Dalam seminggu ini, saya perlu siapkan suntingan akhir untuk buku Fikah Perubatan.  Semalam, saya masuk studio penggambaran bersama ketua penulis, Dr Harmy dan rakan penulis, Dr Rosediani.  Buku ini nanti akan disertakan beberapa foto penting bagi menambah kefahaman pembaca. Insya Allah, PTS Millennia akan menerbitkan buku ini. Jika tiada aral, mungkin sempat diterbitkan sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010. Tolong doakan ya…

 

Sesi kedua penggambaran ialah pada 1 Februari 2010. Kami mengambil masa diwaktu pagi sahaja memandangkan Dr Harmy dan Dr Rosediani mempunyai tugasan lain pula di kampus USMKK. Terima kasih kepada pihak fotografi USM yang memberikan kerjasama yang baik. Juga kepada dua orang model, akhi Sapuan Yusof dan Ahmad Syakir. Bukan mudah menghasilkan sebuah buku akademik begini. Tambahan pula, setiap penulis mempunyai kekangan masanya sendiri.  Oh ya…ini hanya sebuah catatan ringkas mengenai perkembangan buku yang insya Allah akan memberi manfaat kepada ramai orang. Ada cerita… saya kisahkan lagi.

 

Saya baru menyunting bahagian fikah wanita yang menjadi kemusykilan ramai wanita hari ini yakni mengenai angin yang keluar dari faraj. Saya hanya menyentuh sedikit sahaja mengenainya dalam entry bertajuk, ‘Masalah Kerap Kencing dan Cara Menunaikan Solat’.  Biasanya angin hanya keluar dari dubur kerana dubur bersambung dengan usus yang menghasilkan angin.  Bagaimana pula dengan faraj yang mempunyai salurannya sendiri dan tidak bersambung dengan perut?  Ada angin juga?  Jom kita lihat sedikit keterangan Dr Rosediani mengenai hal ini. 

 

Ada banyak lagi keterangan mengenai fikah wanita yang dibentangkan secara saintifik dalam buku ini. Sesiapa yang berhajat, bolehlah dapatkan buku ini nanti.

 

Ummu Abbas

4.35pm

12 Safar 1431H

**********************************************************

Penulis: Dr Rosediani Muhammad.

(Pakar Perubatan Keluarga, Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan)

Keluar angin melalui faraj (kentut vagina)

Pengenalan

Perbahasan mengenai keluarnya angin melalui faraj atau vagina atau qubul ada disentuh oleh ulama. Mengikut kaedah saintifik, vagina adalah tiub yang berotot dan berdinding membran sepanjang 7 hingga 9 cm yang menghubungkan pangkal rahim ke bukaan faraj. Bukaan faraj ini dikawal oleh beberapa otot kemut sama seperti otot yang mengelilingi bukaan dubur dan salur kencing. Dalam keadaan biasa, tiub ini berada dalam keadaan tertutup, dindingnya kempis menyentuh antara satu sama lain dan tidak mengeluarkan sebarang angin. Ini adalah kerana bakteria yang berada di sel-sel lapisan dalam vagina hanya bertindak balas mengeluarkan asid laktik untuk menjadikan faraj berasid, lembab dan membantu mengelakkan jangkitan kuman pada permukaannya.

Keadaan ini berbeza dengan situasi yang berlaku pada usus besar yang mana bakteria dalam usus besar bertindakbalas mengeluarkan gas yang dikenali sebagai kentut. Maka dalam keadaan normal, vagina sepatutnya tidak mengeluarkan sebarang angin melainkan sekiranya seseorang wanita itu mengalami masalah fistula (lubang penyambung) antara rektum (usus besar) dengan vagina akibat pembedahan antara usus dan faraj. Keadaan ini menyebabkan angin dari usus besar masuk ke dalam faraj.

Kebanyakan wanita sebenarnya mengalami masalah keluar masuk angin di antara kelopak besar labia (labia majora), angin ini berkumpul di celah ruang yang terbentuk antara kelopak dan faraj.  Fenomena ini sering disalah anggap sebagai angin yang keluar dari bukaan faraj.  Lebih memburukkan keadaan apabila wanita berkenaan mengangkat hadas iaitu membasuh bahagian kemaluan mereka.  Air yang terperangkap di celah kelopak-kelopak besar labia, menyebabkan pergerakan angin keluar masuk melalui kelopak-kelopak labia ini lebih ketara dirasai semasa pergerakan solat, yang akhirnya turut mengeluarkan bunyi dan rasa keluar angin seperti kentut.  Lebih menyulitkan lagi bukaan faraj tidak mempunyai deria rasa yang sensitif seperti bukaan dubur hingga membolehkan kita dapat merasai keluarnya angin dari bukaan faraj secara yakin.

Namun begitu, keluar masuk angin di vagina berkemungkinan berlaku kepada wanita yang mengalami kelemahan pada otot-otot kemut seperti wanita yang telah melahirkan ramai anak, mengalami masalah jatuh peranakan dan juga tidak dapat mengawal kencing (kencing dedas) Bagi memastikan bahawa angin yang keluar masuk itu bukan dari vagina, wanita disarankan berdehem selepas membuang air sebagaimana dianjurkan Rasulullah bagi orang yang mengalami masalah kencing dedas, mengelap kering bahagian sulit selepas berhadas kecil, atau melakukan ujian dengan meletakkan tisu di antara kelopak ini (bukan menyumbat faraj). Sekiranya angin sudah tidak kedengaran lagi, maka sahlah ia berasal dari masalah ini, jika dia terus menerus berlaku, maka wanita perlu mengakui besar kemungkinan angin itu berasal dari faraj. Wanita berkenaan disarankan untuk mempraktikkan senanam kemut untuk menguatkan semula otot-otot kemut bagi menutup kemas bukaan faraj.

 

Hukum dan implikasinya

Hukum wanita yang mengeluarkan angin / kentut melalui faraj (qubul) dan juga dubur adalah batal wuduknya berdasarkan dalil berikut,

عَنْ َعبَّادِ بْنِ تَمِيْمٍ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتاً أَوْ يَجِدَ رِيْحاً

‘Abbad bin Tamim melaporkan daripada Nabi s.a.w yang berkata, “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya”.

Hadis direkodkan oleh Muslim dan Bukhari.

 

Berdasarkan hadis di atas, secara jelas Rasulullah memberitahu bahawa keluar angin boleh membatalkan solat. Oleh sebab itu, wanita yang mengalami masalah angin pada faraj disarankan mengambil langkah-langkah berikut;

1. Berdehem selepas membuang air kecil.

2. Membasuh kemaluan dengan sempurna.

3. Mengelap faraj sehingga kering dan menutupi ruang kemaluan dengan tisu, kain atau menutupi ruang dengan rapat menggunakan tuala pelekat yang nipis dan bersih.

4. Kemudian memakai seluar dalam yang kemas agar udara tidak boleh keluar masuk sebelum berwuduk dan menunaikan solat.

 

Sikap berhati-hati dalam menunaikan ibadah solat amat penting agar solat sah dan diterima Allah. – Editor.

145 respons kepada “Keluar angin melalui faraj (kentut vagina)”

  1. Kak Nisha Avatar
    Kak Nisha

    Assalamualaikum semua,

    Detail betul penerangan yang di berikan. Bagus ni, harap-harap akak berpeluang dapatkan buku ni. Sebelum ni memang akak ada bertanyakan masalah ni pada 2 orang ustazah yang akak belajar. Kedua-duanya berbeza jawapan.

    Wassalam.

  2. ummufateh Avatar
    ummufateh

    salam,
    akk pun tak sabar menunggu buku ni, ble wat mengajar, pening juga menghadapi masyarakat bila tanya bab2 sulit kewanitaan dalam ibadah ni pada akk yang tak berapa faqeeh ni.

    Insya Allah, kak. Moga dipermudahkan Allah.


  3. humble Avatar
    humble

    assalammualaikum..
    bgos tol explanation ni tp kalo ikut kamus dewan bhase..kentut adalah angin yg keluar melalui dubur…so kalo mengikut dalil diatas…rasulullah s.a.w myebut kentut..bkn angin kn..
    bley tlg trangkn ckit kn agar hilang kemusykilan sy ni…wassalam.

    Wa’alaikum salam. Menurut istilah asal, kentut ialah angin yang keluar dari dubur. Dalam konteks yang dibincangkan, ia disebut kentut vagina kerana cirinya yang serupa dengan kentut biasa yakni keluar angin.

    Walaupun hadis menyebut ‘kentut’ namun hukum keluar angin dari vagina termasuk dalam hukum umum perkara yang membatalkan wuduk yakni keluar sesuatu dari dua jalan (qubul dan dubur).

    Wallahua’lam.


  4. irma Avatar

    salam..
    sy nak tau, mcm mane plak kalau langkah2 seperti yg disarankan dh dibuat tp bermasalah jugak..
    terima kasih.

    Wsalam. Mungkin boleh berubat dengan cara tradisional seperti memakan ubat untuk kesihatan rahim atau faraj dan juga mengamalkan senaman untuk mengemaskan faraj. Namun dalam tempoh saudari masih mengalami penyakit ini, bersabar dan terus berusaha untuk mengubatinya.

    Wallahua’lam.


  5. farid Avatar
    farid

    terima kasih nur dengan penerangan ini. saya salah seorang yang mengidapi penyakit ini dan alhamdulillah setelah mengikuti saranan nur dan memakan herba., penyakit saya dapat dikurangkan walaupun belum sembuh sepenuhnya. Kini saya dapat mengerjakan solat dengan sempurna tanpa rasa was-was lagi.

    Alhamdulillah… jika dinyatakan ubat herba tersebut, mungkin lebih ramai pembaca yang dapat memanfaatkannya. Terima kasih.


  6. as Avatar
    as

    salam…saya ada kemusykilan tentang “angin” dari faraj ni…saya tak pasti saya mengalami keadaan ini kerana saya tak tau rupa bentuk yang dikatakan “angin” ini..apa yg saya alami..tak bunyi, tak busuk…tetapi bila saya solat..waktu duduk antara dua sujud..terasa dubur dan faraj saya keluar satu gelembung dipermukaan..tak bunyi dan tak busuk atau yg pasti keadaannya tak sama macam kentut..

    mohon tolong beri jawapan pada soalan ini utk kebaikan bersama kerana ini melibatkan solat…

    t/kasih.

    Wsalam. Jika sekadar merasa gelembung angin dipermukaan faraj dan bukan keluar dari dalam faraj itu sendiri, maka ia tidak membatalkan wuduk dan solat boleh diteruskan. Apa yang penting, kita meyakini ianya bukan keluar dari dalam faraj.

    Wallahua’lam.

    salam

  7. farid Avatar
    farid

    salam nur,

    saya mengamalkan memakan herba keluaran HPA iaitu paramaria plus dan menggunakan pencuci vagina lady cheer jua keluaran HPA.. selain dari produk keluaran muslim, ia amat bagus untuk kesihatan dalaman wanita tetapi saya nak ingatkan juga mungkin lain pengguna lain pula tindak balasnya, bergantung kepada keserasian produk.

    Ok. Terima kasih. Sama-sama kita galakkan penggunaan produk muslim.


  8. Hajar Avatar
    Hajar

    Assalamualaikum, akak. Saya Hajar , 16 tahun. >.< Tak pernah besalin

    Saya baru selesai solat Isyak. Mase tengah solat tadi, saya rasa macam disekitar faraj ada semacam "letupan" sebiji buih. Rasanya agak jelas. Tapi tak pasti kalau batal ke tak.
    KEadaan yang sebenarnya begini. Kalau tak silap, saya terasa buih disekitar belakang bukaan faraj. Apabila sujud, buih itu hilang kemudian terasa semacam letupan di atas pembukaan faraj.

