Adakah Kaki Wanita Aurat?

Sumber: http://mind-of-amru.blog.friendster.com/

2010/01/10 at 6:44am

Assalamualaikum

Seperti yang Ummu Abbas ketahui Azie tinggal di Asia Barat dan di sini mazhab dan amalan yg diamalkan amat berbeza dgn kita di Malaysia.  Azie tak berapa pasti mazhab mana yg diikuti di sini…. kalau solat, terutama kaum wanitanya x menjaga aurat seperti kita..kaki tidak ditutup elok, memakai pewarna kuku yg boleh menghalang air dan bermcm2 lagi perkara yg bertentangan dgn amalan kita.  Betul ke ada mazhab yg membenarkan perkara2 seperti itu ?

Azie

**************************************

Wa’alaikum salam warahmatullah Azie,

Persoalan Azie sebelum ini adalah pelbagai topik.   Kak Nur jawab satu persatu supaya tajuknya boleh diasingkan.

Untuk lebih memahami, saya kemukakan contoh perbahasan fuqaha’ mengenai aurat wanita semasa solat.

Aurat wanita semasa solat ialah seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.  Hal ini disepakati fuqaha’ berdasarkan dalil-dalil berikut;

Allah berkata,

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

…dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. 

An-Nur 24:31 Continue reading “Adakah Kaki Wanita Aurat?”

Bank-In CINTA: Esok Masih Ada

Salam ummu abbas.

Alhamdulillah sye terbuke web ini ketika sye btol2 sdang mncari pembacaan yg dpat menenangkan fikiran saya ketika ini. Saya adalah salah seorang drpda remaja yang hampir hanyut. Terjebak dengan cinta palsu lelaki. tetapi kami telah memutuskan hubungan kami. Dan sekarang saya amat menyesal dengan apa yang saya telah lakukan. Mungkin kami tidak pernah berzina fizikalnya, tapi berzina hati, telinga dan mata. Saya merasakan seperti harga diri saya sudah tercalar. Apatah lagi bekas teman lelaki sendiri pernah menasihati saya kurangkan berhubungan dengan lelaki, tunjukkan diri sebagai seorang yang bermaruah.

Saya merasa benar-benar malu. Dan terasa diri ini berdosa. Continue reading “Bank-In CINTA: Esok Masih Ada”

Tentang Solat Jamak

Salam’alaikum kak,

Saya menetap bersama suami di Kuala Lumpur (KL).  Saya dapat sambung master 4 tahun; Setahun di Pulau Pinang dan 3 tahun di KL.  Untuk tahun pertama, saya tinggal di Pulau Pinang bersama ibubapa.  Setiap Jumaat saya balik ke rumah suami.  Bolehkah saya Solat Jamak pada hari Sabtu dan Ahad?  Atau tidak boleh kerana rumah suami di kira tempat mastautin?

Dr Hafilah (nama samaran)

Melalui sms pada 18 Oktober 2009

****************************

Jawapan:

Wa’alaikum salam wbh,

Bergantung pada niat Hafilah.  Jika berniat pindah dari rumah suami ke Pulau Pinang, maka diharuskan Solat Jamak.  Jika masih mengekalkan niat menetap di rumah suami, maka tidak boleh Solat Jamak.

Begitu juga tidak boleh Solat Jamak di rumah ibubapa kerana dianggap tempat bermukim.

Solat Jamak diharuskan dalam perjalanan sahaja kerana itu sahaja dianggap waktu musafir.

 

Wallahua’lam.

 

Ummu Abbas

30 Syawal 1430H

3.39pm

Bila anak tidak mendengar kata…

Azie 

Submitted on 2009/06/12 at 10:12am

Assalamualaikum.

Semoga Ummu Abbas cepat sihat dan dapat menjalani kehidupan seperti biasa.

Azie ada soalan yang berkaitan dgn pendidikan anak menurut Islam.   Azie ada 4 orang anak, 2 lelaki dan 2 perempuan yang berusia antara 5-12 tahun. Yang menjadi masalahnya mereka sukar mengikut cakap Azie.  Mereka lebih mendengar kata-kata orang lain walaupun apa yang diutarakan itu adalah sama. Macamana caranya supaya mereka lebih mendengar kata ?

