Posted in MyDiary

Catatan: Aduh…masa…aku benar-benar terkepung!

Oleh kerana rak buku ini sudah lama terperuk bawah rumah mak mertua di kampung, saya terpaksa mengelap dan membasuhnya.  Kemudian jemur dan tunggu sehingga benar-benar kering.
Oleh kerana rak buku ini sudah lama terperuk bawah rumah mak mertua di kampung, saya terpaksa mengelap dan membasuhnya. Kemudian jemur dan tunggu sehingga benar-benar kering.

Hari Isnin 26 Januari 2009, saya mengambil rak buku dari kampung. Sejak berpindah ke rumah sendiri pada 17 Ramadan 1429 H, masih banyak kitab berada dalam kotak kerana tiada ‘rumah’ untuknya. Selepas 2 hari mengambil ‘rumah’ untuk kitab-kitab saya, saya belum selesai mengemasnya. Saya terpaksa berbahagi masa dengan ibadah khusus yang wajib seperti solat 5 waktu, keperluan anak-anak, ambil anak di sekolah, usrah dan rutin harian yang lain.

Oleh kerana masa begitu cemburu, saya hanya sempat UPDATE artikel Resepi mendapatkan semula kereta yang dicuri. Pada asalnya saya tulis ‘…bersambung…’ di hujung artikel tersebut. Namun setelah cuba menyambungnya, saya dapati ia hanya sesuai diUPDATE sahaja.

Saya ingin ceritakan berkenaan Yasin Fadilat yang dibaca Ma saya. Ma mengambil Yasin Fadilat itu dari seorang guru. Tidak berapa lama selepas itu, guru tersebut meninggal dunia. Ini kali pertama Ma mengamalkannya kerana sesuatu barang dicuri. Kalau barangan kecil yang hilang, tidak pula terasa untuk berusaha mendapatkannya semula. Reda sahaja memadai.

Kes kereta dicuri merupakan kes besar dan melibatkan kos yang besar untuk golongan seperti abang saya dan kami sekeluarga. Lainlah kalau macam Datuk K dan Siti Nurhaliza atau jutawan yang lain. Setakat RM20,000, berapa peratus sahaja dari harta keseluruhan mereka. Itu pun, kami tidak memikirkan sangat tentang nilai laptop dan wang tunai RM100. Pasal laptop, saya sendiri kasihankan Abang Zul kerana banyak kerja-kerjanya tersimpan di situ. Harapnya Abang Zul ada ‘back up’ dalam ‘pendrive’ dan sebagainya.

2 hari lepas Abang Zul adakan jamuan ringkas di rumahnya. Mungkin tanda syukur kerana kereta Kelisanya pulang semula ke rumah pada 18 Januari 2009. 2 minggu juga Kelisa itu dipelihara oleh polis.

Menjaga Harta Merupakan Amanah

Menyebut tentang harta, ia berada di tangga kelima dalam turutan ‘Al-Dharuriyyat al-Khamsah’. ‘Al-Dharuriyyat al-Khamsah’ merupakan lima keperluan utama manusia yang diiktiraf syariat Islam. 5 kepentingan itu ialah seperti berikut;

1. Ad-Deen [Agama]
2. Al-Nafs [Nyawa/Badan]
3. Al-Aqlu [Akal]
4. Al-Nasb [Keturunan/Maruah]
5. Al-Mal [Harta]

Hukum Hudud dan Qisas yang diperuntukkan dalam Kanun Jenayah Syariah melibatkan 5 perkara utama di atas. Justeru Islam mengharamkan murtad, membunuh tanpa hak, minum arak atau mengambil apa sahaja perkara yang memabukkan seperti dadah, berzina dan mencuri atau merompak.

Setiap individu muslim wajib menjaga 5 perkara di atas. Namun dalam usaha mempertahankannya, keutamaan diberikan kepada kategori yang paling atas berbanding yang lain apabila berlaku pertembungan. Contoh pertahankan agama lebih utama dari nyawa. Oleh sebab itulah adanya ijazah Syahid bagi sesiapa yang sanggup mati kerana agama.

Si Kecil ini pun mahu menolong mamanya.  Buku-buku Melayu sudah ada rak baru di tingkat atas rumah.  Kitab Arab ini sahaja yang masih belum berkemas.
Si Kecil ini pun mahu menolong mamanya. Buku-buku Melayu sudah ada rak baru di tingkat atas rumah. Kitab Arab ini sahaja yang masih belum berkemas.

Ada lagi yang mahu ditulis, namun harap maaf kerana catatan ini pun saya mencuri masa untuk menyediakannya. Aduh… masa… aku benar-benar dikepung olehmu!

Jom buru syahid! Allahuakbar!

Ummu Abbas
11.58am
2 Safar 1430H/ 29 Januari 2009

Advertisements

Pengarang:

Seorang isteri, ibu, permaisuri rumah, anak kepada Ma dan Abah yang masih hidup, penulis dan da'ie, insya Allah. Menyintai ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah.

2 thoughts on “Catatan: Aduh…masa…aku benar-benar terkepung!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s