    Sebelum solat memang biasa saya buang air, pastu berdehem tu dah tentu, cuma tak lap sahaja.

    fenomena yang mana tu? nak anggap was-was atau memang batal?

    Yang geramnye bile tang solat yang tenang dan tengah rajin baru datang permasalahan ini. Selalunya saya bersolat agak pantas untuk elakkan perkara ini kerana biasa dialami. Tetapi kali ini saya mengendahkan sahaja.

    TApi kalau pada pendapat akak dah batal solat tu, saya berniat untuk qada' balik pada masa lain. Bantuan akak amat saya perlukan.

    Wa’alaikum salam wbh Hajar.

    Setelah meneliti permasalahan yang dikemukakan, secara peribadi saya berpendapat ianya perasaan was-was sahaja. Jadi solat tidak batal.

    Untuk pengesahan lanjut, Hajar boleh jalani pemeriksaan dengan doktor pakar.

    Wallahua’lam.


  9. Hajar Avatar
    Hajar

    belakang* bukan dalam ye kak. antara dubur dan faraj, gitulah….

    Kalau begitu angin itu bukan dari dalam vagina atau dubur, jadi ianya tidak membatalkan wuduk.

  10. green Avatar
    green

    musykil …
    bagaimana pula kalau klimaks dalam hubungan seks… Sekiranya setiap kali orgasme melanda. angin seperti kentut keluar dari faraj…
    apakah itu masalah yang sama?

    Mungkin. Rujuk faktor vagina yang mungkin mempunyai ruang dimasuki angin.


  11. kaklong Avatar
    kaklong

    Assalamualaikum.. sedih.. 2 kali berturut2 ambil wuduk. dah 2 rakaat solat terpaksa berhenti. geram sangat terus on pc.. surf internet. bg masa vagina tenang. sebelum ni pernah buat carian di internet tentang kentut melalui qubul atau disebut kentut faraj juga disebut kentut vagina. saya search tentang cara mengatasinya tapi xjumpa maklumat yang meyakinkan.. maklumat yang saya dpt tentang kentut faraj ni ialah, orang yang alami masalah ni susah dapat anak. wallahu a’lam. zaman anak dara dulu tak pernah timbul masalah ni. kadang2 rasa nak nangis pun ada. sebab kepenatan bekerja dan urus rumah tangga tak hilang, bila solat kene 2 tiga kali ambil wuduk. akhir2 ni pulak masalah yang baru timbul iaitu kencing tak lawas. berdehem pun sudah tapi kene 3 kali kencing jugak baru cukup syarat. leceh sangat. bengang tapi kene redo. mungkin ni ujian dariNya. sy nak cubalah ubat HPA yang dinyatakan. tapi sekiranya hamil ubat tu boleh mkn tak. takut side effect lak.. terima kasih tuan rumah. apa tajuk buku tuan rumah, saya kene beli nih…

    Wa’alaikum salam wbh,

    Buku tu mengenai Fikah Perubatan yang akan diterbitkan oleh PTS Millennia. Insya Allah, bila sudah keluar saya akan promosi dalam blog ini. Setakat ini, penerbit jadualkan buku itu diterbitkan dalam bulan Jun 2010.

  12. siti Avatar
    siti

    salam,td doctor ad katakan yg mslh kntut mlalui vagina adalah mslh org yg sdah berkahwin. tp sy masih blum berkahwin dan bru brusia 21 dan mngalami msalah ini hampir stiap hari dan seolah2 ia sudah mnjadi kebiasaan trutama apabila duduk. adakah ia malibatkan penyakit di dalam rahim?
    harap dpt tolong jawab,terima kasih.

    Wsalam. Makluman:

    Empunya blog ini bukan doktor. Rasanya penulis artikel berkenaan tidak akan membaca komen-komen atau persoalan yang dinyatakan disini.

    Walau apa pun, insya Allah saya akan cuba menjelas persoalan di atas. Sila rujuk kembali perenggan ketiga yang berbunyi,

    “Kebanyakan wanita sebenarnya mengalami masalah keluar masuk angin di antara kelopak besar labia (labia majora),”

    Ayat ini merupakan ayat umum yang tidak mengkhususkan kepada wanita yang sudah berkahwin sahaja.

    Perenggan berikutnya menyatakan,

    ‘keluar masuk angin di vagina berkemungkinan berlaku kepada wanita yang mengalami kelemahan pada otot-otot kemut seperti wanita yang telah melahirkan ramai anak, mengalami masalah jatuh peranakan dan juga tidak dapat mengawal kencing (kencing dedas)’

    Apabila perkataan ‘berkemungkinan berlaku’ digunakan, ia bermaksud masalah itu bukanlah hanya berlaku pada golongan tertentu sahaja. Apatah lagi ayat selepasnya menggunakan perkataan ‘seperti wanita’- maksudnya wanita yang melahirkan ramai anak itu adalah contoh sahaja. Selain contoh tersebut, disebutkan juga golongan wanita yang mungkin pernah mengalami penyakit kencing dedas. Wanita yang mengalami penyakit kencing dedas tidak semestinya wanita yang berkahwin sahaja. Selain contoh-contoh di atas, kentut vagina juga boleh berlaku kepada wanita-wanita lain atas sebab-sebab yang tidak dinyatakan di sini.

    Antara penyebab yang lain ialah perlakuan seks bebas yang banyak dilakukan oleh remaja hari ini.

    Tolong fahami setiap patah ayat yang ditulis sebaik-baiknya.

    Harap maklum.

    Mengenai kemusykilan siti terhadap punca terjadinya masalah demikian, saya syorkan siti membuat pemeriksaan kesihatan di klinik-klinik dengan menemui pakar di bidang berkenaan. Ia adalah lebih baik kerana doktor boleh merekodkan punca penyakit dan merawat langsung penyakit yang dialami.

  13. cherry Avatar
    cherry

    saya nak tanya…seperti yg ditulis di atas iaitu:

    Kebanyakan wanita sebenarnya mengalami masalah keluar masuk angin di antara kelopak besar labia (labia majora), angin ini berkumpul di celah ruang yang terbentuk antara kelopak dan faraj. Fenomena ini sering disalah anggap sebagai angin yang keluar dari bukaan faraj. Lebih memburukkan keadaan apabila wanita berkenaan mengangkat hadas iaitu membasuh bahagian kemaluan mereka. Air yang terperangkap di celah kelopak-kelopak besar labia, menyebabkan pergerakan angin keluar masuk melalui kelopak-kelopak labia ini lebih ketara dirasai semasa pergerakan solat, yang akhirnya turut mengeluarkan bunyi dan rasa keluar angin seperti kentut. Lebih menyulitkan lagi bukaan faraj tidak mempunyai deria rasa yang sensitif seperti bukaan dubur hingga membolehkan kita dapat merasai keluarnya angin dari bukaan faraj secara yakin.

    jadi kalau kejadiaan ini yg berlaku, sebenarnya bukanlah angin yg keluar dari faraj ya? mksdnya, solat dan wudhuk tidak batal kan?

    Iya.. betul.. Jika situasi berkenaan yang berlaku… wuduk dan solat tidak batal kerana angin itu dari luar dan bukannya dari dalam.


  14. siti Avatar
    siti

    sy ingin b’tnya..
    setiap kli solat..sy merasakan ada angin yg kluar dr vagina..tp angin itu bkn dr perut..
    adkh slt sy batal?
    terima kasih..

    Jika diyakini angin itu dari luar vagina, solat tidak batal.


  15. saya Avatar
    saya

    mohon copy dan link post ini…trima kasih

  16. yus Avatar
    yus

    assalamualaikum kak ,sya mengalami masalah penyakit mistik.masalah saya apabila saya bersolat syaitan akan masuk ke dalam tbuh saya,dcan apabila saya sedang solat saya syaitan akan mengganggu melalui keluar dari qubul dan dubur,dan kekadang saya menjadi muskil samaada kentut atau tidak

    Wa’alaikum salam. Akak tidak arif mengenai penyakit yang Yus sedang alami. Pada pandangan akak, jika Yus dapat bezakan antara keluar angin biasa dan angin ‘syaitan’ itu, maka hukum batal wuduk@solat bergantung kepada keyakinan Yus pada masa itu. Jika Yus yakin yang keluar ialah angin biasa, maka batal wuduk@solat. Jika sebaliknya, maka tidak batal wuduk@solat. Sudahkan Yus bertanya kepada mereka yang mahir dalam penyakit begini sekiranya ada cara mengatasi ia berlaku terutama ketika mahu solat?

    Semoga Allah membantu dan memberi jalan keluar terbaik buat Yus.

  17. Aishah Avatar
    Aishah

    assalamualaikum.

    terima kasih kerana sudi berkongsi. rupanya ramai juga wanita lain yang senasib dgn sy.

    hmm, saudari, selain daripada kentut vagina tu, sy turut mengalami masalah kerap kali keluar bendalir putih. kadang kadang, semasa solat, sy boleh rasa bendalir putih itu keluar. kadang kadang juga, sy tak akan rasa. tetapi selepas habis menunaikan solat, sy dapati ada bendalir putih/colourless di faraj sy.
    apakah ini akan membatalkan wuduk dan solat sy ?
    bagaimana untuk sy mengatasi masalah ini ?
    harap dapat memberi penjelasan. terima kasih 🙂

    Cecair putih itu dipanggil keputihan oleh orang Melayu kita. Istilah fikahnya disebut wadi. Wadi membatalkan wuduk dan solat. Bagi wanita yang sering keluar wadi ini, dikehendaki membersihkan faraj, menyumbat faraj dengan kapas atau memakai tuala wanita dan berwuduk setiap kali mahu solat. Wadi yang masih keluar ketika sedang solat dimaafkan.

  18. lisahatim Avatar

    asslmualaikum…sy jg seing mengalami mslh keluar angin melalui kemaluan,ini mbuatkan sy selalu was-was trhadap solat yg dilakukan.. melalui keterangan ttg kentut faraj ni,hnya angin yg keluar melalui faraj shj yg mbtalkan solat..bgimana jika angin yg keluar itu melalui kelopak besar labia(labia majora),adakah turut mbtalkan solat??bgimana nk pstikan bhwa angin yg keluar itu dr vagina atau labia majora..??hrp perbetulkn fahaman sy jk sy alah menafsirnya….

  19. alqasam Avatar

    Askum Ummu Musa. Satu tulisan menarik dan blog yang sangat indah.

    Sekadar perkongsian. Untuk masalah silsilar rih (atau kerap kentut) biasanya dikaitkan dengan masalah keputihan etc. Jika wanita keputihan dengan kerap (penyakit) ada setengah Ulama’ menqiaskan dengan masalah silsilul baul (kencing tak lawas). Solusinya, berdehem 3 kali, dan terus solat satu wudu’ satu solat fardu. Masalah keputihan Syeikh ana bagitahu juga seperti ini. Kita meletakkan kapas pada pakaian dalam dan tutup faraj seterusnya solat.

    Jika masalah kentut faraj ini menjadi kerap dan seolah2 berpenyakit, bolehlah diqiaskan dengan dua masalah di atas seperti masalah kaklong. Sekadar pandangan. Wallahua’lam.

    Salam kenal. Moga Allah merahmati akak sekeluarga.

    Wsalam.

    Terima kasih atas pandangan.

    Semoga Allah merahmati saudara sekeluarga juga.


  20. lisahatim Avatar
    lisahatim

    salam..jd angin yang keluar dr kelopak labia majora tidak mbtalkan solat???bagaimana nk pastikan antara angin yang keluar itu dari vagina atau kelopak labia majora???

