Dihantui rasa bersalah, apa yang perlu saya lakukan?

Jika timbul rasa bersalah setiap kali melakukan kesalahan itu bagus!  Ia perasaan normal anugerah Allah SWT dan tanda Allah SWT sayang.  Yang tidak normal ialah kalau buat salah tapi tidak rasa bersalah, bahkan buat-buat derk je…  Lebih parah lagi jika tetap rasa diri betul dan memandang orang lain yang salah. 

Pelaku kesalahan yang merasa dirinya bersalah lebih baik dari mereka yang beramal soleh kemudian merasa dirinya suci.  Yang terbaik di antara keduanya ialah mereka yang beramal soleh, kemudian merasa dirinya lemah tidak berdaya kecuali dengan pertolongan dan kekuatan dari Allah semata.  Mereka juga sentiasa beristighfar dari dosa yang disedari mahupun tidak disedari.

Daripada rasa bersalah itu biasanya timbul rasa menyesal.  Rasa menyesal itu merupakan taufik dari Allah agar diri tidak meninggalkanNya jauh dan semakin jauh.  Rasa bersalah yang menghantui itu pula merupakan dorongan dari Allah agar segera bertaubat kepadaNya.

Syaitan amat takut pada setiap hamba yang menyedari kesalahannya.  Iblis tidak mahu manusia bertaubat dari perbuatan salah yang pernah dilakukan.  Iblis tahu bahawa Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang pada setiap dosa-dosa kecuali dosa syirik.

Daripada benih ‘rasa bersalah’ dan ‘menyesal’ itu, Allah mahukan pohon taubat dari kita.

Melalui satu hadith Qudsi, Allah SWT menyapa lembut anak Adam dengan berkata,

يَا ابْنَ آَدَمَ إِنَّكَ مَا دَعَوتَنِيْ وَرَجَوتَنِيْ غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَا كَانَ مِنْكَ وَلا أُبَالِيْ، يَا ابْنَ آَدَمَ لَو بَلَغَتْ ذُنُوبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ استَغْفَرْتَنِيْ غَفَرْتُ لَكَ، يَا ابْنَ آَدَمَ إِنَّكَ لَو أَتَيْتَنِيْ بِقِرَابِ الأَرْضِ خَطَايَا ثُمَّ لقِيْتَنِيْ لاَتُشْرِك بِيْ شَيْئَاً لأَتَيْتُكَ بِقِرَابِهَا مَغفِرَةً

Maksudnya:

Wahai Anak Adam!

Selagimana engkau merayu padaku dan mengharapkan daku, Aku ampunkan segala kesalahanmu dan Aku tidak pedulikannya lagi.

Wahai Anak Adam!

Sekiranya dosa-dosamu memenuhi langit, kemudian engkau memohon maaf kepadaKu, nescaya Aku maafkan dirimu serta Aku tidak pedulikannya lagi.

Wahai Anak Adam!

Sekiranya engkau datang kepadaKu dengan kesalahan sepadat isi bumi, kemudian engkau menemuiKu dalam keadaan tidak menyekutukan Aku dengan yang lain, nescaya Aku datang kepadamu dengan keampunan sepenuh isi bumi pula.

Hadis direkodkan oleh Imam al-Tirmizi. Dia mengatakan hadis ini Hasan Sahih.

*TAUBAT IBARAT MANDI*

Bagaimana kita rasa setiap kali selepas mandi? Apatah lagi jika mandi menggunakan sabun dan syampu yang aromanya semerbak harumnya?  Badan terasa segar dan cergas kembali, bukankah begitu?

Begitulah hidup kita, dosa-dosa ialah kotoran yang menggelapkan hati menyebabkan hidup terasa tidak ceria dan tidak bersemangat.

Dosa-dosa boleh dibasuh dengan solat dan taubat.

Hargai nikmat ‘rasa bersalah’ dan ‘menyesal’ yang Allah campakkan dalam diri dengan kembali kepadaNya dengan sebenar-benar kembali.

Taubat sepenuh hati dan doa yang penuh mengharap itu akan menyegarkan jiwamu semula.

