Posted in Gadisku, Islamika

Jutawan Sendayu Tinggi Pakai Purdah

Artikel di bawah sudah lama tersiar di blog-blog lain.  Sahabat saya, Chik memberitahu di dalam blognya, http://keluargakusayang.blogspot.com  ianya disiarkan oleh akhbar Sinar Harian versi Kelantan.  Saya paparkan di sini untuk simpanan saya dan berkongsi bersama pembaca yang belum mengetahuinya. 

Belajar dari pengalaman orang lain begitu mengesankan.  Ia sebuah filem realiti dan watak yang realiti, bukannya ilusi atau lakonan semata-mata.  Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w menjadi teladan yang realistik untuk dicontohi.  Rasulullah s.a.w berkata benar, bersikap benar dan berhati benar.  Realiti kehidupan para watak jauh lebih berkesan daripada sekadar berpura-pura melakonkannya.  Skrip dari hadis-hadis sahih merupakan filem Rasulullah s.a.w yang ditayang semula kepada kita agar kita dapat mengutip mutiara sakinah.

Sejak bila sejarah lakonan bermula, tidaklah dapat saya pastikan.  Mungkin ia diadaptasi dari kisah dua cucu Rasulullah s.a.w berlakon kerana mahu menegur secara hikmah seorang tua yang salah berwuduk.  Atau ia merupakan kerjaya bermula sejak zaman ‘dinosaur’?  Wallahua’lam.  Saya belum sempat mendalaminya.

Perkara menarik dari kisah Puan Rozita ini apabila dia menyatakan dia memakai purdah bukan kerana alim.  Apa yang beliau faham itu bertepatan dengan syarak itu sendiri.  Purdah atau hijab lambang seseorang wanita beriman kepada Allah dan hari akhirat.  Ia bukan pakaian para ustazah atau pelajar agama, bahkan pakaian bagi mana-mana wanita yang mengharap syurga Allah.  Biarlah tidak menarik di mata manusia, asalkan menarik pada pandangan Allah.

Semoga Allah menetapkan hati Puan Rozita di dalam hidayahNya dan menerimaNya sebagai hamba yang diredai di sisiNya.  Amin. 

 

Ummu Abbas

12.58am

17 Syawal 1430H

 

***********************************

Jutawan Sendayu Tinggi Pakai Purdah

Puan Rozita

Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana. Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup.

Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.

Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti mengorak langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian, jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil. Ketiga, jangan suka menyalahkan orang lain.

 

Nilai sepuluh sen

Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya pergi umrah.  Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun ada satu pengalaman yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur lalu bermimpi, satu suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada surah Al-Baqarah.

Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi hidayah untuknya selepas itu.

Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa) lain sebaik sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk mati.  Saya mula melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat, indah dan perlu dinikmati.  Saya sedih mengenang ramai orang yang berjaya dalam perniagaan tetapi hidup tidak bahagia.

Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat, saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum. Namun lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman orang itu menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk.

Jika syiling sepuluh sen terjatuh, pernah satu ketika saya tidak mahu mengutipnya semula. Waktu itu saya memikirkan kelas sebagai seorang jutawan. Tetapi hari ini, saya tidak mahu lagi bersikap begitu. Saya mahu buang rasa riak, sebab nilai duit sepuluh sen itu besar nilainya pada sesetengah orang dan tidak patut dibazirkan begitu sahaja.

 Saya tidak pandai mengaji dan tidak tinggi ilmu agama. Jadi saya mengupah seorang ustazah yang tinggal bersama di rumah ini untuk mengajar serta seorang ustaz untuk berkongsi ilmu agama. Sehari setiap minggu, rumah saya dibuka untuk orang ramai menyertai majlis ilmu yang dibuat di sini.

Impian saya yang masih belum tercapai ialah membina sebuah kompleks hasil perniagaan. Di kompleks berkenaan saya mahu membangunkan aktiviti dakwah di samping memberikan kehidupan kepada fakir miskin menerusi perkongsian ideologi perniagaan.