    Wsalam.

    Iya, angin yang keluar dari kelopak labia tidak membatalkan solat kerana ia adalah angin yang berada di luar badan. Perkara yang membatalkan solat ialah keluar sesuatu dari salah satu dua jalan yakni qubul dan dubur. Perbezaannya mungkin angin yang keluar dari faraj dirasakan keluar dari dalam badan sebagaimana keluarnya kentut dan angin yang berada antara kelopak labia hanya dirasakan berada di luar sahaja yakni bukan dari dalam badan. Perlu yakini melalui pengalaman sendiri.

  21. ija Avatar
    ija

    Assalamukaikum w.b.t.

    Baru hari ini tergerak hati nak mencari punca permasalahan yg saya alami ni…Bukan meremehkan soal ibadat cuma kerana beranggapan ibadah masih diterima kerana ia adalah penyakit…Dah lama menghadapi masalah angin ni.

    Saya ada keputihan, so sebelum ambil wuduk biasanya saya memang akan basuh faraj dulu. Tapi tak lap la.

    Dulu masa sekolah asrama dulu, pernah kena buasir. Kesannya masih ada sampai sekarang iaitu usus terkeluar sikit. Ada lebihan daging kat bahagian dubur. Malu la nak jumpa doktor pasal hal ni. So kadang-kadang masa sembahyang, ada rasa nak terkentut. Kita kan wajib tahan..So bila tengah tahan tu, terasa pulak angin keluar ikut depan…so mungkin ia angin dari usus kot…(mengikut penjelasan akak).

    Selain itu, saya juga ada masalah peranakkan jatuh. So kalau mengikut penjelasan akak tu, banyak juga penyumbang masalah angin yang saya hadapi ni. Saya masih bujang.

    So nak cuba cari senaman faraj tu. Sesuai ke untuk anak dara?

    Wa’alaikum salam wbh.

    1. Salah satu cara mengelakkan masalah keputihan berlebihan ialah mengeringkan faraj selepas membasuhnya. Faraj yang lembab memudahkan jangkitan kulat. Kulat ini menyumbang kepada keputihan yang berlebihan. Oleh itu, wajarlah adik menjaganya dengan baik agar ibadah lebih mudah dijaga.

    2. Angin dari usus hanya keluar melalui dubur sahaja. Angin yang dirasakan keluar dari faraj sama ada dari dalam faraj atau dari celah kelopak labia. Boleh baca semula artikel.

    3. Senaman itu boleh dilakukan walau masih dara.

    4. Berubat itu sunnah maka sewajarnya adik berusaha menemui doktor untuk mengenal pasti punca penyakit dan cara merawatnya. Wajib menemui doktor perempuan muslimah dahulu kerana penyakit melibatkan aurat yang diharamkan lelaki ajnabi melihatnya. Jika doktor perempuan muslimah tiada, maka wajib menemui doktor perempuan kafir. Jika tiada, baru boleh menemui doktor lelaki muslim dan akhir sekali baru jumpa doktor lelaki kafir.

  22. Mifta Nurdin Avatar
    Mifta Nurdin

    bagus bener nih, sangat komplit infonya…

  23. Lynn Nasir Avatar

    salam,

    terima kasih kerana menyediakan artikel yg sgt lengkap dan mudah difahami. seronok membaca komen2 di atas dan balasan komen, ini menambahkan kekuatan kefahaman dari artikel. terima kasih!

    Wsalam Lynn,

    Kasih diterima 🙂 Moga bermanfaat.


  24. yuni Avatar
    yuni

    salam akak…… trime kasih berkongsi pengetahuan akak… da lame sy cr jwpn utk mslh2 yg mcm ni… alhamdulillah berjmpe dgn blog akak ni…
    jwpn yg sgt b’mkne utk sy…. smoge akak mdpt kebaikn drNYA… amin.. ❤ ❤

  25. zaharah Avatar
    zaharah

    Salam,sy mmg tengah cari maklumat berkaitan hal ni,ianya sgt membelenggu diri sy antara kentut faraj ke apa bila berlaku mase solat,sekiranya rasa ada gelembong tapi x kluar atau keluar dari faraj adakah itu yang dikatakan kentut faraj…eii tensennye .. sblm baca artikel ni selalu rasa x perkara yang membatalkan solet

  26. tinta Avatar
    tinta

    salam..rupe2nye ramai wanita yg mengalami masalah ini, sy ingatkan hanya sy sorang je, sukran jazilan atas info yg berguna ini..

  27. nur Avatar
    nur

    terima kasih banyak-banyak atas penjelasan yang amat mudah difahami.

  28. lisahatim Avatar
    lisahatim

    salam…terima kasih kerana memberikan input yang berguna untuk saya.

  29. Tia Avatar
    Tia

    Ass.
    Wkt saya b’hubungan dengan suami saya, d awal tdk t’jadi pa2. Namun tiba2 suara keras keluar dri faraj Saya seperti kentut. Apa it bsa t’jadi terus menerus? Normal kah itu..?
    Mhon pnjelasannya..
    Syukron..

    Secara peribadi dan setelah bertanya pendapat suami yang juga doktor, masalah itu dianggap tidak normal. Jika ia sering terjadi, saya nasihatkan berjumpa dengan pakar sakit puan untuk mendapat penjelasan dan rawatan lanjut.

    Afwan. 🙂


  30. Ida Avatar
    Ida

    salam… terima kasih di atas maklumat yg sangat ilmiah dan saintifik.. sy mohon izin untuk share ye.. tq 🙂

  31. husna Avatar
    husna

    salam.. ummi, apa pndpt ummi tentang statement yang ni pula? saya ambil dr halaqah.net…

    Telah disepakati oleh ulamak bahawa batal wudhuk jika yang keluar dari kemaluan itu (sama ada depan atau belakang) adalah benda-benda yang biasa keluar iaitu tahi, air kencing, air madi, air mazi dan kentut. Adapun jika yang keluar ialah yang luar biasa (yakni jarang berlaku) seperti batu, darah atau sebagainya, para ulamak berbeza pandangan;

    Pertama; menurut jumhur ulamak (iaitu mazhab Syafi’ie, Abu Hanifah dan Ahmad); batal wudhuk.
    Kedua; menurut mazhab Maliki; tidak batal wudhuk.

    Dinisbah kepada kemaluan hadapan, keluar angin darinya merupakan suatu yang luar biasa (jarang berlaku). Maka mengikut pandangan jumhur, ia tetap membatalkan wudhuk. Bagi Imam Malik pula; tidaklah membatalkan wudhuk kerana bagi beliau; perkara-perkara yang jarang keluar melalui kemaluan tidak membatalkan wudhuk.

    Merujuk masalah puan, jika pandangan jumhur ulamak yang dijadikan panduan, maka wajiblah puan berhenti dari solat dan mengambil wudhuk semula dan kemudian mengulangi semula solat. Itu sekiranya masalah tersebut berlaku sekali-sekala kepada puan. Adapun jika ia menjadi masalah berterusan kepada puan -yakni keluar angin itu tanpa menentu termasuk adakalanya waktu solat-, maka puan menghadapi keuzuran yang sama seperti wanita istihadhah (yakni wanita yang keluar darah penyakit dari kemaluannya tanpa henti) dan orang yang menghadapi masalah sulasul-baul (kencing tak putus). Apa yang perlu puan lakukan ialah;
    1) Hendaklah puan menunggu waktu solat masuk terlebih dahulu
    2) Apabila masuk waktu solat, ambil wudhuk sebagaimana biasa. Jika tengah mengambil wudhuk angin keluar dari kemaluan, jangan hiraukan dan teruskan wudhuk hingga selesai.
    3) Setelah selesai wudhuk hendaklah puan segera menunaikan solat, tanpa menangguh lagi.
    4) Jika semasa solat itu puan merasakan angin keluar dari kemaluan, tidak perlulah puan berhenti dari solat, sebaliknya teruskan solat kerana puan dimaafkan disebabkan keuzuran yang puan alami.
    5) Setiap kali hendak solat fardhu, hendaklah puan memperbaharui wudhuk puan. Tidak harus memakai wudhuk yang sama kecuali untuk mengerjakan ibadah-ibadah sunat sahaja (iaitu solat-solat sunat, bacaan al-Quran dan sebagainya). Untuk ibadah wajib, hendaklah diulangi semula wudhuk.

    Firman Allah (bermaksud); “Bertakwalah kepada Allah sehabis yang kamu mampu” (al-Quran). Maka, apabila puan telah melakukan ibadah mengikut yang termampu oleh puan, tidak perlulah puan merasa syak atau was-was lagi. Begitu juga, tidak perlu puan mengqadha semula solat yang dilakukan kerana puan telah berusaha melakukan apa yang terdaya dilakukan. Dalam kaedah fiqh ada disebutkan; “Orang dalam kepayahan harus baginya mengambil kemudahan”. Untuk tambahan, baca juga; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/07/kencing-tak-lawas.html ($2))

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu, Dr. Wahbah az-Zuhaili, jil. 1.
    2. at-Tahzib Fi al-Fiqh as-Syafi’ie, Imam al-Baghawi, jil. 1.
    3. al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, 1/138.

    Secara ringkasnya, benarlah pendapat yang dikemukakan di atas :). Saya juga baru menerima pandangan daripada Ummu Husna (isteri Ustaz Zaharuddin) dalam FB mengenai hal ini. Pandangan yang diberikan merupakan perincian terhadap masalah di atas yang mana maksudnya sama seperti lampiran perbahasan yang dikemukakan di atas.

    Setelah membaca penerangan yang diberikan Ummu Husna, saya dapati artikel di atas perlu diberi perincian lagi yakni sebagaimana yang telah saudari Husna kemukakan. Segala kerjasama dan pandangan yang Husna berikan didahului dengan jazakillahukhoyran kathira… Insya Allah saya akan buat penambahan maklumat untuk artikel ini.


  32. khoirunissa al-qadarnya Avatar
    khoirunissa al-qadarnya

    it’s very good for getting more knowledge about our religion
    it helps me to understand the islam’s law

  33. ain Avatar
    ain

    assalamualaikum…mintak share artikel ni untuk diedarkan dalam kolej matrikulasi saya,boleh?

    Wa’alaikum salam. Artikel ini sudah ada yang empunya copyrightnya yakni PTS. Jika Ain mahu sebarkan ilmunya, boleh berikan link ke blog ini. Sebaran juga hendaklah menggunakan medium internet sahaja dan tidak boleh dicetak. Harap maklum dan terima kasih.

  34. yan Avatar
    yan

    terima kasih banyak atas segala perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat..

  35. farah Avatar
    farah

    Akhirnya,,kutemui penerangan sebegini…shukran buat penulis blog ini

  36. farah Avatar
    farah

    saudari,,saya sudah sebarkan nota ini di facebook..sorry sbb x mintak izin dulu..tapi saya bagi link blog ini..mintak maaf sangat2..

    Don’t worry… syukran sebab sudah linkkan. Kalau pembaca ada masalah berbangkit, mereka boleh bertanya terus kepada penulisnya.

  37. juju Avatar
    juju

    salam..saya pun mglami msalah yg lg truk….bila sy mandi hadas bulanan,
    ade angin yg bsar kluar dari vagina sy apabila sy mengangkat kaki utk mratakan air..sy sgt risau…walhal sy blum bkahwin..
    angin2 kcil juga sring ade lbih2 lg apbila sy nk solat…
    kawasan sekitar itu pun sering lembab…
    risau sangat….
    d tambah lg mslh keputihan…
    sy buntu sangat3….sedih..takut…
    -kelopak labia 2 dinding faraj ke?
    -macamne nak amalkan senaman kemut tu???sy xtw nk bt….
    trima ksih…

    Cadangan saya;

    1. Pakai seluar dalam dari jenis kain mudah menyerap peluh. Namun sebelum itu, pastikan kawasan sekitar dikeringkan betul-betul sebelum mengenakan pakaian dalam.

