahu tiru idea saya atau ‘modified’ idea tersebut untuk disesuaikan dengan citarasa sendiri. Apa pun yang kita lakukan, kita perlu tahu terdapat prinsip asas Islam dalam setiap pekerjaan kita. Justeru segala kerja-kerja kita akan menjadi ibadah kepada Allah swt, insya Allah. Betul niat, tepat caranya dengan kaedah Islam, akan beroleh pahala.

Bahagian tepi ruang jemur kain.
Bahagian tepi ruang jemur kain.

Ruang jemur kain di rumah saya mempunyai 3 fungsi sekaligus yakni membasuh, menjemur dan ruangan bermain buaian anak-anak. Pada tarikh foto-foto ini di ambil, sambil menjemur kain, saya buaikan anak. Lalu dia tertidur di situ. Mudah, praktikal serta menjimatkan masa. Ia selaras dengan tuntutan Islam agar bijak menguruskan masa secara berkesan.

Buaian gantung itu biasanya disangkut pada dua batang pokok.  Oleh kerana halaman rumah terhad dan tiada pula pokok besar, maka grill keselamatan itulah menjadi ganti.

Selain mesin basuh, saya juga memasang sebuah sinki yang boleh digunakan untuk membuang najis sebelum pakaian dimasukkan ke dalam mesin.  Kadang-kadang ada pakaian yang memerlukan cucian tangan sahaja.  Jadi di sinki inilah saya melakukan kerja-kerja tersebut.   Di bahagian ini, saya tidak perlu berpakaian lengkap menutup aurat kerana ia agak terlindung dengan dinding simen separas pinggan, selain kedudukannya yang agak jauh dari pandangan umum.  Memadai bertudung dan berpakaian biasa yang dipakai di dalam rumah.

Sinki ringkas kerana ruang terhad.  Jika dapat diikat dengan bata, lebih baik.  Boleh bina ruang menyimpan di bawahnya.
Sinki ringkas kerana ruang terhad. Jika dapat diikat dengan bata, lebih baik. Boleh bina ruang menyimpan di bawahnya.

Perlu diingat, najis pada pakaian seperti air kencing anak, tahi, muntah, darah dan lain-lain hendaklah dibuang dahulu sehingga hilang rupa, warna dan bau.  Kemudian barulah kita campurkan dengan pakaian lain di dalam mesin basuh.  Setelah najis dibuang, menggunakan mesin basuh dikira memadai untuk menyucikan pakaian.     

Rumah saya jenis teres dua tingkat ‘corner lot’.  Ruangan menjemur kain ini saya tambah di bahagian belakang rumah di aras atas sebelah kanan rumah. Jadi ia mempunyai bahagian tepi dan belakang bagi kemasukan cahaya matahari dan udara. Grill itu saya reka untuk dua fungsi yakni fungsi menjaga keselamatan rumah dan untuk digunakan menyangkut dan menyidai pakaian sekaligus.

Grill bahagian atas.  Petak-petak besi berfungsi menghalang kain dari merapat antara satu sama lain bila angin bertiup.
Grill bahagian atas. Petak-petak besi berfungsi menghalang kain dari merapat antara satu sama lain bila angin bertiup.

Saya juga menjadikan ruangan ini beratap. Bila saya berada di luar tatkala hujan, saya tidak terburu-buru mahu pulang ke rumah untuk mengangkat kain. Kadang-kadang basah juga pakaian bila hujan disertai angin ribut. Waktu pagi, matahari yang naik dari sudut belakang rumah akan menyinarkan cahaya dan habanya langsung pada bahagian ini.

Seperkara lagi yang perlu diingat ialah jemur pakaian dalam di bahagian yang terlindung dari pandangan umum. Saya malu betul bila melintas di rumah-rumah pangsa atau rumah-rumah yang menayangkan pakaian dalam di hadapan rumah.

Semasa saya kecil, saya biasa lihat kakak saya meletakkan pakaian dalam di bawah kain yang nipis, kemudian disepit di bahagian atasnya agar pakaian dalam itu terlindung dan tidak terbang di bawa angin. Pemalu betul dia. Cara ini sesuai digunakan jika kawasan menyidai pakaian terdedah terus kepada pandangan umum.

Kalau di rumah saya, oleh kerana tempat menyidai itu tinggi serta agak jauh dari pandangan umum, saya hanya menyangkut pakaian biasa yang terdedah kepada pandangan umum. Pakaian dalam saya sidai di bahagian dalam yang lebih terlindung.
Bagi saya, kita perlu menjaga rahsia warna dan bentuk pakaian dalam. Bimbang ada minda-minda yang tidak terurus membayangkan yang bukan-bukan. Kita tentu sayangkan mereka dan mahu minda mereka sentiasa bersih, bukan?

Besi lurus bahagian bawah grill memudahkan pakaian bersaiz besar dijemur seperti selimut, tuala dan cadar.
Besi lurus bahagian bawah grill memudahkan pakaian bersaiz besar dijemur seperti selimut, tuala dan cadar.

Sama-samalah kita bersyukur kepada Allah kerana dimudahkan segala urusan.

Ummu Abbas
12.08pm
15 Syawal 1430H

Advertisements

Pengarang:

Seorang isteri, ibu, permaisuri rumah, anak kepada Ma dan Abah yang masih hidup, penulis dan da'ie, insya Allah. Menyintai ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah.

3 thoughts on “Santai: Ruang Jemur Kain 3 Dalam 1

  1. Salam..
    Memang Santai dan kreatif.. ringan rasa kepala ni…
    salam aidilfitri..
    Berapa habis tempah jemuran ni kak nor..:)

    Wan, Kak Nur lupalah berapa kosnya. Kena cek bil… maaf ye…


  2. Assalamualaikum Kak Nur,

    Salam aidilfitri, maaflah nak beritahu ni…milla tak boleh tengok gambar ruang jemur kain tu lah. kenapa yer? agaknya pc milla ni yg problem kot?….kita pun perlukan ruang untuk merehatkan diri kita kan kak nur.

    Wa’alaikum salam Milla, Salam eidul fitri kembali. Sudah lama kita tidak bicara, bukan? Kak Nur boleh lihat gambar itu. Kak Nur pun kurang pasti kenapa Milla tidak nampak pula. Maaf ye… tidak dapat membantu. Bab komputer dan internet bukan bidang Kak Nur. Kak Nur tahu guna sahaja:)


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s