Pedulikan apa kata orang padamu. Apa yang penting rahmat dan keampunan Allah amat luas tidak bertepi.

Ingat sahaja, saat Izrail bertamu, Allah satu-satunya zat yang dapat menyelamatkan kita.

Walau sejuta pujian atau sejuta kejian manusia terhadap kita sedikit pun tidak dapat membantu kita saat penuh debaran itu.

Mulai langkah beramal soleh hari ini dan perbaiki diri kerana Allah sentiasa menilai amalan baik secara saksama.

Selak lembaran ‘Surat Cinta Ilahi’ setiap hari yakni al-Quran.  Di sana, pasti ditemui siraman kasih Allah yang tidak bertepi pada makhlukNya.

Akhir kata, Allah Maha Mengetahui bahawa akan ada saat-saat manusia dihambat rasa putus asa dan lemah semangat.  Justeru awal-awal lagi Allah rakamkan dalam al-Quran ayat 53 hingga ayat 54 Surah al-Zumar,

قُلْ يٰعِبَادِىَ الَّذِيْنَ اَسْرَفُوْا عَلٰٓى اَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوْا مِنْ رَّحْمَةِ اللّٰهِ‌ؕ اِنَّ اللّٰهَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ جَمِيْعًا‌ؕ اِنَّهٗ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ‏

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.                         

وَاَنِيْبُوْۤا اِلٰى رَبِّكُمْ وَاَسْلِمُوْا لَهٗ مِنْ قَبْلِ اَنْ يَّاْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُوْنَ

Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah sepenuh hati kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan lagi.

وَاتَّبِعُوْۤا اَحْسَنَ مَاۤ اُنْزِلَ اِلَيْكُمْ مِّنْ رَّبِّكُمْ مِّنْ قَبْلِ اَنْ يَّاْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَّاَنْتُمْ لَا تَشْعُرُوْنَۙ‏

Serta turutilah sebaik-baik apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhanmu (yakni al-Quran sebagai panduan hidup), sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedangkan kamu tidak menyedarinya.

Apa yang baik milik Allah jua.

Ummu Abbas

18 Safar 1441H/ 18 Oktober 2019

# Artikel ini diedit dari tulisan lama berjudul, “Rasa Bersalah Merupakan Nikmat Dari Allah SWT” pada 1 Rabiul Akhir 1430H/28 Mac 2009 apabila penulis menerima persoalan mengenai isu yang sama dari ahli usrah.

#dengandakwahummahberubah

Hukum Jahit Baju Berfesyen Mendedahkan Aurat

Soalan:

Saya seorang tukang jahit dan mempunyai kedai sendiri.  Baru-baru ini saya terbaca di blog lain .. tentang hukum menjadi tukang jahit yang menjahit baju fesyen.   Dikatakan termasuk dalam kategori bersubahat!  Untuk puaskan hati saya.. saya bertanya dengan 2, 3 orang ustaz dimana jawapannya adalah sama  iaitu “Islam tidak pernah reda benda yang di larang.. seolahnya kita sudah bagi satu jalan kepada orang itu untuk memakai pakaian tersebut.. dan seolahnya jahitan kita itu , orang itu buat dosa, sebab buka aurat.. jadi dari sebab kita dia buat dosa dan kita juga dapat saham pakaian yang di pakainya.  Kebanyakkan regular customer saya semua suka baju mengikut bentuk badan dan kain terbelah.. seperti saya beritahu akak.  Semenjak saya tergerak mahu pakai tudung labuh dan niqab,  saya tertanya sendiri sesuaikah saya jahit baju berfesyen.. sebab itu saya tanya ustaz… saya dah putuskn smpi mnggu ni je saya amek tmphn bju fesyen.. awl thun ni saya tak nak wat… problemnya kak.. bagaimana harus saya beritahu kt custmr saya yg mlnggn ngan saya slma 6 thun ni..? kalau custmr baru sya ckp tak ambil bj fesyen,,, dorang kata ok… cuma ni la kak reglr custmr… saya tak reti nak bg jwpn.. saya bkn org yg pndi hjah tntg ilmu agama.. tkut trslh ckp da mngcilkn hati org.. hrp akk dpt mmbri pndangn tntng ini.. tq bnyk2!