Satu lagi masalah ialah cara mendidik anak agar bertudung dan menutupi aurat.  Anak perempuan bongsu Azie yang berusia 5 tahun tidak mahu bertudung. Walaupun usianya masih kecil,  tetapi kita mesti mendidik mereka daripada kecil.  Dah puas Azie memujuk dan menerangkan agar dia bertudung, tetapi tidak diendahkan.  Kadang-kadang sampai tahap mengugut.  Nak tunggu pihak sekolah menetapkan peraturan memang mustahil, kerana anak bersekolah di International School.  Dia asyik mengulangi kawan2nya tidak memakai tudung sedangkan mereka berbilang bangsa.  Azie sudah buntu untuk menerangkan kepadanya bagaimana caranya agar dia bertudung.

Dari mata Azie, masyarakat Arab di sini juga tidak menitik beratkan perihal aurat. Pemakaian abaya dan niqab hanyalah sebagai tradisi sahaja bukan kerana peraturan agama.  Entah, ingatkan berada di bumi Arab ni semakin bertambah iman….Semuanya itu terpulang kepada diri seseorang itu sendiri “tepuk dada tanya IMAN”.

Wassalam.

***********

Wa’alaikum salam warahmatullah Azie.

 

Semoga Azie sekeluarga berada dalam keadaan sihat dan tenang selalu.

Pertamanya, mohon maaf di atas kelewatan memberi jawapan kepada permasalahan ini.

Di bawah ini, saya ceritakan serba sedikit pengalaman saya bersama anak-anak untuk dijadikan renungan bersama. 

 *************************

Cantik

 

Suatu hari saya sedang melihat-lihat imej dalam google.  Aesya, satu-satunya anak perempuan saya berusia 4 tahun tumpang melihat sama.  Anak-anak begitulah, asalkan ternampak foto-foto, mereka akan asyik.  

Tiba-tiba Aesya terpandang wajah perempuan berkulit hitam, “Ummi, perempuan ini hodoh sebab kulit dia hitam”.

Saya tersenyum sambil memandang Aesya, “Dia cantik.  Hitam atau putih semua Allah yang ciptakan”.

 

Cantik itu subjektif!
Cantik itu subjektif!

“Aesya suka hitam atau putih?”

“Aesya suka putih.  Putih cantik”

“Alhamdulillah, Aesya sudah putih. Tapi Aesya perlu jaga kat sini supaya cantik juga,” saya berkata kepada Aesya sambil meletakkan tangan di atas dadanya.  Sebelah tangan memeluk bahu Aesya.  Pada masa itu, kami hanya berdua.  Jadi saya dapat berbual-bual dengannya penuh privasi.

“Kalau hati cantik, Aesya akan bertambah cantik.  Tapi kalau hati kotor, Aesya akan nampak hodoh walaupun kulit Aesya putih”. 

Semasa saya menyebut “bertambah cantik”, saya mendepakan tangan dan menunjukkan ke arah wajah untuk menggayakan hal tersebut.  Anak-anak seusia Aesya biasanya suka bila kita bercerita atau bercakap sambil membuat gaya-gaya tertentu.

Aesya menganggukkan kepalanya. 

 

Bila saya bercakap sambil menyentuh anak, suara saya sekadar didengar oleh Aesya sahaja.  Bila bercakap dengan nada lembut, perlahan dan terdapat sentuhan, saya dapati Aesya khusyuk mendengar apa yang saya perkatakan.  Meskipun dia tidak memahami sepenuhnya tentang hati, namun ia adalah satu usaha saya memberi ilmu sejak awal.  Anak-anak kecil masih bersih hatinya.  Saat ini, adalah saat yang sangat efektif memberi input-input positif berlandaskan agama.

Saya bukanlah ibu yang baik.  Banyak masa juga saya dipengaruhi emosi apabila menegur anak-anak.   Namun saya tetap berusaha memperbaiki diri dan mencuba pelbagai kaedah.  Suami saya banyak memberi teladan yang baik untuk bercakap dengan anak-anak. Waktu terluang bersama saya dan anak-anak akan dimanfaatkan untuk memberi teladan kepada saya dan sama-sama mendidik anak-anak. Kekurangan saya, suami yang tampung.  Kekurangan suami, saya pula yang tampung.