Saya tidak mahu golongan susah yang saya bantu ini memandang saya sebagai sumber kewangan. Saya tidak memberikan mereka ‘ikan’ tetapi ‘pancing’ untuk mengubah kehidupan. Caranya saya beri mereka produk untuk dipasarkan. Saya juga mengambil kuih, kerepek dan lain-lain daripada mereka untuk dijual.

Satu lagi impian yang sedang diusahakan, saya mahu bina sebuah rumah perlindungan untuk anak yatim piatu dan mualaf. Rumah sudah ada, tenaga pengajar pun tidak ada masalah. Cuma tinggal mencari bayi dan kanak-kanak untuk dibesarkan dengan pendidikan akademik berserta ilmu agama di rumah tersebut.

Kini mula berpurdah

Purdah ini sudah lima bulan saya pakai. Bukan sebab alim, dan bukan juga sebab H1N1. Sebaliknya inilah antara cara saya menjaga hati daripada dirasuk perasaan riak. Bila mengenakan purdah, tiada orang yang mengenali saya jadi tiada lagi layanan istimewa yang biasa saya dapat.

Saya tidak malu untuk mengaku, selama ini memang saya pakai tudung tetapi hati masih kotor. Ini kerana walaupun memakai tudung saya sering kalah bila syaitan berbisik supaya bersolek setiap kali ke luar rumah sesuai status selaku pengasas produk kecantikan.

“Kau kenalah pakai baju yang menampakkan kelangsingan, barulah orang tahu produk kau bagus” – itu juga antara bisikannya yang sering menewaskan saya. Barangkali ketika itu saya antara wanita akhir zaman yang disebut dalam hadis ‘menutup aurat tetapi masih bertelanjang’ .

Sebagai majikan pula, kadangkala saya memarahi pekerja kerana mahu semuanya serba sempurna. Saya menjadi sungguh takut apabila tersedar dan berfikir bagaimana pula saya di sisi majikan paling besar iaitu Allah Taala? Dia pun berhak marahkan saya kerana sungguhpun solat, di mana zikir dan amalan sunat bagi menyempurnakan lagi amalan kepadanya?

Syukurlah, perubahan yang dibuat melimpahkan bahagia dalam hidup. Anak-anak (Nurhayati, Alif Syukri, Aiman Hazim, Nurazizah dan Nurain Sufiyah) dan suami melengkapkan lagi dunia wanita ini.

Kini hari-hari saya lalui sambil meneguk kelazatan ilmu akhirat. Melayan keletah anak-anak, mengulit orkid, epal Madura, daun kesum, kedondong, kari, limau purut dan pokok herba lain; juga melayan burung, ayam, lampam, puyuh, puyu dan tilapia melengkapkan lagi kediaman bak syurga dunia yang saya gelar Sorga Ammi.

Sesudah solat Subuh, tatkala berdiri di balkoni rumah menyaksikan kabus berlalu dibawa angin sambil merenung kalam-kalam bukit , saya semakin yakin betapa perlunya saya bersyukur menjadi hamba yang dilimpahi kasih sayangNya.

Advertisements

Pengarang:

Seorang isteri, ibu, permaisuri rumah, anak kepada Ma dan Abah yang masih hidup, penulis dan da'ie, insya Allah. Menyintai ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah.

8 thoughts on “Jutawan Sendayu Tinggi Pakai Purdah

  1. Assalamualaikum k.nur.
    Chik nak betulkan fakta sikit. Sebenarnya bukan Warta Mingguan Perdana tapi Sinar Harian versi Kelantan. Berita di dalam WMP ialah mengenai Rozita Che Wan. Chik dah betulkan maklumat ini di blog chik.

    Wa’alaikum salam wbh, terima kasih Chik atas makluman ini. Kak Nur akan betulkan.

  2. mengkagumkan…satu perjalanan hidup yang disusun Allah untuk kebaikan hambaNya. Allah Taala sebaik-baik penyusun rencana yang hebat-hebat.