    2. Masalah keputihan yang banyak biasanya disebabkan keadaan sentiasa lembab. Pastikan ia sentiasa dikeringkan setiap kali selepas membasuhnya. Jika ada masalah kulit, perlu berjumpa dengan pakar. Dapatkan pakar perempuan selagi ada.

    3. (Kelopak labia )- Boleh rujuk buku perubatan. Saya malu untuk cerita lebih-lebih di sini. Kalau mahu attach foto pun tidak boleh juga. Saya sendiri tidak tengok mana-mana foto sebab sudah faham dengan takrifan yang diberi secara bertulis. Ia juga termasuk kategori haram sedangkan blog ini bersifat umum. Jadi sebaik-baiknya rujuk buku perubatan kerana ia bersifat akademik dan khusus.

    4. Untuk senaman kemut, boleh google tapi pandai-pandailah pilih web yang tidak menyediakan foto lucah. Antara yang boleh dirujuk ialah http://intim.wordpress.com/2007/03/30/senaman-kemut-atasi-masalah-pundi-kencing/

  38. Aishah Avatar
    Aishah

    Assalamualaikum Ukhti, dibawah ni adalah copy from a message drpd saudari yang bertanya sebelum ini.

    1) Hendaklah puan menunggu waktu solat masuk terlebih dahulu
    2) Apabila masuk waktu solat, ambil wudhuk sebagaimana biasa. Jika tengah mengambil wudhuk angin keluar dari kemaluan, jangan hiraukan dan teruskan wudhuk hingga selesai.
    3) Setelah selesai wudhuk hendaklah puan segera menunaikan solat, tanpa menangguh lagi.
    4) Jika semasa solat itu puan merasakan angin keluar dari kemaluan, tidak perlulah puan berhenti dari solat, sebaliknya teruskan solat kerana puan dimaafkan disebabkan keuzuran yang puan alami.
    5) Setiap kali hendak solat fardhu, hendaklah puan memperbaharui wudhuk puan. Tidak harus memakai wudhuk yang sama kecuali untuk mengerjakan ibadah-ibadah sunat sahaja (iaitu solat-solat sunat, bacaan al-Quran dan sebagainya). Untuk ibadah wajib, hendaklah diulangi semula wudhuk.

    Pertanyaan saya, adakah orang yang mengalami masalah keputihan, keadaannya untuk solat adalah sama bagi orang yang mengalami istihadhah ? adakah perlu orang yang mengalami keputihan menunggu azan, barulah dapat mengambil wudu’ ?
    Mohon penjelasan daripada saudari. Syukran Jazilan ya ukhti.

    Iye…hukumnya sama dengan hukum wanita istihadah. Perlu menunggu masuk waktu dahulu, kemudian bersihkan faraj, ambil wuduk dan terus solat. Selepas solat fardu, boleh solat sunat dan membaca al-Quran seperti biasa.


  39. za Avatar
    za

    assalamualaikum

    jadi, setelah meneliti semua diatas, adakah keputihan itu air wadi? kerana, diatas saya baca keputihan itu wadi dan, untuk masalah lain pula, ia dianggap tidak apa2 dan boleh teruskan solat seperti biasa.

    jadi, disini, hukum wadi yang dikira najis dan perlu dibasuh atau dicuci sebelum berwudu’ dan solat itu, tidak dikiralah yer disini?? tolonlah beri saya penjelasan.

    ustazah saya ada juga mengatakan keputihan tu hanyalah sejenis kulat dan ia tidak mengapa, maksudnya tak harus cuci sebelum berwudu’ dan untuk solat.

    dan, macam mana pula apabila dikatakan air wadi, terjadi selepas buang air kecil, letih dan selepas angkat benda berat.

    jadi manakah satu yang betul?adakah wadi itu keputihan seperti dinyatakan diatas?tolonglah saya..

    satu lagi, malu untuk saya nyatakan, tapi wajib untuk saya tahu, wadi dan keputihan itu keluar dari jalan mana? adakah dari salur kencing atau dari yang tengah iaitu rahim? saya sangat keliru. sebab satahu saya wadi keluar selepas buang air kecil, adakah ini menunjukkan ia keluar dari salur kencing?

    tolonglah bantu saya…

  40. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumsalam wbh.

    Apa-apa yang keluar dari dua jalan (kemaluan dan dubur) membatalkan wuduk dan tidak boleh dibawa solat KECUALI situasi darurah seperti istihadah.

    Jadi wadi atau keputihan atau cecair yang keluar setelah melakukan kerja berat membatalkan wuduk.

    Keputihan yang banyak akibat jangkitan kulat tetap membatalkan wuduk kerana ia keluar dari dua jalan yang dimaksudkan. Apa yang berbeza ialah hukumnya seperti hukum istihadah kerana dianggap penyakit.

    Wadi dan keputihan keluar dari salur rahim dan bukannya dari salur kencing.

    Akak harap jawapan di atas sudah jelas.

    Wassalam.

  41. Aishah Avatar
    Aishah

    Jazakillahu khairan 🙂

    1) Bagaimana pula kalau sedang bermusafir ? adakah sah solat yang dijamakkan dengan satu wuduk tu ?

    2) Perlukah menunggu masuk azan barulah bersihkan keputihan dan baru boleh berwuduk atau membersihkan keputihan sebelum masuknya waktu dan berwuduk selepas azan ?

    Semoga dengan penjelasan ukhti Ummu Abbas dapat dimanfaatkan oleh semua. Syukran Jazilan.

    Afwan.

    1) Iya.. sah solat jamak dengan satu wuduk tersebut sebab kita niatkan dari awal lagi untuk solat jamak.

    2) Bersihkan faraj selepas masuk waktu dan terus ambil wuduk serta solat.

  42. za Avatar
    za

    tapi saya rasa sangat susah la sebab selalu sangat keluar. setiap kali nak wuduk mesti kna basuh dulu..

    Sebab itulah kita disunnahkan berubat untuk mengatasi penyakit yang ada.

    Dalam masa berusaha tu… kena sabar… sebab Allah tak datangkan ujian kecuali untuk kita banyak mengingatiNya… juga sebagai penghapus dosa-dosa kita yang lalu.

    Ganjaran pahala untuk mereka yang beribadah dalam keadaan sukar dan dalam keadaan sihat/ mudah pun berbeza dik…

    Syurga tu ada 7 tingkat. Jadi kalau boleh, kita naklah syurga yang tertinggi itu..ye tak?

    Jadi untuk capai semua tu… kena lalui ujian di dunia dengan tabah, sabar dan reda….

    Siapalah kita untuk merungut ketentuanNya.

    Banyak lagi nikmat yang belum kita syukuri, kenapa harus besarkan kesusahan yang sedikit…

    Kembalikan hati kepada Allah dik…

    Dan sentiasa memohon kepadaNya agar dijadikan hamba yang sabar dan reda.

    Wassalam.


  43. ana aesya Avatar
    ana aesya

    Bagusnya!terima kasih. Maksudnya nak hindarkan keputihan adalah dengan memastikan di situ kering. ya?

    Iya…betul. Salah satu ikhtiar kita.


  44. ana aesya Avatar

    …dan bolehkah saya katakan bahawa salah satu sebab keluarnya angin dari faraj adalah jatuh peranakan? jatuh peranakan boleh berlaku kepada wanita yang masih belum berkahwin atau belum pernah melahirkan anak bukan???
    Segala jawapan saya dahulukan ucapan terima kasih… 🙂

    Untuk soalan yang ini, saya pun kena tanya pakar dulu. Belum sempat tanya lagi kawan akak yang pakar itu.

  45. asaif Avatar
    asaif

    kak. skang da 2011.. sy cr buku kak di kedai buku takde pon.. di mph pon takde.. buku ni dah dterbitkan ke blum?

    Maaf dik… ia masih dalam proses editing di pihak penerbit. Insya Allah, akan diiklankan bila ia sudah diterbitkan.


  46. Aisha Avatar
    Aisha

    Salam wbt kak Nur.

    Saya terbaca post ni, alhamdulillah banyak membantu. Cuma kemusykilan, bahaya ke simptom keluar angin dari faraj ni sebenarnya? Pls correct me if i’m wrong, tapi ayat2 di atas nampak macam ia satu ‘permasalahan’.
    Maaf kak, memang kurang arif bab perubatan ni, dan to be honest, segan nak tanya ke pakar dalam bab2 sensitif macam ni.
    Bila baca post akak ni..baru teringat, yang saya mula keluar angin lebih kerap di faraj sejak ada pembedahan keluarkan ovarian cyst. Tapi tak sedar pula ia sebagai satu ‘masalah baru’ sebab rasa selesa je keluar dari mana2 pun. Tapi betulla, keluar dari faraj ni lebih kerap dan annoying.hehe. Kalau akk (atau mana2 sahabat lain yg lebih arif) merasakan ia satu masalah, maka memang saya rasa kena jumpa doktor nampaknya. Tapi setakat ni alhamdulillah ok, cuma risau juga, saya anak dara lagi 🙂

    Jzkk akak. Mula nak mengikuti blog ni, alhamdulillah banyak manfaat 🙂

    Wsalam. Maaf ye.. baru berkesempatan membalas.

    Akak tanya hubby yang juga doktor, dia kata sebaiknya Aisha jumpa doktor yang merawat dulu dan ceritakan masalah yang dihadapi.

    Jumpa ye..jangan tak jumpa :)… sebab masalah ini ada kaitan dengan urusan ibadah yang wajib.

    Wassalam.

  47. ina Avatar
    ina

    assalamualaikum..
    sy nk tny,

    i) masih perlukah kita menutup kemaluan dgn tisu/kain/pelekat sekiranya kita memang mengalami masalah di atas?

    ii) sekiranya sy melakukan solat qadha’ slps solat fardu,berlaku keluarnya angin semasa sy solat fardu,maka sy perlu mengambil wudhu’ yg baru?

    terima kasih atas penjelasan…

    Wa’alaikum salam wbh…

    i) Menutup kemaluan dgn tisu/kain/pelekat adalah sebagai usaha meminimumkan kemungkinan keluar angin melalui faraj terutama ketika mahu menunaikan ibadah.

    ii) Iya…perlu mengambil wudu’ yang baru untuk solat qada’ kerana solat qada’ merupakan solat yang wajib ditunaikan. Berbeza sekiranya kita mahu solat sunat, maka tidak perlu mengambil wuduk yang baru kerana hukum penyakit keluar angin begini adalah seperti hukum istihadah.

    Sama-sama.

    Wassalam.

  48. nor Avatar
    nor

    Bagaimana pula dengan solat jamak ? bolehkah dijamak solat dalam keadaan seperti keluar angin dan istihadhah? Kerana jamak melibatkan 2 solat fardhu.

  49. aaa Avatar
    aaa

    assalamualaikum.. saya tidak tahu sama ada masalah yang dialami adalah mslh di atas. tapi setiap kali solat saya rasa mcm ada benda keluar dari faraj saya… menyebabkan saya berasa was-was untuk solat.adakah itu merupakan masalah di atas??? sebab saya masih tidak faham akan masalah saya ini… mslh utama saya hanya rasa semasa solat sahaja tapi masa lain tidak rasa…

    Wa’alaikum salam.

    Kena yakin ada tak sesuatu yang keluar dari faraj macam angin etc. Kalau was-was, abaikan sahaja sebab ia hanya permainan iblis.

    Wassalam.