An

******************************

Nota:  Tulisan yang dipotong adalah kerana menggunakan terlalu banyak ejaan ringkas.  Saya kesuntukan masa untuk edit ke semuanya.  Insya Allah, selepas ini saya hanya akan layan soalan-soalan yang dieja secara penuh bagi memudahkan saya menyiarkan jawapan di muka hadapan blog.    Untuk komen, pandangan dan lain-lain selain soalan, saya serahkan kepada pembaca memilih kaedah menulis yang bersesuaian.

**********

Jawapan:

Secara ringkasnya, hukum asal menjahit pakaian ialah harus.  Orang yang buat tempahan itu menanggung sendiri dosanya memakai pakaian tidak menutup aurat di luar rumah.

An boleh nasihatkan pelanggan jika sudah mengenalinya suka mendedahkan aurat agar memakai pakaian yang tidak cukup syarat hijab itu di dalam rumah sahaja atau jika mahu pakai di luar rumah, maka wajiblah dia menyarung jubah labuh dan luas atau abaya di luar pakaian tersebut.

Jika selepas itu, dia masih mengulangi lagi perbuatannya mendedahkan aurat,  boleh beritahu dia bahawa An hanya akan ambil upah jahit pakaian menutup aurat sahaja untuknya.

Hukum bersubahat jatuh apabila tukang jahit tetap mengambil tempahan menjahit pakaian mendedahkan aurat dari pelanggannya yang memang dikenali tidak menutup aurat.

Jika pelanggan membuat tempahan baju yang seksi-seksi untuk dipakai di hadapan suami sahaja,  An pun boleh menumpang pahala.

Akak cadangkan An buat kategori tempahan yang diterima dan tampal di kedai.  Ia lebih memudahkan pelanggan memahami pendirian An dalam hal ini.

Boleh lihat contoh yang Akak buat di bawah.

Harapnya jawapan di atas membantu.

Ummu Abbas

7.50pm

13 Rabie 2 1433H

Melbourne.

Hukum Nikah Dua Beradik Serentak dan Nikah Tanpa Pengantin

salam kak nur…

sy skrg berada dlm dilemma…sy masih belum bersedia utk berkahwin..ttapi keluarga pihak lelaki telah mnetapkan prkahwinan ini..mngikut janji…kami sepatutnye berkawin tahun depan…namun disebabkan adat keluarga pihak lelaki..anak lelaki tidak boleh kahwin serentak pada tahun islam yg sama(memandangkan si ibu pihak lelaki mahu menikahkan kedua-dua anaknya tahun ini)…maka sy dipaksa bernikah selewat-lewatnye pada 26 nov ini sebelum masuk waktu asar…iaitu sehari sebelum awl muharram….sy berasa sangat tertekan kerana masih belum bersedia dari segala segi..

saya seolah2 telah membelakangkan keluarga kerana mengikut semua rancangan pihak lelaki..pada hakikatnya…hati saya sangat tertekan…saya telah menyatakan kepada bakal suami bahawa sy masih belum bersedia berkahwin secara tergesa-gesa tetapi tidak dihiraukan.

saya ingat bertanya pemdapat kak nur..adakah adat ini wujud dr segi islam…dan adakah sy akan bahagia sekiranya berkahwin tanpa rasa rela…

terima kasih

Ros

*****************************

Wa’alaikum salam warahmatullah.

Pertamanya, mohon maaf kerana terlewat membalas persoalan penting ini. Terlepas pandang adanya.

Dua orang adik beradik lelaki memang tidak boleh nikah serentak pada tahun yang sama jika dengan orang yang sama. Eh…eh… melalut pula. Jangan marah ye… nanti cepat tua, lari pula tunangan tu karang

Saja mahu bagi Ros tersenyum sedikit.  Moga berkuranglah rasa tension tu , insya Allah.