    Nor Mazzuin, benar sekali…Allah menyusun rencanaNya menurut kesesuaian hamba-hambaNya… Sudah tentu semuanya kerana cintaNya pada hambaNya. Tinggal lagi… adakah cinta suci Ilahi itu bersambut atau tidak… Moga kita dilimpahi rahmat nan luas dengan bernaung di bawah lembayung cinta Ilahi… Terima kasih kerana berkunjung ke sini.


  3. assalamualaikum. saya kagum dengan transformasi puan. puan memberitahu puan memakai purdah kerana tidak mahu orang sekeliling telalu mengagungkan puan.tapi bagi pendapat saya apa pun yang puan pakai puan akan tetap dikenali orang lebih2 lagi berpurdah! tidak salahnya kita memakai pakaian yang menutup aurat yang longgar2 tetapi bagi saya bukan pakaian sgt yang dilihat orang tetapi keadaan wajah kita yang sentiasa bermekap ..walaupun memakai purdah masih lagi menarik perhatian orang!!! Tidakkah ini menjadi punca “berdosa” dengan secara tidak langsung! dan pernah satu ketika saya ada terdengar seorang ustaz mengatakan adalah berdosa orang2 mengusahakan, menjual alat mekap kerana 1.pembelinya membeli, mengunakan dan mempamerkan kadang2 tidak menutup aurat dan mempamerkan kepada yang bukan muhram ..kebanyakan 95% orang yang memgunakan barang2 kecantikan ini adalh bertujuan untuk kencantikan diri tapi dengan tujuan untuk tatapan umum bukan untuk suami…kerana selalu wanita hnya akan bersolek bila mereka keluar rumah…bekerja & sebagainya. Adalah sangat jarang wanita atau hampir tiada langsung wanita yang tinggal di dalam rumah bersolek diri dengan mascaranya, lipstiknya. Konklusinya apakah perniagaan kecantikan ini diredhai Allah SWT atau tidak! Walallahu a’lam.

  4. SETUJU!….dgn komen Ummu…..setiap pekerjaan kita mesti….wajib… selari dengan tuntutan agama….krn amalan kita dikira jika belajar limu itu…dan mempraktikannya dgn mengikut kehendak ALLAH….bukannya mengikut keselesaan kita…halal n haram jika bercampur …maka hukumnya haram…oleh yg demikian marilah kita sama2 memperbetulkan yg silap dgn merujuk Al-Quran n Sunnah…..agar amal perbuatan kita diterima ALLAH…jgnlah kita kaya di dunia tapi muflis di akhirat….wallahualam..

  5. Assalamualaikum…wtb

    Bergantung kepada penguna, dalam apa cara sekalipun pengusaha juga tidak boleh disalahkan sepenuhnya…..kerana dalam tuntutan agama seorang isteri perlu berhias dihadapan suaminya…andai kan, tiada pengusaha barangan kosmetik ini…adakah anda akan menghias wajah anda untuk suami anda mengunakan arang??? bergantung kepada ilmu pengguna….

    seterusnya suka sy memberi contoh disini, adakah salah si penenun kain…sedangkan niatnya untuk menenun kain agar masyarakat dapat mengunakanny sebaiknya….tetapi kain yang ditenunya itu, dijadikan sebagi contoh, pakaian yang tidak menutup aurat oleh sipembeli…..salah situkang tenun ka???

    dan 1 lagi…pengunaan internet yang begitu global??? internet digunakn untuk mencari ilmu, berinteraksi dengan orang lain, dan macam2 lagi lah kegunaan internet yang ada….dan tak kurangnya juga ada individu yang menyalahkan gunakan internet ini, salah sipencipta internet ka??? bergantung kepada individu yang menggunakanny..

    oleh itu bergantung pada individu..ilmu perlu diterapkan kepada si penjual dan juga si pembeli, agar sama2 dapat beribadah kepadaNYA…:-)

  6. setuju ngn hamba Allah100%… manusia diberi akal untuk berfikir…jadi fikirlah sebelum berbicara dan dlm setiap perbuatan..wallahua’lam..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s