  50. hasmimie Avatar
    hasmimie

    salam…
    blh taw ap tajuk n pnulis buku ni ye????

    Wsalam.

    Tajuk yang dirancang, “Fikah Perubatan”.

    Namun ia belum diterbitkan lagi.

    Insya Allah, akan diiklankan setelah keluar di pasaran.

  51. Nana Avatar
    Nana

    Salam…hairan betul, baru tadi saya nampak komen saya sudah “appear” d blog ini, tiba2 pc saya hang, bila masuk semula lepas pc dah ok, komen saya dah tak ada..saya tulis semula ya..

    Terima kasih berkongsi artikel Dr Rosediani yg sangat informative ini, saya google topik ini kerana baru je beberapa hari lepas anak saya bertanya tentang hal yg sama..

    Anak perempuan saya baru sahaja berumur 5 tahun+ tetapi dia sudah mengadu dua kali yg apabila dia kentut, dia rasa angin keluar melalui kemaluannya..

    Adakah kentut faraj ini boleh berlaku juga kepada kanak-kanak? Adakah punca nya sama seperti orang dewasa? Adakah saya perlu bawa anak saya berjumpa dengan pakar kanak-kanak atau pakar sakit puan untuk pemeriksaan?

    Harap dapat membantu…terima kasih.

  52. khatijah bohari Avatar
    khatijah bohari

    salam bila saya baca artikel ni saya teringat kata2 ustazah sewaktu saya menunaikan haji 2007,dia kata utk menjaga wuduk agar tak mudah batal, dia syorkan e.g selepas kita kencing berdehem,dan lap kering faraj dan letakkan secebis kapas [ lebeh kurang spt kapas cuci muka,d i celah bibir faraj] lepas tu ambek wuduk insyaallah wuduk kita tahan lama dan sgt2 selesa utk mengerjakan perkejaan haji dn umrah…ini adalah saranan ustazah tu [saya lupa nama nya tapi beliau adalah ustazah tbung haji].sejak itulah saya ikut dan masaalah angin ni takdak dah.Tapi perlu d ingat elok kiranya kita memperbaharu wuduk jika d rumah tp kalau d mekah n madinah selagi wuduk tk batal kita masih boleh solat dgn wuduk yg kita ambil tadi…ini adalah ..pengelaman saya sendiri tapi kiranya apa yg saya buat ni tak betul saya mohon puan tegor ..bebyk2 terimakaseh kerana sudi berkongsi pendapat dlm soal yg sgt sensitif ni..teruskan lah usaha yg mulia ini…moga usaha puan ALLAH ganjari dgn ganjaran yg byk …wallahuaallam…

    Terima kasih juga atas perkongsian tip dan pengalaman. 🙂


  53. wahidah Avatar
    wahidah

    salam..sy ad beberapa kemusykilan..

    1)sy tak berapa faham ayat nie:
    “Sekiranya angin sudah tidak kedengaran lagi, maka sahlah ia berasal dari masalah ini, jika dia terus menerus berlaku, maka wanita perlu mengakui besar kemungkinan angin itu berasal dari faraj…”
    ~masalah ini dlm ayat di atas merujuk pd masalah di perenggan ketiga atau merujuk pada angin keluar masuk melalui vagina?

    2)angin yang keluar masuk melalui vagina dan angin yang keluar dari faraj adakah angin yang sama?

    3)keputihan yang selalu keluar adakah ia najis dan perlu di sucikan sebelum solat?

    harap puan dapat membantu..terima kasih ^^

  54. azura yasin Avatar
    azura yasin

    alhamdullah…akhirnya saya temui juga masalah keluar angin ini…shukran yazilan yer kak..

  55. puan nurul Avatar
    puan nurul

    salam…
    saya pun ade masalah seperti diatas diatas.. tapi tak selalu la… kadang2 dan ia berlaku ketika bersama ngan suami.. kalau berlaku ia tak henti2… agak memalukan… apakan ini normal??

  56. hidayatul husna rusman Avatar
    hidayatul husna rusman

    ramai juga yg berpenyakit seperti ini..
    sy jga turut sama..
    kadang2 tension memikirkan nya..
    sekarang sy buat xthu saje

    Berusahalah untuk mengubatinya dik… tapi kalau jarang-jarang berlaku, tak mengapalah…


  57. ct khadijah Avatar
    ct khadijah

    salam…
    saya adlah org yg sllu was2 dlm solat…tpi alhamdulillah pnykit was2 sye tlah sye atasi dgn yakin je dlm solat kcuali dgn pkra yg obvious btal wdhuk atau btal solat…sye mmg sllu ade mslah stiap kli nk solat atau tgah solat rse nk buang angin…tpi apbila sye bhnti solat hlg plak rse tu…n kdg2 klu sye cbe tahan rse mcm xpsti angin tu kluar atau tak…rmai org ckp itu was2 shja…btul ke itu was2 je…klu was2 je alhamdulillah sbb sye truskn solat n yakin je…tpi klu bkn was2 sye prlulah gnti solat ni…tpi btul spbila slesai solat atau bkn dlm keadaan wdhuk…xrse pun nk buang angin…mgkin apble solat ni skdar prsaan sye je kut…

  58. muhammed Avatar
    muhammed

    assalamualaikom….masalah ni sering berlaku apa bila saya sembahyang …. kadang2 saya was2 sama ada sya terkentt atau tidak ….batal ke sembahyang kita ???

    Wa’alaikum salam warahmatullah.

    Was-was adalah dari syaitan jadi perlu meyakini salah satu dari kedua keadaan. Hukum bergantung pada apa yang diyakini.


  59. ina Avatar
    ina

    assalamualaikum..
    maaf,saya ingin kepastian..
    “hukumnya sama dengan hukum wanita istihadah. Perlu menunggu masuk waktu dahulu, kemudian bersihkan faraj, ambil wuduk dan terus solat. Selepas solat fardu, boleh solat sunat dan membaca al-Quran seperti biasa.”
    yg membaca al-Quran tu,adakah bermaksud kita boleh memegang kitab al-Quran dalam keadaan begitu?
    terima kasih atas penjelasan..

    Wa’alaikum salam warahmatullah.

    Iya, boleh pegang dan baca Quran macam biasa.


  60. lisa Avatar
    lisa

    assalamualaikum…sekali lagi ingin sy bertanya kepada puan.saya tidak dapat memastikan samaada angin yang keluar itu daripada faraj atau kelopak besar labia. ketika solat,apabila keluar angin saya akan berhenti, mengambil wuduk dan kembali solat untuk yang kedua kali.tetapi apabila saya solat untuk kali kedua dan berasa masih ada angin yang keluar, saya teruskan sahaja solat tersebut….adakah solat yang kedua itu tidak sah???

    Wa’alaikum salam warahmatullah.

    Sebenarnya, jika keadaan angin keluar dari faraj sudah menjadi penyakit, maka boleh dikiaskan kepada hukum istihadah.

    Maksudnya, solat kali pertama sudah sah sekiranya lisa membersihkan diri dan berwuduk selepas masuk waktu solat.

    Solat kedua itu sah hukumnya.

    Wallahua’alam.


  61. liaz Avatar
    liaz

    assalamualaikum akak…saya nak tnya..berkenaan permasalahan ini..erm….saya x pasti sama ada saya keluar angin dari faraj atau angin itu hanyalah dari luar badan….yg pastinya saya mmg mgalami masalah kencing dedas….masalah terasa angin di bahagian faraj nie mmg saya alami sejak dari sekolah men.dan sekarg sya di kolej..sehingga menyebabkan was2..saya x pasti bagaimana hendak berjumpa pakar kerana usia saya……satu lagi..bagaimana kalau kita hendak solat berjemaah di masjid atau surau sedangkan kita mengalami masalah ini yang perlu membersihkan kemaluan dan mengambil wudhu selepas masuk waktu..(masalah keputihan dan angin)…dikuatiri akan membuatkan kita rasa kelam kabut untuk berjemaah dan tidak tenang….harap kak sudi membantu sya……saya benar2 keliru….terima kasih.

    Wa’alaikum salam warahmatullah.

  62. lisa Avatar
    lisa

    SUbhanallah…sungguh mudah ISLAM ini.terima kasih banyak kepada puan kerana membantu saya dalam kekeliruan ini..assalamualaikum

    Wa’alaikum salam warahmatullah. Islam itu Indah 🙂


  63. siti fazliana Avatar
    siti fazliana

    Assalamualaikum, saya juga mengalami masalah angin keluar dari faraj.Dan satu lagi masalah saya,saya selalu sakit dibahagian kanan perut bawah pusat iaitu ari2,terutamanya bila saya baring.bila saya sapu minyak panas,saya akan sendawa.Adakah masalah saya angin dalam rahim?

    Waalaikum salam warahmatullah.

    Mohon maaf ye… pertanyaan Siti bukan dalam bidang akak.
    Siti perlu rujuk masalah di atas kepada doktor.

  64. misabammas Avatar

    Assalamualaikum, sudah lama juga membaca artikel ini dan sekaligus ia menjawab persoalan yang telah lama saya tertanya2 dan kebanyakan yang menjawab juga antara yakin dengan tidak. Akhirnya ia sohih dan senang difahami lalu saya kongsikan link blog ini dan artikel ini sekali di blog saya agar lebih ramai yang membaca.

    Satu persoalan lain yang ingin saya utarakan ialah :

    Adakah batal puasa apabila saya perlu menjalani proses dilation keatas anak mata akibat pengambilan ubat tertentu?

    Wa’alaikum salam warahmatullah. Berkenaan pertanyaan akhir itu, tidak batal puasa jika proses dilakukan ke atas mata tanpa ada kesan sesuatu masuk ke dalam rongga perut. Maaf ye, saya tidak faham apa itu proses dilation. Sudah bertanya suami yang juga doktor, dia juga tidak memahaminya. Wassalam.

  65. nad Avatar
    nad

    Assalamualaikum

    saya ada persoalan
    kalau mase sembhayang memang takde kentut
    tapi bila tahiyat akhir kita betolkan kedudukan kita, dirasai angin macam ade celah2 peha yang mungkin kluar dari qubul dan dubur? adekah ini dikira kentut?
    ini berlaku selepas tahiyat akhir setelah membetolkan kedudukan dari tahiyat akhir ke dudukbersimpuh.
    terima kasih
    saya terpksa mengambil air sembahyang berpuluh2 kali setiap kali sembhayang sunat

    Wa’alaikum salam warahmatullah. Jika angin itu dari luar, ia bukan kentut. Harap dapat rujuk soalan-soalan sebelum ini dan jawapan. Wassalam.

  66. salma Avatar
    salma

    Assalamu’alaikum,

    Alhamdulillah banyak penjelasan daripada puan telah membantu permasalahan yang saya hadapi selama ini. Saya ingin kepastian sedikit, jika kita telah menggunakan kapas untuk menutup ruang kemaluan terutama bagi permasalahan keputihan, kita berwuduk dan seterusnya kita bersolat atau mengerjakan tawaf, setelah selesai ibadah kita apabila kita mengeluarkan kapas tersebut ada kelihatan lendir atau keputihan pada kapas tersebut bagaimana dengan hukum solat atau tawaf kita? Adakah dikira sah? Terima kasih banyak2 atas bantuan puan, mudah2an Allah merahmati puan sekeluarga .

    Wa’alaikum salam warahmatullah. Jika kita telah berusaha membersihkan kemaluan, menutup dengan kapas, kemudian terus bersolat dan bertawaf, maka lendir dan keputihan yang keluar semasa ibadah sedang dilakukan dimaafkan. Ibadah itu sah hukumnya.