Oklah… realitinya, tiada satu nas al-Quran atau hadis atau qiyas yang menghalang pernikahan dua orang adik beradik serentak sama ada kedua-duanya lelaki atau kedua-duanya perempuan atau seorang lelaki atau seorang perempuan. Juga tiada kaitan sama ada dibuat serentak pada tahun Hijrah atau tahun Masihi atau tahun Cina dan lain-lain.

Apa yang dipercayai orang tua itu sekurang-kurangnya usah dibiarkan hinggap di dalam sanubari kerana ia menjadi khurafat jika mengaitkan takdir yang berlaku selepasnya dengan amalan tersebut. Jika berlaku juga sesuatu yang tidak diingini, maka kembalikan semuanya pada qada dan qadar Allah yang telah tersurat sejak azali.

 

Imam Bukhari merekodkan satu hadis dari Al-Mughirah bin Syu’bah,

“Telah terjadinya gerhana matahari pada hari Ibrahim meninggal dunia.   Orang ramai pun berkata, “Matahari gerhana disebabkan Ibrahim wafat”.   Lalu Rasulullah s.a.w berkata, “Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah.  Tidaklah gerhana kedua-duanya disebabkan mati atau hidupnya seseorang.   Sekiranya kamu melihat keduanya gerhana, maka berdoa dan solatlah sehingga ia nampak semula.”

Hadis 1000, Kitab Jumaat, Bab Berdoa Saat Terjadinya Gerhana.

Hadis di atas memberi panduan agar tidak mengaitkan sesuatu bencana atau sesuatu yang tidak diingini berlaku dengan sebab-sebab yang tiada nas padanya.   Ia juga menunjukkan bahawa Islam menolak segala prasangka dan bentuk khurafat yang masih tersisa dalam masyarakat.

 

Allah berkata di dalam surah At Taubah ayat 51,

“Katakanlah (Wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami.  Dialah pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal.”

 

Sebolehnya, sampaikan pandangan Ros pada kedua orang tua atau mana-mana ahli keluarga yang punya autoriti dalam urusan pernikahan ini. Kemudian biarlah mereka memutuskan bagaimana hal ini harus diselesaikan.

 

Nikah Tanpa Pengantin

Berkenaan soal bahagia atau tidak, mari kita susuri kisah benar di bawah ini;

Suatu hari, seorang sahabat baik berkata kepada Akak, “Kak Nur, ayah ana telah menerima lamaran seseorang di Malaysia”.

“Eh… betul ke Maya (nama samaran)…”

“Betul.”

“Maya sudah tengok atau belum jejaka itu.”

“Belum.  Ana ikut sahaja keputusan ayah.”

Berdebar-debar juga jantung Akak mendengarnya. Bukan calang-calang anak di zaman moden ini mampu menurut kehendak ayah sedemikian rupa.

Hari-hari selepasnya…

“Kak Nur, ana sudah dinikahkan ayah…nak buat macam mana ni

Jantung Akak juga yang berdegup tidak sudah mendengar khabar terbaru itu. Ayah sahabat Akak itu telah menikahkan Maya di Malaysia. Pernikahan itu sah walaupun pengantin perempuan nun berada beribu batu jauhnya.

“Ana sudah jadi isteri orang…huwaa…”

Sudah jadi isteri orang tetapi tidak seperti isteri orang.  Mana tidaknya, akad nikah tidak disaksikan dan pengantin lelakinya juga tiada.

“Maya pernah lihatkah jejaka itu?”

“Tidak pernah. Ana serah semua pada ayah”

“Mintalah foto dari keluarga…” saya menyarankan.

“Tak naklah… ”

Masya Allah! Hati Akak pun tidak se’power’ itu.  Betul-betul anak bertuah si Maya ini.

 

Sementara Akak pulang bercuti ke tanah air. Tinggallah Maya bersama sahabat-sahabat yang lain yang tidak pulang. Maya pernah pulang bercuti pada tahun sebelumnya.

 

Musim Panas di Jordan tahun itu menjadi saksi pertemuan antara dua pasangan kekasih yang sudah termateri cintanya nun jauh di Malaysia.

