Bismillah.

Bila lagi mahu naik tram percuma, iya tak?

 

Dalam entry lepas saya ada sebut,  ‘Hujan air batu di negara orang’  bila mana kami merasai hujan ais yang berketul-ketul menimpa atap rumah.   Hujan ais tersebut datang tatkala kami sedang menikmati salah satu  ‘Hujan emas’ di negeri Victoria.  ‘Hujan emas’  ini tidak pernah dinikmati di Malaysia.  Kalau warga Malaysia mengimpikan perkara ini berlaku di tanah air, cubalah tukar kerajaan PRU13 nanti.  Insya Allah, jika bukan dalam setahun dua selepas kerajaan berkebajikan ambil alih, mungkin dalam 5 tahun mendatang atau lebih, hal ini boleh direalisasikan.  Jika mahu lihat perubahan berlaku dalam negara, kenalah berani berubah dan membuat perubahan.  Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum kecuali mereka berusaha untuk mengubahnya… betul, bukan?

 

Setiap 25 Disember, sempena menyambut Cristmas, Negeri Victoria sentiasa memberi khidmat pengangkutan awam secara percuma kepada semua rakyatnya tanpa mengira bangsa dan agama.  Pengangkutan awam itu meliputi bas, tram dan ‘train’ untuk semua perjalanan dalam kawasan Victoria.  Ini bermakna perkhidmatan keretapi ekspres ke luar Victoria seperti ke Sydney masih berbayar tiketnya.  Tram  tiada di Malaysia.  Secara personal, kali pertama saya menaiki tram ialah di kota metropolis, Kaherah, Mesir.  Namun network tram di Melbourne adalah yang terbesar di dunia dengan jaraknya meliputi 250km.

Map of Australia with  Victoria highlighted
Victoria- negeri terkecil di Australia.

 

Pada hari ini, ramai warga asing seperti kami dan lain-lain mengambil kesempatan bercuti bersama keluarga dengan menggunakan pengangkutan awam.  Petrol kereta dan kos membeli tiket untuk famili bolehlah dijimatkan sekali setahun.

 

Sejak tahun lepas kami berada di sini, ini kali kedua kami merasa perkhidmatan pengangkutan awam percuma.  Tahun lepas, kami menaiki ‘train’ ke Pantai St Kilda.  Sesampainya di St Kilda, kebanyakan yang ada terdiri dari bangsa-bangsa yang tidak menyambut Cristmas seperti Arab, India, China dan Melayu.

Bagaimana caranya mendapatkan 'free travel' ke syurga?

 

Sebahagian dari warga Melayu merancang dari awal setiap kali menjelang cuti perayaan Cristmas.  Untuk perjalanan jauh menggunakan keretapi ekspres, biasanya tiket perlu diambil lebih awal.  Dengarnya tahun ini ramai famili Melayu yang berpakat ke Pantai Warrnambool yang memakan masa kira-kira 3 jam dari Melbourne.  Kami tidak merancang mahu ke mana.  Sementelah kami baru pulang dari percutian musim panas di Grampians National Park yang terletak kira-kira 300km dari Melbourne.   Selepas menyediakan bekal ringkas, kami menuju ke stesen ‘train’ dan pilih di sana mana-mana tempat yang mahu dilawati.   Pada hari inilah kami membawa anak-anak bersiar-siar melihat suasana dan merasa menaiki tram atau ‘train’ sekitar Melbourne.

Stop 1 tram terletak di tengah Kota Melbourne. Bangunan yang mempunyai menara jam itu pula merupakan stesen keretapi Flinders St.

 

Destinasi kami tahun ini ialah ke Pantai Brighton.  Di pantai ini tiada pokok-pokok besar jadi tiada tempat sesuai untuk kami berteduh dari panas terik mentari di waktu Zohor.  Tidak mampu bertahan lama dan anak-anak juga menangis, kami mengambil keputusan untuk pulang segera.  Dalam perjalanan pulang inilah kami terserempak dengan hujan ais di Moreland.  Allahu Allahu… salah satu hikmah anak menangis mahu pulang sudah terpampang di depan mata.  Mengingatkan ini, kadang-kadang terasa kesal yang amat bila dirasakan saya kurang bersabar dengan kerenah anak.  Moga peristiwa ini menjadi penguat agar saya menjadi ibu yang lebih tenang serta optimis terhadap apa sahaja ketentuan Ilahi.

 

Ummu Abbas

6 Safar 1433H/30 Disember 2011

1.19pm

Melbourne

Satu respons kepada “Pengangkutan Awam Percuma Sehari Setahun”

  1. adninaim Avatar

    Kadang-kadang saya rasa cemburu dengan Kak Nur, boleh menulis apa sahaja dan di mana sahaja 😀

    Penawar rasa cemburu itu ialah dengan menulis juga apa sahaja yang terlintas di kepala yang boleh memberi manfaat kepada orang ramai :D…

  2. Anita Avatar
    Anita

    As slm.. seronoknya dengar cerita akk,,,, mudahan2 akk sekeluarga dirahmati Allah dan dilindungi selalu…

Tinggalkan komen

Saya Ummu Abbas

Selamat datang ke blog saya :) Tempat saya berkongsi secebis ilmu dan pengalaman. Semoga bermanfaat.

Let’s connect