  67. Opah Jamilah Avatar
    Opah Jamilah

    Assalamualaikum wrh wth. alhamdulillah Opah dapat membaca artikal yang jelas diterangkan bab tersebut, cuma tau je le kadang2 kita merasa was-was bila ia terkeluar adakah perlu sembahyg lain atau tidak. Terutama nak mengerjakan haji ni risau dibuat nya untuk mempastikan yang mana satu. Insya Allah akan cuba buat seperti yang dicadangkan. Opah ni anak ramai dah monopospn tapi masalah angin ni yang ada.
    Jzkllah khran khro.

    Wa’alaikum salam warahmatullah wbh Opah 🙂

    Opah banyakkan baca surah al-Nas ye… kalau datang was-was tu… terus halau syaitan al-khannas tu… menyibuk saja, kan…

    Masa datang was-was juga, Opah kena ingat, bahawa itu kerja syaitan, jadi jangan layan. Terus ikut apa yang meyakinkan.

    Saya selalu buat macam tu. Apa yang meyakinkan itu akan memberi ketenangan pada hati. Kalau rasa tidak tenang, jangan ikut.

    Semoga mendapat haji yang mabrur ye Opah.

    Wassalam.


    Wassalam.

  68. tanpa nama Avatar
    tanpa nama

    salam,

    saya baru 16tahun, saya stress sgt sampai rasa nak nangis pun ada, setiap kali solat saya dilanda was was kerana banyak kali sewaktu sujud dan duduk tahiyat sering ada perasaan ada angin pada area vagina, adakah ini sekadar permainan syaitan, kerana perkara ini biasanya terjadi setiap kali saya ingin menunaikan solat. saya sgt stress. saya tidak mahu hidup dalam kewas was-an dan saya takut ibadah yang dilakukan tidak sah 😦 yang peliknya ia sering terjadi pada waktu solat, kadang kadang beberapa beberapa kali sewaktu sujud dalam 1solat fardhu ada perasaan angin itu, takan saya boleh kentut vagina sebanyak kali itu ? bantulah saya 😦

  69. liyana Avatar
    liyana

    assalamualaikum kak..
    saya nk tny..sy cuci kmaluan tp xlap pn smp kering..then sy ambil wudhuk tros n solt..mse time solat trase de air kuar..tp sy yakin bkn air kencing..tp air dr basuhan vagina td..mungkin saya bsuh secara berlebihan..ktika sujud pn rase air dr basuhan vagina 2 kluar..sah ke solat sy?

        Wa’alaikum salamwarahmatullah.

        Sah solatnya bila diyakini bukan air kencing.

        Pada pandangan Akak, lebih baik lap sampai kering untuk mengelakkan was-was. Juga untuk menjaga kebersihan dan kesihatan. Vagina yang basah/lembap mudah dijangkiti kulat.

  70. liyana Avatar
    liyana

    lg satu soalan..ble kite dh lap smp kering then amik wudhuk..kemungkinan blh kuar angin kt faraj gk ke?coz time solat sy rse angin kuar dr luar faraj..sy yakin je bkn dr dlm..coz was2 batal solat ..ble sy yakin hati tenang…tp klu kes rse ssh hati 2 cmne?was2 gk ke?ke mainan iblis? lg satu kes mase sy solat..byk gguan dlm hati y tntang perkara yg membatalkan iman spt tibe2 terlintas kluar agama..sy cuba nafikan hal 2 dlm hati…shingga kn smkin kushyuk dlm solat..smkn byk mnggangu hati..de ustaz ckp 2 lintasan hati jgn lyn..tp sy bce bku ttg pkara batalkan solat slh satunya murtad..smda niat sgja/x ttp btal..tp bg kes ni sy cuba nafikan dan sy x niat pn pkra 2 tp ttp blaku..smp sy mgucap then amik wudhuk byk kli..sy tkut sgt solat tbatal dsbkn pkra ni..rase nk nangis..xd niat pn tp bermain2 kt minda,,,smp hari2 sy solat taubat mtk allah trima ibadat sy dan mtk menetapkan iman dgn kuat..djauhi pkra y mbtalkan iman..

  71. liyana Avatar
    liyana

    yg membatal kan wudhuk angin dlm faraj kn?bkn kt labia majora?klu dr dlm 2 rse angin y kuat kluar dsertai gelembung udara ke?

  72. ummuabbas Avatar

    Liyana, boleh jika kita memang ada penyakit angin terkumpul dalam faraj. Untuk persoalan lain, Liyana boleh amalkan baca surah Al-Naas untuk mengelakkan was-was dalam apa jua masalah, ibadah atau lintasan hati yang tidak baik. Baca dengan yakin dan penuh mengharap kepada pertolongan Allah. Insya Allah, hati lebih tenang dan yakin.

  73. liyana Avatar
    liyana

    oh..trime kasih di atas pesanan ummuabbas…Insya Allah sy amalkan..sy mgharapkan smoge ibadah n solat sy diterima..

  74. liyana Avatar
    liyana

    assalamualaikum..blh sy tny lg x?mse solat tbe2 perut lapar dan berbunyi gas perut/gas asid hidroklorik.lepas 2 gas 2 pergi ke kawasan tulang punggung bhampiran antara dengan lubang punggung..shinggakan sy rse bunyi gas kat kawasan tulang punggung yg hampir2 dgn lubang punggung 2..perasaan sy rasa x kluar angin kt punggung..cume rse bunyi gas antara tulang punggung..saya cuba yakin kan diri dan tros solat smp hbs..tp hbs solat rse was2 blik…batal ke solat?sy penah bce y syaitan ni mencucuk perasaan rse cm seolah2 tkentut,,kak penah dgr x kes ni?

  75. liyana Avatar
    liyana

    pe maksudnya pada jawapan kak kat soalan opah Jamilah tentang was2 2..”Saya selalu buat macam tu. Apa yang meyakinkan itu akan memberi ketenangan pada hati. Kalau rasa tidak tenang, jangan ikut.” ape maksudnya klu rse x tenang jgn ikut?mf kurg phm.

  76. zulaikha Avatar
    zulaikha

    assalamualaikum, terima kasih. saya dah lama mencari seseorang yang boleh ditanya dengan lebih jelas mengenai perkara ini.

    cuma, boleh jelas kn lagi, baginda berkata “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia *mendengar bunyi* kentutnya atau *tercium baunya*”.

    maksudnya, kalau rasa seperti keluar angin sama ada melalui bahagian qubul atau dubul, tetapi tidak kedengaran bunyi dan tidak juga tercium baunya, tidak batal la ya?
    harap dapat memberi penjelasan.

    terima kasih.

  77. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikum salam warahmatullah Zulaikha.

    Iya, memang benar begitu. Maksudnya, jika terjadi salah satu darinya atau kedua-duanya sekali, barulah batal solatnya.

  78. tcjb Avatar
    tcjb

    masalah saya ialah bila saya sedang membuat hubungan seks faraj saya tetiba terkentut banyak kali dengan mengeluarkan bunyi dan angin. tetapi tidak berbau..saya malu dengan pasangan saya.

      soalannya?
  79. wann Avatar
    wann

    asslamua’laikum saudari..alhamdulillah..cukup jelas penerangannya..maknanya, selepas ini, saya perlu menyiasat bahawa adakah saya dikategori angin sementara yg dtg dari kelopak atau betul2 berpenyakit..mula2 saya perlu memastikan vagina bersih dan dilap serta meletakkan kapas/tisu sebelum solat..sekiranya masih berlaku keluar angin dari vagina selepas itu,maknanya saya dikategorikan penyakit dan boleh mengambilkira hukum istihadhah. betulkan saya sekiranya salah fahaman saya ini…
    seperkara lagi, masalah keluar angin dari faraj ketika bersama dgn suami, adakah wajib saya bertemu pakar sakit puan atau sekadar boleh dianggap masalah biasa dan boleh sembuh dgn hanya bertemu makcik bidan yg mengurut menaikkan peranakan? mohon bantuan pandangan saudari dan rakan-rakan…

  80. alin Avatar
    alin

    salam .
    boleh saya thu lebih lnjut tntg bidang perubatan anestesiologi ?
    p/s: dlm pengethuan akak jer la . 🙂 tq

    Soalan ni sesuai untuk suami akak ni :). Nanti la akak cuba tanya dia, kalau2 dia sudi menjawab.

  81. syifa Avatar

    Assalamualaikum sy ingin berterima kasih atas perkongsian ini. Saya sering mengalami masalah ini melalui laman ini baru saya tahu rupa-rupanya ramai juga yang mengalami masalah begini. Sebelum ini saya ingatkan bahawa angin vagina tidak membatalkan solat kerana ia tidak mengeluarkan bunyi atau bau.
    Saya ingin bertanya, saya sering mengalami angin di bahagian vagina namun ia tidak berlaku berterusan dalam tempoh yang lama. Namun, baru sahaja hari ini saya meras keadaan ini semasa solat zohor, asar dan maghrib. pada waktu isyak saya cuba menahan seboleh-bolehnya, saya ada rasa gelembung tapi tidaklah keluar dan ia tidak membatalkan solat bukan???. Saya tetap meneruskan solat kerana ingat ia dibenarkan. Di sini saya ingin meminta pandangan adakah saya perlu mengqada solat sebelum ini atau saya boleh mengikut pandangan yang diberikan melalui komen di atas iaitu:-

    .Adapun jika ia menjadi masalah berterusan kepada puan -yakni keluar angin itu tanpa menentu termasuk adakalanya waktu solat-, maka puan menghadapi keuzuran yang sama seperti wanita istihadhah (yakni wanita yang keluar darah penyakit dari kemaluannya tanpa henti) dan orang yang menghadapi masalah sulasul-baul (kencing tak putus).
    (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/07/kencing-tak-lawas.html ($2))

  82. ika Avatar
    ika

    salam a’laik,

    singgah sebentar, nak bertanya. bagaimana ye kalau kes tak rase nak kentut pun, tapi rase macam ade keluar something buih atau ala-ala rase kentut especially semasa rukuk dan sujud. saya expect tu air lebihan, tapi saya still nak tahu jugak, tu memang kentut atau waswas saya sahaja?

    mohon dapat jawapan.kalau batal, memang niat nak qada’. terima kasih. 🙂

    Wa’alaikum salam.

    Kalau ada rasa keluar sesuatu dari antara dua jalan, kemaluan dan dubur, maka batal wuduk. Untuk elakkan was-was, pastikan kawasan tersebut dibersihkan dengan betul dan dikeringkan sebelum mengambil wuduk.

  83. An Avatar
    An

    Slm.. saya pon mnglami masalah ini… dulu anak dara tak.. ianya berlaku semenjak saya melahirkan anak pertama… iaitu melalui vakuum…. bila nk brsama pun bunyi…. nak solat pun cam mengeluarkn belon pecah… tapi rasamya.. memang bukan kentut.. isnya dri tepi vagina… kadang2 was2.. tu kentut ,, atau ape… sampai kehari ini.. tak hilang juga..

    Pada pandangan saya, lebih baik jika Puan Anita dapat berjumpa pakar sakit puan… yang penting cari doktor perempuan ya Puan 🙂

  84. iman Avatar
    iman

    assalamualaikum
    ‘Cecair putih itu dipanggil keputihan oleh orang Melayu kita. Istilah fikahnya disebut wadi. Wadi membatalkan wuduk dan solat. Bagi wanita yang sering keluar wadi ini, dikehendaki membersihkan faraj, menyumbat faraj dengan kapas atau memakai tuala wanita dan berwuduk setiap kali mahu solat. Wadi yang masih keluar ketika sedang solat dimaafkan’..

    contohnya nk solat sunat terawih…pd musim kputihan kluar byk…stiap kali nk solat kena ambil wudhu’ ke?