Sebagaimana diceritakan semula pada Akak, oleh kerana beberapa orang rakan karibnya tiada saat itu, maka Maya pergilah seorang diri ke airport untuk menyambut suaminya.

Maya gabra habis… mana tidaknya, rupa suami pun tidak dikenali. Tiba-tiba akan menyambut suami seorang diri, tanpa keluarga mengiringi… tanpa sahabat di sisi.

Maya gagahkan diri ke airport… tiada kelibat pemuda Melayu di sana. Maya cuba cari di hotel transit… pun tiada juga. Akhirnya Maya pulang semula ke rumah.

Tiba di rumah, satu nota ditinggalkan di muka pintu,

“Suami enti ada kat rumah ana”.

Seorang ustaz yang sudah bernikah menulis nota itu.

[hahaha… sampai di sini, Akak memang tergelak mendengar cerita sahabat Akak ini… macam barang pula…hehehe..]

Bagus juga ye… bertemu kali pertama, terus berbulan madu, di Bumi Anbiya’ pula. Mana-mana drama dan filem cinta pun kalah kalau begini.

Ringkas cerita, Maya dan suaminya hidup bahagia sekarang. Mereka juga sudah jadi jutawan selepas melalui asam garam perkahwinan dan pahit maung mengusahakan rezeki dalam keadaan nikah semasa belajar. Alhamdulillah. Pokoknya, reda Allah pada reda orang tua selagi mana ia tidak bertentangan syarak. Bila reda Allah bersama kita, bahagia sentiasa bertamu tiba, dalam seluruh kehidupan kita, insya Allah.

 

[Psst… tau tak?  Suaminya handsome…cukup lengkap dengan dua mata, satu hidung, dua telinga dan mulut di bawah hidung ]

Banyak lagi persoalan yang perlu diambil kira dan mungkin masih ada pertanyaan serta kekeliruan yang berlegar-legar di kepala. Namun apa yang Akak highlightkan ialah pada perkara asas dalam isu pernikahan ini.

Dipersilakan tanya jika masih ragu-ragu.

Malu bertanya sesat jalan:)

Apa yang baik datangnya dari Allah.

 

Wassalam.

Foto hiasan.

Ummu Abbas- pun nikah pada 26 November:)

Melbourne
11.40pm
20 Zulhijjah 1432H/ 16 Nov 2011

 

Apakah tabiat buruk diwarisi dari keluarga?

Assalamualaikum…

Saya ada soalan utk ditanya…
adakah seseorg itu brperangai buruk skiranya trdapat ahli kluarganya yg brperangai buruk???sy menanyakan soalan ini krana sy tlah mghadiri byk ceramah dan pnceramah rata-rata mgatakan skiranya kita hndak mgetahui bgaimana sikap seseorg itu hndaklah kita mlihat kpd kluarganya…bgaimana sikap kluarganya,bgitulah sikapnya…benarkah pernyataan trsebut???

sy mohon mklum bls…
syukran…
assalamualaikum…

 ***********************************************

Wa’alaikum salam warahmatullahi wabarakaatuh.

Terima kasih Nur kerana bertanya soalan ini.

Rasulullah s.a.w pernah berkata yang  bermaksud,

“Setiap anak dilahirkan secara fitrah, kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

Hadis direkodkan oleh Bukhari dan Muslim.

Hadis tersebut memberi maksud seperti pepatah Melayu lama ‘bagaimana acuan begitulah kuihnya’.

Berdasarkan hadis di atas, apa yang saya fahami dari maksud penceramah itu ialah tabiat semulajadi seseorang sedikit sebanyak akan diwarisi dari ahli keluarganya.  Tabiat itu merangkumi tabiat yang baik dan tabiat yang kurang baik.  Bukan tabiat buruk sahaja yang akan diwarisi dari keluarga. 

