Posted in Siasah

Tunisia dan Mesir; Rakyat Ibarat Spring

Harapnya sejarah UBN tidaklah dikenang seperti ini. Sumber foto: weirdstuff.com.au

Berada dalam sebuah negara demokrasi tanpa demokrasi tulen sentiasa mengasak fikiran untuk membebaskan diri dari kepungan pemerintah yang zalim.  Pemimpin yang adil tidak akan takut dan bimbang untuk melaksanakan demokrasi tulen.

Sering juga saya berbual dengan suami lama dahulu, “Para pemerintah harus sedar wujudnya fitrah manusia yang akan melawan perkara yang menekan mereka.  Ia hanya menunggu masa yang sesuai untuk diledakkan segala perkara yang membelenggu mereka.”

Saya merasakannya dan anda juga merasakannya setiap kali disuakan dengan isu yang mencabar aqidah, merobekkan maruah, rompakan-rompakan harta kita @ harta rakyat untuk segelintir nafsu yang berkuasa, sistem kehakiman yang dicabul berterusan, jenayah yang meningkat dan kebajikan yang diabaikan.

Akhir-akhir ini, dalam suasana hidup bertambah payah, pihak penguasa menambah tekanan lagi kepada rakyatnya.  Bertambah banyak doa rakyat yang dianiaya, bertambah cepatlah tersungkur sebuah kerajaan.  Semoga diperkenankan Allah.

Setiap manusia dilahirkan merdeka.  Setiap manusia berakal dan baligh dan cukup pancainderanya bebas memerhati, menuntut ilmu dan memilih.  Justeru jika fitrah merdeka itu dikepung, ditekan, di’ikat mata’, ditulikan dan dibisukan, maka akan sampai masanya ‘spring’ yang ditekan melantun semula objek yang menekan mereka. 

Kekuatan lantunan itu bergantung sekuat mana momentum yang dibekalkan.  Bertambah zalim sesebuah kerajaan, bertambah kuat penolakan akan dibuat.  Cara lembut tidak menjadi, kekerasan pun boleh jadi. 

Jika sistem pilihanraya yang adil tidak diusahakan, tiada pilihan lain bagi rakyat marhaen kecuali turun ke jalan raya.

Situasi inilah yang sedang melanda Tunisia, Mesir dan dikatakan merebak lagi ke beberapa buah negara Arab seperti Syria, Yaman dan Jordan.

Jika pemerintah Malaysia sekarang mahu elakkan perkara sebegini terjadi, sebaiknya pulihkan segera sistem demokrasi di sini.  Bebaskan SPR.  Bebaskan media.  Berikan padang yang sama rata dan adil untuk semua pihak. 

Lebih baik jatuh secara terhormat daripada jatuh tergolek kerana digulingkan.

Sejarah telah memberi pengajaran sejak ribuan tahun yang lampau.  Tiada pemerintah yang zalim akan kekal hidup selesa di tampuk kuasa.  Imma pemerintah kafir mahu pun dari kalangan umat Islam sendiri.   Juga tanpa mengira dari parti mana sekali pun.  Sesiapa yang zalim, wajib dijatuhkan.

Saya gembira membaca berita kerisauan pemimpin Israel berhubung nasib pemerintah boneka mereka di Mesir.  Kebimbangan mereka akan menjadi berita gembira buat saudara-saudara kita di Palestine dan Gaza khususnya.  Semoga kebimbangan itu berterusan dengan peralihan kuasa kepada pejuang Islam Ikhwanul Muslimin di Mesir. 

Israel tidak akan berdiam diri.  Mereka akan terus berusaha mencatur bidak-bidak agar kemenangan Islam dapat ditangguhkan untuk beberapa waktu lagi.  Siapa pernah percaya dengan sistem demokrasi ciptaan Zionis?  Apabila sistem itu memakan diri mereka semula, mereka sudah menyediakan segala tipu helah lain untuk memperdayakan Islam dan Arab.   Bukan Malaysia sahaja yang punya APCO… Mesir lagi besarlah APCOnya kerana kepentingan Israel terhadap sempadan Mesir-Gaza sepanjang 15 km yang dikongsi bersama .

Hati saya bersama rakyat Mesir yang mahukan pemerintah yang adil serta bersih.  Mereka adalah saudara saya seaqidah dan hanya mahu hakimiyah Allah dikembalikan semula ke persada kuasa.

وَلاَ تَرْكَنُوۤاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَكُمْ مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنْ أَوْلِيَآءَ ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan.

Hud 11:113

 

Buat ‘adik-adik’ saya di sana, mohonlah dengan sabar dan solat agar  Allah sentiasa membantu memudahkan segala urusan.  Sekurang-kurangnya, saya pernah dua kali menjejakkan kaki ke Ardhu Kinanah tersebut.  Bagaimana kawasan-kawasan penempatan pelajar di hayyu-hayyu sekitar Kaherah?  Adakah rusuhan merebak sampai ke sana?

Cinta saya adalah untukmu wahai para pejuang Islam!

Ummu Abbas

28 Safar 1432H

12.32pm

Advertisements

Pengarang:

Seorang isteri, ibu, permaisuri rumah, anak kepada Ma dan Abah yang masih hidup, penulis dan da'ie, insya Allah. Menyintai ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s