 Saya juga sering berhadapan dengan kerenah anak-anak yang tidak mendengar kata.  Biasanya saya akan muhasabah diri, mungkin saya sendiri pernah tidak mendengar nasihat suami atau ibubapa saya.  Jika saya pernah melakukannya, saya segera istighfar dan bertaubat.  Kalau saya bukan begitu, maka saya kembalikan kepada Allah bahawa Allah mahu menguji saya dengan sikap anak-anak.

 *****************

Maaf

 

Saya tetap memberitahu anak-anak tentang kewajipan mentaati ibubapa setiap kali mereka ingkar.  Biasanya anak-anak akan memohon maaf setelah melakukan kesilapan.  Memohon maaf juga perlu dilatih pada diri anak-anak.  Saya mulakan dengan diri saya meminta maaf kepada anak-anak bila saya ter’over’ marah atau melakukan kesilapan lain.

Bila kita sendiri merendah diri kepada Allah dengan mengakui kesilapan kita, maka Allah akan lembutkan hati anak-anak kepada kita, insya Allah. Jadikan kerenah anak-anak sebagai kaffarah kepada dosa-dosa kita.

 

Dalam usia anak-anak yang masih kecil dan bersih hatinya, segala perkara kita perlu beritahu dan didik mereka menunaikannya.  Inilah ujian sebenar menjadi ibu.  Mengajar/memberitahu dan mendidik adalah perkara yang sangat berbeza.  Mendidik atau melatih mereka mempraktikkan sesuatu perkara itulah yang memerlukan komitmen dari kita sebagai ibunya. 

 

Apabila disebut melatih, kita tentu terbayang bahawa ia bukan sekali dua sahaja.  Bahkan berulang-ulang kali sampai sesuatu perkara itu menjadi habit anak-anak. Tugas melatih adalah tugas yang memenatkan dan ibu perlu rajin.

 

************

Shin Chan atau Solat Jemaah?

 

“Abbas… Azzam… nanti pergi solat di masjid ye…”

Boleh dikatakan hampir setiap hari perkataan ini keluar dari mulut saya.  Ada masa anak-anak mengikut sahaja suruhan kita.  Kadang-kadang mereka enggan juga.  Bila mereka liat-liat ke masjid, saya guna pendekatan lain.

“Abbas, antara duit RM1 dan RM27, mana yang Abbas mahu?”

“Mestilah nak yang RM27…” Pantas sahaja Abbas menjawab.

“Haa.. kalau begitu, solat di masjid ye… solat sendirian di rumah dapat satu pahala, solat jemaah di masjid dapat 27 pahala.  Mana yang Abbas mahu?”

Akhirnya mereka akur juga.  Mereka akur bukan semata-mata menurut suruhan saya, bahkan mereka sendiri mahukan pahala berganda dari Solat Jemaah di masjid.

 

Kadang-kadang mereka asyik menonton televisyen, pada masa itulah azan berkumandang.  Biasanya mereka akan ‘sayanglah’ mahu tinggalkan cerita di TV.

Saya pernah berkata,”Shin Chan tu dapat tolong Abbas tak masa Abbas nak mati… atau Allah yang boleh tolong Abbas?”

 

Shin Chan yang suka mengorat.  Banyak juga pengaruh negatif dia...
Shin Chan yang suka mengorat. Banyak juga pengaruh negatif dia...

Pada masa lain pula saya jelaskan begini,”Allahuakbar yang kita baca dalam solat itu maksudnya Allah Maha Besar.  Jadi bila bertembung antara kehendak Allah dan kehendak kita, maka dahulukan kehendak Allah, barulah betul kita kata Allahuakbar.  Bila kita buat apa yang kita suka dahulu, itu bererti kita yang lebih besar dari Allah”.  Maksud saya kita membesarkan diri kita tanpa disedari. 

Sebenarnya kita boleh melakukan kerja-kerja lain jika syarak membenarkan.  Bila dikatakan syarak membenarkan maka ia adalah keizinan dari Allah untuk kita dahulukan perkara lain.

Sebagai contoh:  Meraikan tetamu yang baru tiba, melakukan operasi pembedahan bagi kes kecemasan dan lain-lain.