Sebagai contoh, lazimnya ibubapa yang peramah akan mewariskan sikap peramah itu kepada anak-anaknya.  Sikap peramah itu secara umumnya dipandang positif namun jika peramah tidak bertempat maka akan memberi kesan negatif.  Begitu juga jika ibubapa mempunyai tabiat yang garang dan kasar, ia akan diwariskan kepada anak-anaknya.  Pepatah Melayu ada menyatakan, “Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”.  Sebab itulah ibubapa dan anak-anak akan mempunyai persamaan sikap yang positif dan negatif.  Bukan itu sahaja, sekiranya diperhatikan, kesan dari tabiat ibubapa, umumnya adik-beradik turut berkongsi sifat atau perangai yang sama seperti lemah lembut, tegas, keras, penyayang, mudah mengalah dan lain-lain.

Walau apa pun, semua sikap tersebut masih boleh dibentuk ke arah yang lebih baik atas usaha individu itu sendiri setelah dia membesar dan dewasa.  Sikap positif warisan keluarga perlu dikekalkan dan ditambah baik lagi dan sikap yang negatif boleh dikurangkan dengan latihan demi latihan yang berterusan.  Sikap-sikap itu juga masih boleh dibentuk dengan memilih rakan yang baik dan ikhlas memberi teguran.  Atau dengan perkataan lain memilih ‘biah solehah’ – yakni persekitaran yang baik.  Sebaik-baik asuhan dan cara membentuk diri ke arah yang lebih baik ialah mendekatkan diri kepada Allah dan teman-teman yang juga ingin mendekatkan diri kepada Allah.

Perumpamaan berkawan dengan orang yang baik dan orang yang jahat, adalah seperti pembawa minyak wangi dan peniup dapur tukang besi.  Pembawa minyak wangi, mungkin dia akan memberikannya kepadamu atau kamu akan membeli daripadanya, atau mungkin kamu akan mendapati aroma harum daripadanya.  Adapun peniup dapur, mungkin dia akan membakar pakaianmu, atau mungkin kamu akan mendapat bau busuk daripadanya.

Hadis direkodkan oleh  Sahih Bukhari dan Muslim     

 

 

Ramai juga ibubapa yang menyedari kekurangan diri dalam mendidik anak-anak berusaha menghantar anak-anak ke pusat asuhan atau sekolah yang baik.  Jadi dalam hal begini, anak-anak perlulah memahami bahawa tabiat negatif yang ada pada ibubapa bukanlah disengajakan sehingga anak-anak perlu menurut semua perkara yang ada pada mereka.  Umumnya ibubapa suka jika anak-anak memilih yang baik untuk diikuti dan perkara yang buruk dijauhi.  Bak kata pepatah, “Yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan”.

Antara langkah mendekatkan diri kepada Allah ialah menambah ilmu bermula dari aqidah, ibadah dan akhlak.  Setelah berilmu, ilmu itu hendaklah diamalkan seupaya yang boleh.  Hanya dengan ilmu, kita mampu membezakan antara yang hak dan yang batil, antara yang baik dan yang buruk menurut pandangan Allah swt. 

Sejarah telah membuktikan bagaimana Umar al-Khattab yang terkenal garang dan kasar itu akhirnya menjadi antara 10 sahabat Rasulullah s.a.w yang dijamin syurga.  Umar al-Khattab semasa kafirnya membunuh anak perempuannya hidup-hidup namun menjadi insan pengasih dan penyayang selepas memeluk Islam serta mendapat tarbiyah langsung dari Rasulullah s.a.w.    Walaubagaimanapun, dia masih terkenal dengan sikap kerasnya namun sikap kerasnya itu banyak dipositifkan untuk membela Islam.    Ia berbeza dengan Abu Bakar r.a yang terkenal lemah lembut kerana sejak kecilnya dia memang bersahabat rapat dengan Muhammad bin Abdullah. 