  85. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikum salam warahmatullah

    Ambil wuduk untuk setiap solat fardu sahaja. Selepas solat fardu, diharuskan menunaikan solat2 sunat selepasnya dengan wuduk tersebut.

  86. azlina Avatar
    azlina

    cuba guna produk Amway – tropical herbs.InsyaAllah mujarab.

  87. siti Avatar
    siti

    assalam…
    macam mana nk bezakan angin keluar dari dalam faraj @ dari luar?

    Mohon dibaca semua soal jawab yang sudah ada di atas. Insya Allah, sudah ada jawapan untuk soalan ini.

  88. Ummu Sulaim Avatar

    Assalamualaikum kak. Sy sering menghadapi masalah trsebut sampai kekadang sy rasa lemah nk solat.Sekarang dah okey cuma kenapa saya ada keputihan ? Keputihan tu banyak …

    Tkasih kak Nor.

  89. nur fiqa Avatar
    nur fiqa

    Assalamualaikum akak…

    sye ade msalah jgk… sy brumur 15 thn…
    2 thun lepas sy ade msalah angin keluar dri blakang… hgga 7 kali jugak ulang wudhuk…
    Alhamdulillah skrang dah kurang dah…
    tapi sye jadi was2 ….sbb keluar angin blakang btal wudhuk…
    jadi perlu ke sy qadha’ solat yg lepas2 tu??…

    sye jgk smbhyg dlm keadaan brgerak lebih 3 kali bgi mgelakkan angin keluar.. tapi angin keluar jgk … sy truskn jgk solat …

    saya harap akak dpt jwb soalan sye.(semua masalah kat atas tu berkaitan 2 thn lepas) skarang da xde mcm tu… perlu ke saya qadha balik solat yg lepas.. sdgkan mse tu saya kurang arif lagi bab nie.

    Wa’alaikum salam warahmatullah.

    Mohon maaf kerana terlewat membalas.

    Jika keadaan keluar angin pada masa itu disebabkan penyakit, maka sah solat… dikiaskan kepada hukum solat wanita yang istihadah. Yang penting dititik beratkan ialah ambil wuduk selepas masuk waktu solat dan terus solat. Solat tidak perlu diqada selepas penyakit itu pulih.

  90. annisa Avatar

    salam. buku ni dah dikeluarkan ke? dan di mana saya boleh dapatkannya? terima ksih diatas kesudian berkongsi ilmu 🙂

    Ya, sudah diterbitkan. Cuba tengok pada widget di tepi blog dan boleh klik di situ (Buku Fikah Perubatan) untuk tahu info lanjut. Sama-sama 🙂

  91. Saida Avatar
    Saida

    Info yang amat bermanfaat. Saya pernah bertanya permasalahan ini kepada suami tetapi hanya mendapat jawapan mengecewakan. Harap saudari diberi fikrah yang bagus untuk terus berkongsi lebih banyak info mengenai permasalahan lain pada masa depan. Semoga sentiasa dirahmati Allah dalam usaha menyampaikan ilmu berguna khusus kepada kebaikan umat Islam. Wassalamualaikum.

  92. ummuabbas Avatar

    Alhamdulillah. Semoga Allah membalas kebaikan yang sama seperti yang didoakan kepada saya.

  93. anonymous Avatar
    anonymous

    ustaz azhar idrus kata, kalau dari bibir faraj tak batal tapi kalau dari dalam badan,, baru batal..ni website http://www.youtube.com/watch?v=i7pGiXoEsWU

  94. ika Avatar
    ika

    Salam.. sy selalu mngalami masalah ni terutama selepas mengambil wudhuk selepas mandi..adakah ini disebabkan air yg terperangkap seperti yg diterangkan? sbb sy selalu was-was, jadi sy akan mengambil wudhuk semula..:( tambahan pula bila ada yg mngatakan wanita yg mempunyai masalah ini sukar mendapatkn anak, dan sy masih belum berkahwin..risau pulak.. arap dpt beri penjelasan. terima kasih 🙂

  95. Balqis Avatar
    Balqis

    Td masa solat, sy dengar ada bunyi keluar dr bahagian hadapan kemaluan tetapi tidak ada rasa keluar angin. Cuma rasa spt gelembung buih.. Adakah solat sy batal?

  96. zasa Avatar
    zasa

    Assalammualaikum semua. Maaf tuan punya laman. Sy cuma nk bg tau. Masalah keputihan & otot kemut boleh diatasi dgn Jamu biji, “manjakani” keluaran “Binari”. Sungguh mujarab. Botolnya warna kuning oren. Sy dh ke doktor tp x menyelesaikan masalah. Setakat ini x mendtgkan mudharat. Nyai (nenek) sy berasal dr tanah Jawa,yg ajar mak saya & mak sy ajar sy. turun temurun. Kalau ingin selesaikan masalah tesebut carilah dikedai Jamu. Jamu2 lain sy x syorkan, sbb sy xtau. Mg dpt meringankan siksa keputihan, selebihnya urusan Allah. Salam Islam utk semua.

  97. FADILAH BINTI ALI Avatar
    FADILAH BINTI ALI

    Asslmkm. Bukankah fitrahnya faraj wanita memang sentiasa harus dalam keadaan lembap, terutama yg blum menopous. Jadi adakah lembapan ini dikira membatalkan wudhuk ? adakalanya lembapannya terkena sikit pd sluar dlm namun ia bukan keputihan. harap dpt pnjelasan dr ustazah.TQ

  98. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikum salam warahmatullah.

    Lembapan biasa itu bukan keputihan dan ia bukan najis serta tidak membatalkan wuduk.

    Lembapan ini biasanya jernih seperti air serta tidak berlendir sebagaimana keputihan.

  99. Vinny agnesia Avatar
    Vinny agnesia

    bagaimana jika yg mengalami hal tersebut adalah wanita di bwah umur dan masih perawan ?apakah itu berbahaya ?

  100. nia Avatar
    nia

    kalau jarang2 berlaku kira normal kan,, saya was2 bila berlaku perkara ni,, tetapi setelah membaca penerangan yg diberikan,, rasanya agak lega,, dan lebih memahami,, 🙂 terima kasih,,

  101. ummuabbas Avatar

    Vinny agnesia,

    Perlu dirujuk kepada pakar perubatan.

  102. Nur Avatar
    Nur

    salam..sy nak tanya.. sy ada keputihan.. setiap kali hendak solat sy basuh,cuci dan bedehemdan sumbat tisu dlm faraj dan wuduk.. masa solat kdg2 ia keluar..kdg2 sy dapat rasa ia keluar tp lps cek tgk xde air pn.. kemudian sy ada mslh selalu kentut jgk sbb tiap kali solat rasa hendak terkentut.. bila dh buang angin pn still rasa jgk..terpaksa sy tahan..dg2 rasa something keluar dr kemaluan depan..x pasti dari dalam atau dari sekitar labia majora..tapi agak selalu jgk rasa mcm tu masa solat. bila keluar air sy ulang cuci dan wuduk. kalau x ada air sy ulang wuduk saja tanpa cuci semula.. sy ada mslh jgk dlm bacaan masa solat.. sy dh baca perlahan dan berbisik tp bunyi dan sebutan tidak jelas tambah2 pada sebutan yg ada ‘ain’ dan ‘ha’..jd sy keraskan bacaan walaupun berbisik.. tp bila keraskan bacaan kdg2 angin dan itu lebih dirasai.. sy x tau lg macamana lg nk baca dgn perlahan dan jelas.. sy selalu kna ulang bacaan sbb bunyi/sebutan tu x jelas dgr..baca mcm tu pn sy dpt rasa ia mengganggu orang lain solat.. tekanan abdomen pd waktu bacaan.. sy rasa mengah dan x cukup nafas bila nk baca masa solat..sy tidak pasti/lupa angin tu dr dalam atau di sekitar labia majora..kdg2 sy ulang jgk wuduk dan solat..kdg2 sy biarkan saja..sbb asyik keluar..x sah ke solat saya? 😦

  103. irma Avatar
    irma

    ass,,saya ingin bertanya,,jika i=sesorang kentunya bukan melalui qubul dan dubur,,
    apakah solatnya btal atau tidak,,
    terima kasih,,,,wassalam,,,

  104. ummuabbas Avatar

    Selain dari qubul dan dubur, dari mana lagi boleh keluar angin yang dipanggil kentut ya?

  105. irma Avatar
    irma

    didalam anus itu maksudnya,,,,

  106. irma Avatar
    irma

    Assalammualaikum wr.wb
    saya setiap hendak solat sya selalu saja ada mengeluarkan angin,,,tapi terkadang angin itu kentutnya tidak melewati dubur,,,,,seperti didalam anus saja,,,
    apakah solat saya batal atau tidak,,,,,
    dan terkadang saya mau menunaikan solat saya seperti mengeluarkan air dari kemaluan,,tp saat saya melihatnya ,,tidak ada setetes pun yang keluar,,,
    apakah solat saya batal atau tidak,,,,
    (mohon di jawab ya,,,karna saya takut solat saya tidak di terima oleh Allah swt)

  107. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikum salam warahmatullah Irma.

    Kalau angin di dalam anus sahaja, masih sah solatnya. Ada pendapat mengatakan makruh sahaja.

  108. sue Avatar
    sue

    eyaaaaa…alhamdulillah.penyelesaian selama bertahun sudah selesai dan dipastikan.sy pikir hnya sy sorg yg alami ddunia ini.dn ku pkir syaitan sngaja buat aku rsa was2 krn kjadian ini bila mau solat dan smasa solat saja..so betullah ia xbatal wuduk..dpt pahala jariah penulis blog ni..;]

  109. irma Avatar
    irma

    terima kasih kakak… 🙂

  110. ML Avatar
    ML

    Saya mempunyai masalah ini. Masya Allah. Baru saya tahu wuduk batal bila masalah ni terjadi. Rasa berdosa bila saya teruskan solat even terjadi masalah ni.

  111. Anis Alwani Avatar
    Anis Alwani

    Assalamualaikum wbt…Terimakasih kerana menjelaskan topic angin keluar dr faraj yang boleh menjejaskan solat dan tawaf yang dialami ramai wanita. Soalan saya :

    i) Dari bermacam-macam soalan di atas, boleh ke kita conclude kan yang angin keluar dr faraj sebagai hukum istihadah yang mana wuduk kena ambil selepas masuk waktu solat dan terus solat. Solat tidak perlu diqada selepas penyakit itu pulih.

    Atau macam mana kita nak kategorikan sebagai penyakit.

    ii) kalau kita telah masukkan kapas ke dlm faraj utk mengelakkan cecair atau angin keluar dr faraj dan memang tiada cecair dan angin keluar dari faraj cuma berada di dalam faraj (disebabkan dihalng oleh kapas), perlukah kita mengambil wuduk lain utk melakukan solat qadha atau tawaf selepas solat fardhu.

    Harap dapat penjelasan dan didahului jazakumullah hu khiran kathiira….Semoga penulis blog ini mendapat rahmat Allah atas jasa ini.

  112. shida Avatar
    shida

    Ilmu yg sgt bermanfaat. Nk share link ni dgn kwn2..tq

  113. ummuabbas Avatar

    Shida, ok. Dipersilakan. Sangat menghargai jika disertakan linknya sekali sebab penulis bertanggungjawab kepada apa jua persoalan yang timbul hasil informasi dalam artikel di atas.

  114. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikum salam warahmatullah Anis Alwani 🙂

    1. Iya, betul apa yang difahami. Boleh dikategori sebagai penyakit jika ia keluar kerap sehingga tiada masa senggang untuk melakukan solat.