Dialog-dialog begitu biasanya saya gunakan semasa bercakap dengan anak berusia 9 dan 10 tahun.

Perkara penting yang perlu difahamkan pada anak-anak ialah apa yang kita sampaikan merupakan perintah Allah swt.  Kita sendiri perlu betulkan niat bahawa kita hanya menyampaikan ajaran Islam dan mahu anak-anak patuh kepada Allah swt.  Justeru itu, banyakkanlah menyebut nama Allah dan hari Akhirat

 *************

Berebut

 

Bila lihat Aziz (6 tahun) dan Aesya berebut makanan, saya pernah katakan, “Siapa bagi pada orang lain dulu, Allah sayang dia dulu”.  Lazimnya mereka mudah mengalah terutama Aesya.  Saya dapati anak perempuan lebih sensitif bila disebut perkataan sayang.

 Sebaik sahaja mereka melakukan apa yang saya galakkan, saya hadiahkan ciuman di pipi.

“Mari sini Ummi sayang”.

Aesya sangat suka bila dicium pipinya.

“Allah sayang Aesya.  Ummi pun sayang Aesya”.

Senyumannya akan bertambah lebar.

 

************

Tudung

 

Anak seusia Aesya, saya tidak beratkan dia untuk bertudung setiap kali keluar rumah.  Jika dia mahu, saya pakaikan.  Jika dia tidak mahu, saya sisir, ikat rambutnya dan pakaikan reben agar penampilannya kemas.  Saya masih membelikan skirt yang labuhnya melepasi lutut. 

 Sebenarnya,sejak dia bayi, skirt paling singkat yang dipakaikan ialah melepasi lutut.  Bila dia membesar dan skirt itu singkat hingga ke paras atas lutut, saya akan simpan skirt itu dan tidak lagi membenarkan dia pakai.  Saya menjelaskan, “Skirt ini dah singkatlah Aesya.  Tak comel dah kalau Aesya pakai”. 

Aesya setuju dengan pendapat saya.

Antara tutng yang Aesya suka
Antara tudung yang Aesya suka

 

Bagi anak-anak sebaya dengannya (4, 5 dan 6 tahun), memadailah kita melatih mereka bertudung namun tidak perlu memaksa mereka, apatah lagi mengugut. Bila Aesya tidak mahu bertudung, saya akan katakan, “Sekarang Aesya masih kecil, jadi Aesya boleh lagi tidak bertudung bila mahu keluar”.

 Biasanya Aesya akan menyambung, “Bila Aesya besar macam Ummi, Aesya kena pakai tudung selalu, kan… Ummi”. 

“Haa… betul.  Bila Aesya besar macam Ummi, Aesya kena pakai tudung selalu”.

 Dalam konteks ibadah solat yang fardu, Nabi s.a.w menyuruh kita melatih anak-anak solat semasa usia mereka 7 tahun.  Jadi pada pendapat saya, pada usia 7 tahun jugalah kita harus melatih anak-anak perempuan menutup aurat secara lebih bersungguh-sungguh.  Itu pun tidaklah sampai mewajibkan mereka memakainya setiap kali mahu keluar rumah.  Memadai jika mereka berpakaian sopan dan mengenakan skaf kecil di kepala untuk sekali-sekala.

 

************

Azie yang dirahmati Allah,

Saya syorkan Azie banyak memberi penerangan kepada anak perempuan tentang aurat wanita dan kenapa perlu memakai tudung.  Berdialog dengan anak sambil memeluk bahunya dan beritahu bahawa Allah sayang pada anak perempuan yang bertudung/menutup aurat.  Beli tudung yang cantik-comel sesuai dengan usia mereka. 

 Mengenai kawan-kawannya yang tidak bertudung, saya syorkan Azie merujuk kepada artikel Abu Saif di web beliau (Tajuk, “Selamat Ulangtahun Kelahiran Kelima, Sayang!”di http://saifulislam.com ).  Bolehlah Azie bertanya Abu Saif bagaimana dia mendorong anaknya bertudung di sekolah yang semua pelajarnya tidak bertudung?  Aesya bersekolah di PASTI, jadi masalah pengaruh kawan tidak timbul.