Ketegasan Umar al-Khattab r.a juga banyak menjadi asbab turunnya wahyu yang memutuskan hukum bagi sesuatu perkara.  Antaranya ialah mengenai hijab wanita.  Setiap sahabat Rasulullah s.a.w dengan tabiatnya masing-masing menjadi penyumbang kepada perjuangan Islam.  Hamzah dengan semangat juangnya dan berani.  Abu Ubaidah dengan sikap pemurahnya dan lain-lain lagi.  Semua sikap semulajadi yang sukar diubah itu dipositifkan dan disepadukan untuk meninggikan kalimah Allah swt.  Oleh sebab itu, kita perlu meraikan setiap kelebihan dan kekurangan yang ada pada setiap individu.  Asalkan kekurangan tidak dijadikan alasan untuk melakukan maksiat kepada Allah swt dengan sengaja.


Rumusannya, apa yang diperkatakan oleh penceramah itu benar.  Cuma perlu ditambah yakni perlu juga dilihat siapa rakan-rakan rapat seseorang itu dan persekitaran ia dibesarkan.

Sekian.  Wassalam.

Ummu Abbas

11.13pm

26 Dzul Qi’dah 1431H

Glenroy, Melbourne.

Mahu solat awal waktu dan tempat solat.

Salam warahmatullah…. Kak Nur, 

Saya ada persoalan di sini, saya bekerja cafe dan waktu solat zohor di sini 11.57am. Masalah yg saya hadapi ialah pada pukul 12-2pm ialah peak hours cafe di mana ramai pelanggan, dan cafe hanya ada 3 pekerja termasuk saya, jadi semasa waktu puncak itu kami bekerja dan bekerja dan bekerja kerana ramai pelanggan. Saya selalunya menunaikan zohor setelah keadaan reda pada pukul 1.30 atau 2pm. 
Begitu juga asar di sini pukul 3.10pm. Pada waktu ini sekali lagi waktu puncak di mana ramainya pelajar “break” dan datang ke cafe. Dan saya akan solat pada pukul 3.45 atau 4… Kiranya saya telah menetapkan waktu solat saya pada waktu yang ditulis diatas kerana kesulitan meninggalkan cafe pada awal waktu solat. 

 

Pandangan:
Continue reading “Mahu solat awal waktu dan tempat solat.”

Hamil Tapi Malas Solat

Assallammualaikum, akk.. ermm, untuk pengetahuan akan sy sedang pregnant almost 5 months.. Tapi, sy ni kurang menitikberatkan bab solat.. Akk tolong sy macam mana nak ubah sikap sy ni… n bagi tips untuk memudahkan bersalin n mengurangkn kesakitan ketika bersalin… sy berumur 22thn.. sy berkahwin pd usia yang muda.. so, banyak yang perlu sy belajar… sy nak jadi seorang ibu yang terbaik untuk bakal bayi yang sy lahirkan nanti… plz akak…..

White

*******************************
Tahniah White kerana bakal menjadi ibu. Alhamdulillah juga kerana sampai saat ini, Allah masih mengurniakan nikmat yang tidak terhingga buat kita semua terutama nikmat iman dan Islam.

Akak mohon maaf sebab tidak mampu mengubah sikap White yang kurang menitik beratkan bab solat kecuali White sendiri yang mahu dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mengubahnya. Hatta Allah pun tidak akan mengubah sikap White kecuali White sendiri yang berusaha untuk mengubahnya. Continue reading “Hamil Tapi Malas Solat”

Hak Wanita yang Berzina


Ramai kawan-kawan saya masih nak tahu jika ada jawapan untuk persoalan saya ni kerana ia tidak dibincangkan selama ini :

1)   Adakah mana-mana rujukan untuk seorang wanita itu menuntut lelaki yang berzina dengannya mengahwininya?

2)   Lelaki yang sudah banyak menabur kata janji yang membuat wanita-wanita ini terpedaya terlalu ramai yang lepas lari terutama yang sudah berkahwin dan rasa tidak ada keperluan menambah tanggungajwab yang sedia ada.

Bagaimana kita nak membela nasib-nasib wanita yang begini? Selain berdoa untuk Tuhan memberi petunjuk, wanita-wanita ini mahu tahu jika ada rujukan untuk mereka bertitik tolak dalam doa mereka untuk bertaubat dan meminta lelaki itu sama-sama melakukannya sebagai sepasang suami isteri yang sah. Continue reading “Hak Wanita yang Berzina”