    2. Rasanya sudah ada penjelasan di atas. Angin atau cecair yang tidak keluar dari faraj, tidak membatalkan wuduk. Jadi boleh terus solat qada atau tawaf dengan wuduk sedia ada.

    Waiyyaakum.

  115. Noonah Avatar
    Noonah

    Assalamualaikum,,,

    Mf sblumny jika mengalami hal ,seperti kluar nya angin dari vagina,,,apakah berarti ia tidak perawan lagi,,,
    Mohon jwban nya sangat,,,,,???,,,

  116. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumsalamwarahmatullah

    Oh.. bukan begitu maksudnya. Ia sejenis penyakit sahaja. Tidak menjejaskan keperawanan seseorang 🙂

  117. rina Avatar

    bagus dan amat membantu..

    jom ke page saya pula.. http://www.rinaprettyhealthy1.blogspot.com/

  118. anis Avatar
    anis

    assalamualaikum…masa solat kdg2 terasa air panas di celah peha..tapi saye rase bukan kencing..adakah disebabkn air basuhan dari vagina atau mmg air kencing?terima kasih

  119. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumsalamwarahmatullah Anis.

    Ada dua perkara yang perlu dipastikan setiap kali selepas menunaikan hajat:

    1. Berdehem selepas kencing untuk menghabiskan sisa kencing.

    2. Membasuh sehingga bersih dan lap betul-betul sehingga kering.

    Jika dua perkara itu sudah dibuat, insyaa Allah dapat mengatasi masalah yang di alami.

    Jika terasa juga ada air meleleh, perlu dipastikan ia datang dari mana. Kalau datang dari vagina, biasa dapat dirasakan ia keluar dari vagina.

    Jika sentiasa berlaku selepas dua cara di atas dilakukan, mungkin perlu berjumpa doktor untuk rawatan.

  120. hajarrr Avatar
    hajarrr

    salam sy hajar 15 thun dan sy x kawin lagi…sy nk tny nihh…masa sy solat ketika nk sujud tuh saya rase mcm ade bunyi pop di sekitar faraj sy adakah batal wudhu dan solat sy..sy rasa risau sangt memikirkn tentang hal ini
    sy harap anda dpt menjawap pertanyaan sy nihh.

  121. ummuabbas Avatar

    Wsalamwarahmatullah Hajar.

    Cuba rujuk semula entry ini. Ada faktor lain yg menyebabkan anak dara juga mempunyai penyakit kentut vagina.

  122. Hamba Allah Avatar
    Hamba Allah

    minta izin nak share skit dgn kawan yang memerlukan jawaban 😀

  123. fieza Avatar
    fieza

    saya nk tanya ada kh batal solat saya jika ada ssuatu yg terjadi di faraj saya…mcm buih pecah…ada kh itu di kata kn kentut faraj?….saya tahu bagaimana kentut faraj ni blh bjelas kn….

  124. ummuabbas Avatar

    Tidak batal solat kerana ia mungkin bersifat luaran sahaja, bukan datang dari dalam faraj. Saudari perlu memberi perhatian lebih sehinggan saudari yakin adakah ia datang dari dalam faraj atau berada di luar sahaja.

  125. ummuabbas Avatar

    Silakan 🙂

  126. fieza Avatar
    fieza

    saya sering mgalami sesuatu yg blaku di faraj saya….saya pun tidak pasti ada kh ia kentut faraj atau bkn…ia seperti bgerakan..bagaimana utk kita mengetahui rupa bentuk kentut faraj..biasa nya saya terus kn saja solat..benda2 mcm ni sering terjadi masa nk solat saja …masa lain tak pula….

  127. aina Avatar
    aina

    Saya ada sedikit kemusykilan

    Saya sering berhadas sebelum ambil wuduk sebab punya masalah keputihan.
    Masalah saya, saya sering terasa keluar sesuatu seakan angin ketika sujud atau rukuk ketika solat.
    adakah batal solat saya?sebab saya rasa kemungkinan angin yang terperangkap kesan dari saya kencing sebelum wuduk..

  128. miss S Avatar
    miss S

    Assalammualaikum, thanks for the information…but saya nk tanya sedikit tentang perbezaan kentut faraj dengan kentut biasa..?

  129. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumsalamwarahmatullah. Perbezaan dari sudut mana ye?

  130. ummuabbas Avatar

    Jika yakin ia angin yang terperangkap, ia tidak membatalkan wuduk. Boleh teruskan solat.

  131. ummuabbas Avatar

    Ye teruskan solat, jika tidak pasti kerana ia mainan syaitan yang suka menimbulkan rasa was-was di hati manusia.

  132. Anonymous Avatar
    Anonymous

    Adakah angin yang keluar daripada vagina itu berbunyi?

  133. ummuabbas Avatar

    Berdasarkan hadis yang disebutkan dalam entry, sifat angin yang keluar dari badan sama ada mempunyai salah satu dar 2 sifat iaitu bunyi dan bau atau salah satu dari keduanya.

  134. Sofia Shakira Binti Roslan Avatar
    Sofia Shakira Binti Roslan

    salam ..
    seronok baca artikel ni, saya juga mengalami masalah yg sama seperti kwn2 dlm komen. masalah yg tak dpat selesaikan smpai saya fedup.
    setiap kali untuk menunaikan solat mesti ada perkara nie.. konfius sama ada batal wuduk saya atau pun tidak.
    kdg2 tgh solat, then after rukuk sujud mesti rasa mcm kluar belon2 dan saya tak tahu kentut atau pun ape .
    sgt2 konfius. kalau ikotkan kentut adalah melalui dubur bukan pada miss v kan ? hmm kerap berlaku smpai saya buntu .. bantu saya sis , tq

  135. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumussalamwarahmatullah.

    Perlu kepada sedikit latihan mengecam dan mengenal pasti keadaan angin tersebut berdasarkan ciri2 yang sudah dinyatakan. Mohon perlindungan dari Allah swt dari perasaan was-was. In syaa Allah, khoyr… 🙂

  136. nita21580 Avatar
    nita21580

    assalammualaikum..sy mengalami mslh diatas selepas melahirkn ank ke 3..shgga ank ke 5..mslh masih sama..cuma sy ikut cr2 sprt yg ditulis oleh penulis..juga bertanye dgn ustzh asma’ husin di fb(maaf jika ejaan nama ustzh tu slh ye)..tp di akui mslh ni kdg membuatkn sy rs penat..penah mencuba ubtn herba..tp sy tk rs kesannya..dlm ikhtiar nk cuba herba lain..kini sy diuji tdk blh mkn ubatan herba disbbkn bayi sy yg kini br berusia 1bln lbh alami g6pd..skg ni buntu berusaha..hanye hrp Allah permudahkn urusan sy utk beribadat dlm kekalutan dgn ank2 kecil juga mslh ni..pd sesiapa yg tahu mn2 produk kesihatan tnpe herba..silalah kongsikn kpd sy ye..

  137. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumsalamwarahmatullah

    Cuba hubungi pihak berkenaan untuk dapatkan produk membersihkan diri.

    Ada cecair untuk membersihkan kemaluan yang mendapat pujian ramai.

    http://www.sonaglobalnetworking.com/company.php

    Sebagai ikhtiar sahaja ye…

  138. Muslimah Avatar
    Muslimah

    Assalammualaikum. Angin daripada faraj tidak berbunyi dan berbau di mana apa yang diterangkan dalam hadis menyatakan bahawa“Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya” yang tidak sama sekali menyerupai ciri2 angin dari faraj. Sesetengah ustaz juga menyatakan bahawa ia tidak membatalkan wudu’ selagi tidak berbau dan berbunyi sepertimana yang anda nyatakan menunjukkan bahawa segala angin dari faraj adalah membatalkan wudu’. Mohon pencerahan.

  139. nor Avatar
    nor

    Assalamualaikum. Saya sering mengalami masalah angin (gelembung udara) yang keluar dari jalan antara faraj dan dubur (yang lebih jelas jalan keluar haid) Kebiasaannya masalah ini saya hadapi ketika selesai mengambil wuduk dan waktu mengerjakan solat (terutama ketika duduk tahiyat). Disebabkan rasa was-was itu, saya mengulangi solat dan wuduk beberapa kali dan ini memang merupakan dugaan buat saya. Apakah batal wuduk dengan masalah angin yang keluar ini.

  140. ummuabbas Avatar

    Wa’alaikumussalamwarahmatullah.

    Saya respon dalam entry ye… Mohon semak.

  141. neyza Avatar
    neyza

    Adakah penyakit kentut vagina menyebabkan sukar hamil?

  142. noorazie Avatar

    Assalamua’laikum. Mohon share petikan hadis. Terima kasih.

  143. Asyiqin Avatar
    Asyiqin

    Saya mengalami angin faraj juga. Saya kadang2 was2 samada angin tu keluar dari dalam faraj atau hanya luar faraj. Sehinggakan saya mengambil wudhu banyak kali. Adakah membatalkan puasa jika meletakkan tisu atau kain pada kemaluan untuk halang angin tu drpd keluar?

    Hilangkan rasa was-was dengan membaca Surah al Nas.

    Tidak membatalkan puasa jika meletakkan tisu atau kain pada kemaluan untuk menghalang angin drpd keluar.

  144. zatigoku Avatar

    Assalamualaikum. Puan,
    Saya mengalami kencing x dedas dan kentut vagina yang agak serius disebabkan oleh masalah keputihan. Telah berjumpa beberapa doktor namun tiada penyelesaian. Saya telah melakukan semua cara-cara yang Puan nyatakan utk mengatasi mslh kentut vagina tu. Tapi x berkesan. Boleh dikatakan setiap kali hendak solat saya akan ulang alik ambil wudhu melebihi 10x disebabkan kencing ataupun angin keluar setiap kali bergerak selepas membersihkan vagina (walaupun saya telah menyumbat bahagian tersebut dengan tisu). Kadang kala waktu solat berlalu begitu sahaja tanpa sempat saya tunaikan disebabkan terlalu lama membersihkan bahagian vagina (keputihan yang sentiasa keluar dan kencing tak dedas) serta kerap mengulang wudhu. Semasa solat juga kentut vagina keluar pada setiap rakaat. Sekiranya keluar ketika solat, saya hanya teruskan sahaja. Saya amalkan ubat herba tapi belum berkesan. Masalah saya dah berlarutan selama lebih 10 tahun sejak saya di sekolah menengah. Saya jadi stress setiap kali solat. Kerap kali menguji iman dan akidah saya. Saya sangat2 berharap Puan dapat berikan pandangan.

    Terima kasih.

    Wa’alaikumussalamwarahmatullahi wabarakaatuh.

    Cikpuan yang dirahmati Allah swt,

    Bagus usaha yang dilakukan untuk merawat penyakit tersebut.

    Andainya sudah pelbagai ikhtiar dilakukan seperti perubatan moden dan makanan/minuman herba namun belum berhasil, Cikpuan boleh berusaha dengan cara ruqyah pula. Ruqyah boleh dilakukan sendiri sama ada pada tubuh badan atau pada makanan/minuman.

    Cikpuan boleh belajar dari kursus-kursus ruqyah yang diadakan berhampiran tempat tinggal. Yang penting ia menuruti panduan Quran dan Sunnah.

    Bacaan asas yang boleh Cikpuan buat ialah membaca surah Al Fatihah, ayat Kursi dan 3 Qul …hembus di tapak tangan selepas selesai setiap surah dibaca, kemudian disapu ke seluruh tubuh.

    Wallahu’alam.

Tinggalkan komen

Saya Ummu Abbas

Selamat datang ke blog saya :) Tempat saya berkongsi secebis ilmu dan pengalaman. Semoga bermanfaat.

Let’s connect