 Kita sama-sama menjadi ibu di alam realiti dan bukan sekadar berteori di dalam kitab dan blog.  Kitab dan blog tidak punya emosi, nafsu dan akal. Ia hanya alat semata-mata. Bila ditulis dengan indah, hanya yang indah akan kelihatan.  Begitu juga sebaliknya. Sedangkan kita sentiasa perlu bermujahadah dengan nafsu dan hasutan iblis untuk menjadi ibu yang baik. 

Suami yang baik akan banyak membantu isteri menjadi ibu yang baik. Suami yang baik dan doanya yang tulus buat ahli keluarga juga akan meringankan lagi tugas mujahadah sang isteri. 

Dalam usaha kita mendidik anak-anak, perkara asas kepada usaha tersebut adalah doa kepada Allah agar membantu kita mendidik anak-anak.  Mohon hikmah dan kesabaran dari Allah.  Minta Allah bantu kita jadi ibu mithali.  Mohon Allah lembutkan hati anak-anak untuk menerima Islam dan iman di hati mereka.  Tanpa bantuan Allah, siapalah kita…

 

Apa yang baik datangnya dari Allah.

 

Setakat termampu…

Ummu Abbas

2.19am

23 Syawal 1430H

Rancang Kehamilan dan Ibadah Wanita Istihadah

Ratna. 10:45:37

Kak nur, saya ada persoalan. saya dah mempunyai 2 orang anak. jadi kami ingin merancang kehamilan seterusnya. apakah syariat agama kita dalam merancang kehamilan?
buat pengetahuan, sekarang saya sudah merancang dengan mengambil suntikan setiap 3 bulan sekali. Kesannya haid saya tidak teratur disebabkan hormon dalam badan. Kadang-kala haid hingga lebih dari 14 hari. bagaimana hukumnya sebab saya tidak dapat bersolat disebabkan haid terlalu panjang.

**************
Assalamu’alaykum Ratna,

Persoalan Ratna ini seharusnya dijawab secara ilmiah namun keadaan Kak Nur belum mengizinkan untuk Kak Nur buat rujukan. Namun oleh kerana persoalan kedua Ratna memerlukan jawapan segera, Kak Nur jawab dulu secara ringkas berdasarkan pengetahuan yang ada;

1. Islam mengharuskan merancang kehamilan yakni menjarakkan anak bertujuan memberi didikan terbaik kepada setiap anak. Juga bagi menjaga maslahah kesihatan ibu.

Terdapat sahabat Nabi Muhammad (salam dan selawat ke atas baginda, ahli keluarga dan sahabatnya) yang menggunakan kaedah anzal iaitu suami melepaskan mani di luar rahim tetapi keadaan tersebut dibenarkan sekiranya mendapat persetujuan isteri.

Jabir r.a melaporkan, “Kami mengamalkan al-azl (coitus interruptus) ketika zaman Rasulullah. Baginda mengetahuinya namun baginda tidak menegah kami melakukannya. Sahabat yang mengamalkan al-azl termasuk Ali Abi Talib, Hassan bin Ali, Abu Ayyub al-Ansari, Abdullah bin Abbas dan Saad ibn Waqqas.

Perbuatan sahabat itu menjadi dalil dibenarkan merancang kehamilan namun perlu mendapat persetujuan dari kedua belah pihak suami dan isteri.

Jika kita merujuk kepada tempoh menyusu dalam Islam yakni 2 tahun atau 2 tahun setengah bagi setiap bayi, maka dapat difahami jarak yang paling sesuai antara dua kelahiran ialah berdasarkan tempoh tersebut.
Berdasarkan kajian saintifik juga, amalan menyusu penuh dari ibu kepada bayi akan membuatkan ibu kurang subur untuk melahirkan anak dalam tempoh tersebut.

Menurut pemerhatian Kak Nur berdasarkan pengalaman sendiri dan juga rakan-rakan, ada hikmahnya tempoh 2 tahun atau 2 tahun setengah jarak usia antara dua anak. Antaranya ialah emosi anak-anak lebih stabil kerana mendapat perhatian yang secukupnya bagi awal usia mereka. Jika lebih dari tempoh itu, emosi anak-anak akan menjadi terlebih manja dan agak mementingkan diri sendiri. Jika kurang daripada itu, emosi anak-anak cenderung merasa hina diri dan kurang diberi perhatian.

Ratna boleh rujuk kajian psikologi kanak-kanak jika mampu berbuat demikian.

Selain kesan emosi, bayi yang menyusu dalam tempoh yang ditentukan syariat juga lebih sihat tubuh badannya.

Ratna boleh rujuk dari sumber-sumber lain mengenai hal ini terutama tentang kebaikan bayi menyusu dari ibunya hasil kajian perubatan.

Apa yang perlu dielakkan ialah merancang kehamilan kerana takut miskin. Ia disebut di dalam al-Quran. Setiap rezeki manusia sudah ditetapkan oleh Allah. Jadi kita tidak perlu risau akan hal ini.

Allah menyebut di dalam surah al-An’am, ayat 151,
Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka. (yakni anak-anak)”

Kesimpulannya hukum merancang keluarga adalah harus dengan alasan yang dibenarkan syarak. Jika sebaliknya maka hukumnya menjadi haram.

2. Berkenaan haid yang datang tidak teratur, tempoh maksimum haid ialah 15 hari. Jadi Ratna perlu mandi janabah dan bersolat selepas 15 hari. Darah yang keluar selepas 15 hari dikira istihadah. Kemudian kira 15 hari untuk tempoh maksimum suci. Jika selepas tempoh itu masih keluar darah, maka ia dikira haid semula. Begitulah seterusnya.

Cara melakukan solat dalam keadaan keluar darah ialah, bersihkan dahulu darah yang keluar selepas masuk waktu solat. Pakai tuala wanita yang bersih, ambil wuduk dan terus solat. Darah yang keluar dalam tempoh menyucikan diri untuk menunaikan solat itu dimaafkan. Ia juga tidak membatalkan solat tersebut. Untuk kes seperti ini, satu wuduk untuk satu solat fardu sahaja.

Selesai solat fardu, Ratna boleh melakukan perkara sunat seperti solat sunat, memegang mashaf al-Quran, membaca Quran dan lain-lain tanpa perlu mengulang wuduk. Kecuali terdapat perkara yang membatalkan wuduk yang biasa seperti membuang air kecil, qada hajat, kentut dan lain-lain, maka Ratna perlu mengulang wuduk untuk melakukan perkara sunat tersebut.

Izinkan Kak Nur memberi sedikit pandangan berkenaan kaedah merancang yang diambil.
Pada pandangan Kak Nur, apabila kaedah yang diambil memberi kesan sampingan begini yang mana ia menyukarkan kita menunaikan ibadah fardu, lebih elok bertukar kepada kaedah lain pula.

Seorang sahabat Kak Nur yang bertugas sebagai doktor (perempuan) mengamalkan kaedah al-‘azl. Doktor sendiri mengelakkan makan pil atau kaedah-kaedah lain bimbang mudarat sampingan jika tersalah mengamalkannya. Sahabat Kak Nur itu tidak menyebut ‘al-‘azl” tetapi menyebut “pandai-pandai sendiri”. Dia maksudkan al-‘azl itulah. Mungkin segan mahu sebut secara terang-terangan.  Menggunakan kondom termasuk dalam kategori al-‘azl.

 

Seorang lagi yang Kak Nur kenal mengaku mengamalkan al-‘azl namun termengandung juga. Sudah rezeki dia, apa boleh buat.

Seorang lagi sahabat karib pula, guna pelbagai kaedah: implan, IUD dan lain-lain namun dalam tempoh guna kaedah-kaedah itu, dia hamil juga. Subur sungguh.

Apa yang penting, di sebalik pelbagai ikhtiar kita, takdir Allah jua yang terbaik untuk kita.

Kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Sabar ajelah!

Moga Allah murahkan rezeki dan membantu kita mendidik anak-anak menjadi soleh dan solehah.

Amin.

Wallahua’lam.

Ummu Abbas
24 Jamadil Akhir 1430H
6.34pm

Manisnya Solat

Bintu Ahmad

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani…

selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW…
dan Assalamu’alaikum dan salam mahabbah buat kak Nur sekeluarga…

kak Nur diri ini ingin mencari suatu yg hilang..hilang disebalik ke kelaman ilmu..blum sempt untk mencari jawapanya..tapi untuk permulaannya diharap kak Nur sudi memberi kata petunjuknya dahulu..

soalan saya..bagaimana untk mencari kemanisan solat yg sebenarnya..agr dri ini sentiasa rindu utk bertemu dgnNya..

Wallahu’alam..

Allah matlamat kami..

p/s:jazakillah kak Nur..ats jwpn yg diberikn..

**********

solat-1

Wa’alaykum salam wbh Bintu Ahmad,

Kak Nur bukanlah orang yang layak memberi jawapannya namun untuk tidak menghampakan, Kak Nur usahakan juga memberi pandangan. Secara ringkasnya persoalan ini telah dijelaskan dalam entri bertajuk Tip Khusyuk Dalam Solat.

Sebagai tambahan kepada entri itu, Kak Nur ingin berikan 1 tip secara umum.

Setiap daripada tindakan yang kita lakukan tidak dapat lari daripada terlibat dalam 5 hukum Islam: Wajib, sunat, harus, makruh dan haram.

Para wali Allah yang dapat merasa manisnya solat dan sentiasa rindu untuk bertemu Allah akan berusaha memastikan segala tindakannya berada dalam lingkaran hukum sunat dan wajib.

Mereka juga menjaga hubungan hati dengan Allah dan menjaga hubungan sesama manusia.

Perkara ini hanya akan didapati apabila kita bermujahadah bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu.

Hawa nafsu yang berjaya ditundukkan akan memberi kesan khusyuk dan manisnya solat.

Banyak atau sedikit kita dapat rasakan lazatnya atau manisnya solat bergantung pada banyak atau sedikit kita menurut hawa nafsu. Kalau kita banyak menurut hawa nafsu, maka kemanisan solat akan berkurangan.

Menurut hawa nafsu bukan sahaja pada perkara yang haram atau makruh. Bahkan boleh berlaku dalam perkara harus. Contoh: Tatkala kita mahu makan. Kita perlu bertanya pada diri sendiri, “Adakah perut kita lapar?”

Jika perut kita belum lapar, kemudian kita makan juga semata-mata hidangan di depan mata kelihatan sedap, maka ketika ini kita dikatakan menurut hawa nafsu. Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w mengajar kita makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang.

Contoh lain:
Apabila kita berbual atau menulis perkara baik, kita bertanya dahulu diri kita,”Untuk siapakah kata-kata/penulisan yang akan diluahkan? Untuk kepentingan dirikah atau untuk mendapat reda Allah?”

Apabila kita pasti mahu mendapat pandangan Allah semata, maka teruskanlah kata-kata atau tulisan kita. Namun jika kita berkata-kata atau menulis kerana riya’, lebih baik kita diam sahaja.

Banyak atau sedikit rasa rindu bertemu Allah juga bergantung banyak sedikit kita mematuhi perintah Allah dibandingkan perintah nafsu.

Begitulah seterusnya dalam segala tindakan kita, kita wajib memastikan ia dilakukan dengan ikhlas dan menepati sunnah. Disiplin yang sama bila kita dapat lakukan dalam seluruh amalan kita, insya Allah akan menghasilkan solat yang manis dan menambah suhu rindu kepada Allah.

Adikku, sesungguhnya mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis.

Berbahagialah para hamba yang berjaya menundukkan hawa nafsunya menurut kehendak Allah semata.

Memadai setakat ini dahulu jawapan Kak Nur pada persoalan yang dikemukakan. Sesuai dengan permohonan adik sendiri yang mahu petunjuk awal terlebih dahulu.

Berbahagialah mereka yang memenangkan Allah dalam diri mereka.

Moga Allah membantu kita melawan hawa nafsu.

Moga Allah anugerahkan solat yang manis.

Amin. Ya Rabbal Alamin.

Ummu Abbas
11.48pm
7 Jamadil Awwal 1430H

Masalah Kawan Suka Bercakap

Why_me

salam k.nur..

moge k nur sekeluarga sentiasa di bawah rahmatNya..

kt sini sy ingin bertanyakan pendapat k nur mengena maslah yg sy sedang alami saat ini.sy masih lagi menuntut di salah sebuah ipt di m’sia.

sekarang ni sy diuji dengan masalah dengan seorang teman.

dulu kami xde lah rapat sgt n sy sangat respect ngn teman saya ni.dia merupakan pelajar yg blh dikatakan pandai jugak la. sy xpernah iri dengan die. tp sekarang hubungan kami semakin dingin kerana sy sangat tidak selesa dengan sikap die yg sangat suke bercakap.malah,masa lecture pun sempat die menganggu kami.walaupun ape yg diterangkan itu ade kaitan dengan ape yg lecturer sedang katakan,tapi die membuatkan sy hilang fokus pd lecture. semakin hari sy bersabar n xpernah menyuarakan maslah ini pdnya.sy cume diamkan diri n layan je sikap die yg suke bercakap.tp bile lame2,skang ni da nk abes sem da pun sy rase pandang muke die pun sy rase cam larikan diri,. saye dah xtau ape nak buat k.nur.. sy tau,die xsalah cume cara die yg buatkan sy xselesa n tension..tmbh2 lagi exam sgt dekat skang ni=(
mcmn ye k nur?

*********************

Assalamu’alaykum,

Moga adik juga berada dalam rahmat Ilahi sentiasa.

Setelah meneliti cerita adik berkenaan masalah dengan kawan itu, inilah pandangan Kak Nur berdasarkan apa yang Kak Nur faham;

1. Perbuatan kawan adik yang suka bercakap sehingga menganggu kuliah itu memang salah. Pelajar hendaklah menumpukan perhatian kepada guru yang sedang mengajar.

2. Sepatutnya adik terus sahaja menegur perbuatan kawan yang menganggu kelas setiap kali dia melakukannya. Teguran boleh dibuat dengan cara menulis nota meminta dia menghormati guru dan rakan yang sedang belajar. Juga boleh dibuat dengan meletakkan jari dimulut menandakan permintaan agar dia diam.

Menjadi sunnah Nabi Muhammad untuk terus menegur kesalahan sahabat-sahabat dengan cara yang sesuai.

3. Sikap sabar di sini tidak kena pada masanya. Melayan kawan adik bercakap semasa guru mengajar sama seperti menggalakkan lagi dia berbuat salah walaupun kita tidak berniat demikian.

4. Perasaan adik yang hampir tidak sanggup melihat wajahnya itu adalah kesan dari sikap adik sendiri yang tidak tegas dengan perbuatan salah rakan tersebut. Perbuatan yang tidak dinasihati itu berlarutan sehingga adik sendiri merasa ‘tension’.

5. Adik harus beristighfar di atas kelemahan adik kerana tidak menegur rakan dan cubalah kikis perasaan tidak senang itu.

Kak Nur ingin bertanyakan adik (mahu bahasakan why_me pun rasa pelik pula. Sebaik-baiknya membahasakan diri dengan nama yang mampu mendoakan kita menjadi semakin baik.),

Suatu hari seekor kala jengking merayap di atas baju kawan adik sedangkan dia tidak menyedarinya. Apakah adik akan membiarkan sahaja kala jengking itu terus merayap dan menyengat kawan adik?

Pasti jawapan adik, tidak. Bukankah begitu? Atas dasar kasihkan kawan, adik akan memberitahu dan membantu menyisihkan kala jengking itu daripadanya.

Jika dia seorang sahabat yang ikhlas dan merendah diri, pasti dia tidak marah adik membantu menyisih binatang berbisa. Sebaliknya dia akan berterima kasih pada adik.

Begitulah jua dalam menjaga silaturrahim dengan kawan kita. Kesalahan yang dilakukan ibarat haiwan berbisa tadi. Bila kita menyayangi kawan kita, seharusnya kita menegur perbuatan silap kawan kita. Moga-moga kesalahan itu tidak berpanjangan dan bakal membunuh dia di kemudian hari.

Mendiamkan diri dari menegur perkara munkar adalah satu kesalahan juga kecuali kita tidak mampu melakukannya dengan tangan dan lidah kita.

Moga respon Kak Nur ini dapat membantu adik.

Apa yang baik adalah dari Allah jua.

Apa yang kurang dari kelemahan Kak Nur sendiri sebagai hamba.

Mohon maaf andai terkhilaf bicara.

Ummu Abbas
8.56pm
4 Jamadil Awwal 1430H